رییس مرکز ملی فرش ایران

صادرات فرش از تعهد بازگشت ارز معاف شد

رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش از تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات معاف شد البته مواد اولیه آن شامل این معافیت نمیشود.

به گزارش کنکاش فردا، فرحناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: صادرات فرش مشمول معافیت رفع تعهد ارزی شده است البته مواد اولیه آن شامل معافیت نیستند که جدول اسمی این مواد اولیه آماده شده است.

وی افزود: این موضوع در شورای گفتگو مطرح و موافقت وزیر اقتصاد گرفته شده و به زودی خبرهای خوبی در این ارتباط اعلام می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز به موضوع معافیت صادرکنندگان فرش از بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در خصوص میزان صادرات فرش آمارهای ضدونقیض توسط ذینفعان ارائه می‌شود که تفاوت‌های بسیاری با هم دارد، اما در ارتباط با صادرات فرش باید توجه داشت که تحریم مهمترین اتفاقی بوده که در این حوزه روی داده است.

وی افزود: دولت آمریکا در ابتدا صادرات فرش ایران را ممنوع و بعد تحریم کرد و در دوره ترامپ به طور کلی مسیر صادرات فرش بسته شد، اما باید توجه داشت که با دور زدن تحریم‌ها صادرات فرش ادامه دارد که درباره جزئیات آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

رافع گفت: صادرات فرش ایران بعد از نفت و محصولات پتروشیمی بیشترین میزان صادرات را داشت که از سال ۹۷ به بعد که موضوع رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان ارز تعیین شد با مشکلات جدی برای صادرات این محصول مواجه شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: صادرکنندگان، فرشی را که به دیگر کشورها ارسال می‌کنند ممکن است بعد از یک سال فروش نرود یا به طور کلی نتوانند آن را بفروشند و مجبور به بازگشت ارز آن به کشور باشند به همین دلیل حتی تعیین زمان یک ساله رفع تعهد ارزی کمک زیادی به صادرات فرش نمی‌کند.

وی تصریح کرد: این امر حتی باعث تعلیق کارت‌های بازرگانی بازرگانان خوشنام کشور شد که به خاطر قوانین دست و پاگیر و شیوه بازگشت ارز دچار مشکل شدند.

رافع در ارتباط با دلایل کاهش اسمی صادرات فرش گفت: با توجه به آنکه از سال ۹۹ پایه ارزش صادراتی فرش به منظور حمایت از صادرکنندگان کاهش یافت در نتیجه مجموع ارزش صادرات کشور نیز بر روی کاغذ کاهش یافت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: به طور مثال ارزش پایه صادراتی هر متر مربع فرش ابریشم قم از ۲ هزار یورو به ۹۰۰ یورو کاهش یافت.

وی گفت: بر این اساس میزان صادرات فرش ایران در سال قبل ۵۰ میلیون دلار است، اما با در نظر گرفتن ارزش واقعی صادرات فرش و انواع دیگر خروج این محصول از کشور می‌توان برآورد داشت که به اندازه سال ۹۴ است.

رافع با بیان اینکه فرش دارای یک اقتصاد پنهان نیز هست گفت: اقتصاد فرش حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است که در سال ۹۷ بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ۷۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که اوج صادرات ما بوده است، اما بعد از لزوم صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی صادرات کاهش یافت.