فنلاند بدنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به سابقه ۹۰ ساله روابط اقتصادی فنلاند با جمهوری اسلامی ایران بدنبال احیای این روابط خوب گذشته هستیم.

به گزارش کنکاش فردا، کاری کاهیلوتو روز چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان بوشهر با اشاره به روابط ایران و فنلاند از سال ۱۹۷۱ (اوائل سال ۱۳۵۰) افزود: هم اینک نیز روابط دوجانبه و محترمانه‌ای بین فنلاند و ایران برقرار است و هیچ مشکل مستقیمی وجود ندارد.

وی اظهار کرد : قبل از سال ۲۰۱۸ پروتکل‌های اقتصادی بزرگی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران وجود داشت اما در زمان حاضر این روابط کمتر شده و امید می‌رود روزی فرا برسد و به آن سطح از روابطی که در گذشته وجود داشت دست یابیم.

کاری کاهیلوتو یادآور شد: این کشور دانش و سابقه بسیار قوی در حوزه آب دارد برهمین اساس بخش آب، مدیریت این منابع ، فاضلاب و مدیریت پسماند و هرآن چیزی که مربوط به آب می‌شود دراین کشور برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه لجستیک از جمله بحث‌های مورد علاقه و با اهمیت برای کشور فنلاند به شمار می‌رود گفت: فنلاند در انتهای شمالی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب واقع شده بنابراین هرآن چیزی که مرتبط با حمل و نقل و بنادراست برای این کشور مهم تلقی می‌شود.

 فنلاند بدنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران افزود: نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده از جمله بخش‌های مهمی است که کشور فنلاند منافع خود در این بخش را در ایران دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فنلاند یک کشور خاکستری است و به جمعیت جوان، تحصیلکرد و دارای انرژی که بتوانند مهاجرت کنند و خدمات خود را ارائه دهند نیاز دارد.

وی ادامه داد: این موضوعی است که فکر می‌کنیم نیروی جوان ایران بتواند این کار را در یک افق بلند مدت در فنلاند انجام دهد.

کاری کاهیلوتو یکی از دلایلی سفر خود به استان بوشهر را اتفاقات و تحولات مثبت اخیر در منطقه عنوان کرد و افزود: ما می‌دانیم روابط ایران و امارات متحده عربی، کویت، قطر، عراق و به تازگی با عربستان سعودی بهبود یافته و با توجه به اینکه فنلاند شریک تجاری بسیاری از این کشورها نیز هست و وقتی این روابط تقویت شود ما نیز می‌توانیم فرصت‌های اقتصادی بیشتری را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: علاقه و منافع ما برضرورت تقویت این روابط است.

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی گفت: این کشور با جمعیت پنج میلیون نفری عضو اتحادیه اروپا و از جمله کشورهای همجوار با قطب شمال قرار دارد؛ فاصله این کشور با روسیه تنها ۳۰۰ کیلومتر و بسیار نزدیک است.

وی ادامه داد: هرچند کشور فنلاند از نظر جمعیتی کشور کوچکی است اما به لحاظ فناوری و تکنولوژی بسیار پیشرفته و از اقتصاد بسیارشکوفایی برخوردار است.

حمل و نقل دریایی و صادرات از قابلیت‌های استان بوشهر

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز گفت: همجواری با خلیج فارس، ارتباط دیرینه و مراودات تجاری این استان با کشورهای حاشیه این آبراه مهم موجب تقویت حوزه حمل و نقل دریا و صادرات و واردات در استان شده است.

خورشید گزدرازی افزود: وجود ظرفیت حمل و نقل دریایی در استان بوشهر باعث شده که این استان به هاپ شمال و جنوب تبدیل و صادرات به کشورهای اروپایی از مرز ترانزیتی که استان بوشهر به سمت کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی دارد انجام شود.

وی تاکید کرد: امروز اقتصاد ما به طور کامل وابسته به صادرات، ارتباطات و بازرگانی بین المللی است.

گزدرازی استان بوشهر را پایگاه نفت و گاز و انرژی کشور معرفی کرد و گفت: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در جنوب استان جزء ظرفیت‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بیشتر این محصولات پتروشیمی تولیدی صادراتی هستند که از پارس جنوبی صادر می‌شوند.

وی اظهار کرد: تولید ۱۶۰ هزار تن خرما و وجود صنایع بسته بندی و فرآوری و ۷۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل از جمله دیگر قابلیت‌های استان بوشهر به شمار می‌رود.

گزدرازی استان بوشهر را با تولید ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور بعنوان قطب اصلی تولید این آبزی معرفی کرد وافزود: این استان در بخش پرورش ماهی در قفس نیز با تولید ۱۵ هزار تن محصول جهش خوبی داشته است.

وی افزود: استان بوشهر همچنین در حوزه صیفی و سبزیجات نیز جزء استان‌های خاص کشور به شمار می‌رود و بیشتر بازارهای هدف این محصولات نیز کشورهای اوراسیا از جمله روسیه است.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر گفت: شاید این استان معادن گران‌قیمتی نداشته باشد اما استان ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد که با توجه به همجواری با دریا بیشتر این محصولات از جمله سیمان به کشورهای پیرامونی و دوردست صادر می‌شود.

گزدرازی افزود: در حوزه بومگردی، صنایع دستی و گردشگری نیز استان بوشهر دارای قابلیت‌های مهمی است که تولید گلیم و گبه از جمله مهمترین صنایع دستی این استان به شمار می‌رود.