وزارت نیرو مکلف به محدود کردن برق کدام صنایع شد؟

بر اساس قانون مجلس وزارت نیرو مکلف است، برق صنایع انرژی‌بر که نسبت به ساخت نیروگاه اقدام نمی‌کنند را محدود و بسته به شرایط قطع کند.
به گزارش کنکاش فردا، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ پس از یک دوره خاموشی سنگین برق در تابستان همان سال، وزارت نیرو و وزارت صمت ضمن انعقاد یک تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی صنایع را در پیش گرفتند.تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت بلافاصله به قانون تبدیل شده و در قالب ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به تصویب رسید. مطابق این قانون، صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صمت و وزارت نیرو مکلف هستند، حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی ۵۵ درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند. در صورت عدم احداث، تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می گیرد. همچنین، وزارت نیرو مکلف است از تأمین برق این صنایع، پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند.نکته مهم در این قانون آن است که وزارت نیرو مکلف شده تا برق آن دسته از صنایع انرژی‌بری که در مهلت مقرر نسبت به ساخت واحدهای نیروگاهی خود عمل نکردند را محدود و در صورت لزوم قطع کند.بر اساس آخرین اطلاعات شرکت توانیر، تاکنون ۷ واحد نیروگاهی صنایع به ظرفیت ۱۳۶۱ مگاوات ساخته و با شبکه برق کشور سنکرون شده و آماده تزریق برق به تولید است.
از طرفی آخرین مصاحبه سخنگوی صنعت برق مشخص می‌کند که تا تابستان ۱۷۰۰ مگاوات و تا پایان سال ۲۰۰۰ مگاوات از این ظرفیت در مدار تولید قرار گیرد. همچنین ۵ هزار مگاوات عملیات اجرایی آن آغاز شده و مابقی به دنبال مجوزهای خاص خود از جمله مجوزهای زیست محیطی، تأمین گاز و … هستند.با توجه با وضعیت موجود در صورت تعلل صنایع کشور برای ساخت نیروگاه مطابق قانون، نمایندگان مجلس باید ضمانت اجرایی ساخت واحدهای نیروگاهی در کشور را در دستور کار قرار دهند.