وجود ۵۰ درصد منابع صیادی و شیلاتی کشور در سیستان و بلوچستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: هم اینک ۵۰ درصد منابع صیادی و شیلاتی کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد که فرصت خوبی را برای اشتغال و رونق اقتصادی منطقه فراهم‌ کرده است.

به گزارش کنکاش فردا، نیکبخت افزود: این استان به دلیل برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران در زمینه شیلات و پرورش میگو از فرصت های بی مانندی در کشور برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در ادامه گفت: حدود ۵۰ هزار هکتار ساحل فرصت مناسبی را برای توسعه و رونق صنایع شیلاتی در جنوب استان فراهم کرده است.

نیکبخت بیان کرد: دسترسی به آبهای آزاد و امکان صید در اقیانوس هند با صید سالانه افزون بر ۴۴ درصد کل صید کشور از مهمترین توانمندی‌های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی است.

وی دارا بودن سهم ۳۶ درصدی صید آبهای جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور(صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند و تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور، وجود ۱۱  اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید در جنوب استان، افزون بر ۲ هزار و ۴۰۰ شناور اعم از قایق و لنج و بیش از ۲۵ هزار نفر صیاد، اراضی و اقلیم مناسب درسواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی و صیادی، امکان اجرای طرح های نوین شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس و پرورش متراکم و نیمه متراکم انواع آبزیان، وجود ۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی فعال و بیش از ۱۰۰ واحد کارخانه های کنسرو سازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، واحد سردخانه و انجماد، واحد یخسازی، واحد شناورسازی، اقلیم بسیار مناسب و وجود بیش از ۴۲ هزار هکتار  اراضی مستعد پرورش میگو و همچنین اقلیم مناسب پرورش انواع آبزیان از جمله صدف دریایی ، جلبکهای دریایی، خیار دریایی، کروکودیل و سایر آبزیان از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان است.