قیمت خوراک دام در مدار ارزانی قرار گرفت

قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی در مدار ارزانی قرار گرفتند، دانه های روغنی، خوراک دام و طیور و گندم بیشترین کاهش را داشتند.

به گزارش کنکاش فردا،  قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در آخرین روز کاری این هفته، برخلاف روزهای قبل روند کاهشی داشت و تقریبا سقوط آزاد قیمت را در برخی کالاهای ضروری تجربه کرد، در این میان دانه های روغنی، خوراک دام و طیور و گندم بیشترین کاهش را داشتند.

کالاهای اساسی بیشترین تاثیر را در امنیت غذایی داشته از سویی بالاترین هزینه را در سبد غذایی به مردم تحمیل می‌کند، از این رو رقابت زیادی بین کشورها برای افزایش تولید این گونه کالاها در داخل و پرهیز از واردات شکل گرفته است، البته محدودیت های جهانی هم تولید را سخت کرده است و دولت ها تلاش می کنند با یارانه و پرداخت تسهیلات به کشاورزان آنها را به کاشت کالاهای اساسی ترغیب کنند.

به گزارش بلومبرگ، در آخرین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی، قیمت دانه روغنی سویا برای تحویل در ژانویه ۲۰۲۴ به میزان ۲۰ دلار افزایش یافت، گیاه روغنی کانولا هم ۹٫۶ دلار رشد قیمت داشت. در این میان ذرت که بیشتر برای خوراک دام استفاده می شود هم رشد ۸ دلاری را تجربه کرد و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه مارس ۲۰۲۴ به قیمت ۴۸۵ دلار معامله شد.

قیمت گندم هم از این قافله رشد قیمت ها عقب نماندند به طوری که هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه مارس ۲۰۲۴ به میزان ۵٫۲۵ لار رشد قیمت داشت و به قیمت ۵۷۵ دلار معامله شد.

ارزانی قیمت محصولات اساسی اگرچه فرصت خوبی برای واردکنندگان این گونه محصولات است اما این فرصت مقطعی و کوتاه است به طوری که میانگین قیمت ها در چند ماه گذشته افزایشی بوده است، حتی در دوران همه گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین قیمت کالاهای اساسی دوبرابر شد.

ابراهیم مرازدزاده کارشناس کشاورزی گفت: «امنیت غذایی امروزه دیگر تنها تامین غذا نیست بلکه به امنیت ملی کشورها هم گره خورده است، کشورهای بزرگ از ابزار غذا برای فشار آوردن به دیگر کشورها استفاده می کنند، اگرچه به ظاهر گفته می شود که غذا تحت تاثیر هیچ تحریمی نیست اما در عمل ابزار فشار بر دیگر کشورها شده است. حتی قانون تجارت جهانی که به مبادله آزاد کالا بین مرزها تاکید دارد نیز به راحتی نقض می شود، کشورهای سلطه گر با وضع عوارض سنگین صادرات را ممنوع یا محدود می کنند.»

وی افزود: «در این میان شوک‌های اقتصادی که با وقوع تنش ها و جنگ ها ایجاد می شود باعث شده کشورها انبارهای خود را پر کنند و این موضوع جریان کالا را هر روز محدودتر می کند.»

بنابراین برنامه کشورها به حمایت از کالاهای اساسی در تولید داخل است زیرا در آینده هم تولید به دلیل تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و خشکسالی ها کمتر می شود از سوی رشد جمعیت دنیا هم به تقاضا اضافه می‌کند، و بی ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی و نقض قوانین بین المللی همه به مشکلات تامین غذا اضافه می‌کند.