کارشناس حوزه صنعت مطرح کرد

کارگران معدن با صادرات مواد خام بیکار مانده‌اند، تعرفه‌‌های گمرکی مواد معدنی مورد بازنگری قرار گیرد

مهدیه، کارشناس حوزه معادن معتقد است باید تعرفه های گمرکی مواد معدنی مورد بازنگری قرار بگیرد و در صورت عدم موثر بودن، افزایش پیدا کنند.

به گزارش کنکاش فردا،  همیشه در بحث صادرات در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی مسائل مختلفی مطرح می شود و گاهی از اصطلاحاتی مانند صادرات خوب یا صادرات بد استفاده می کنند. حال این که واقعا کدام نوع از صادرات را صادرات خوب می گویند یا به کدام صادرات بد اطلاق می شود، مساله مهمی است که برخی کارشناسان درمورد آن صحبت کرده و نظراتی ارائه داده اند. به خصوص این که همیشه به صادرات مواد خام معدنی برچسب صادرات بد زده می شود، درحالی که در بسیاری از موارد شاهد هستیم که در بخش های مختلف، صادرات مواد خام معدنی صورت می گیرد که این مساله هم سوال برانگیز است.

صادرات خوب چیست و صادرات بد چگونه صورت می‌گیرد؟

علیرضا مهدیه، کارشناس حوزه صنعت  بیان کرد: مساله مهمی که در بخش های مختلف صادرات اهمیت دارد، توجه به این نکته است که بیاندیشیم که صادرات خوب چیست و صادرات بد چگونه صورت می‌گیرد؟ درواقع توجه به این مساله از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دلتمردان ما می گویند، درست نیست که کارگران ما بدلیل صادرات مواد خام معدنی بیکار شوند، بنابراین باید تعرفه های گمرکی مواد معدنی مورد بازنگری قرار بگیرد و در صورت عدم موثر بودن افزایش پیدا کنند

وی افزود:دلتمردان ما می گویند، درست نیست که کارگران ما بدلیل صادرات مواد خام معدنی بیکار شوند، بنابراین باید تعرفه های گمرکی مواد معدنی مورد بازنگری قرار بگیرد و در صورت عدم موثر بودن افزایش پیدا کنند.

مهدیه خاطر نشان کرد: همچنین صادرات سنگ آهن و امثال آن، وقتی در داخل کشور برای تولید محصولی با ارزش افزوده بالاتر نیاز هست، صادرات آن خوب نیست، ولی آیا صادرات شمش فولادی مورد نیاز صنایع دیگر، موجب افتخار و صادرات خوب محسوب می شود؟

کارشناس حوزه صنعت تاکید کرد: وقتی صنایع تکمیلی در زنجیره های پایانی، مواد اولیه ندارند، صادرات مواد اولیه معدنی یا پتروشیمی مورد نیاز آنها کدام یک از انواع صادرات محسوب می شود؟ آیا اصلا صادرات مواد اولیه عملکرد درستی است که در پیش گرفته اند؟

به گفته وی؛ صادرات بلوک سنگ تزئینی، شامل افزایش عوارض شده و سال هاست که به خام فروشی محکوم می شود. جالب تر اینکه در خام بودن این محصول و حتی خام بودن این تفکر اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

او گفت: در اینکه صادرات سنگ فرآوری شده، به نام و با برند ایران صادرات خوب است شکی نیست، ولی آیا صادرات بلوک سنگهای ویژه و بعضا منحصر به فرد ایران، نمی تواند ارزش افزوده داشته باشد؟ آیا بهتر نیست محصولاتی را صادر کنیم که دارای ارزش افزوده بیشتری باشند؟

مهدیه اظهار داشت: سنگ ها با توجه به شرایط مصرف نه در داخل بازاری دارند، نه قدرت خریدی برای بسیاری از آنها وجود دارد. همچنین توان تحقیقات بالفعلی هم ندارند تا بتوانند سریعا شروع به صادرات محصول فرآوری شده کنند. تمامی این مشکلات شرایط را برای بازار سنگ با مشکل مواجه می کند.

اشتباه ممنوعیت های عجیب که موجب از دست دادن بیشتر بازار می شود، نیز اشتباهی راهبردی بود که با همین اهداف صورت گرفت. پس بد بینانه و غیر کارشناسی است که صادرات این نوع محصول صادرات بد نام بگیرد

وی افزود: اشتباه ممنوعیت های عجیب که موجب از دست دادن بیشتر بازار می شود، نیز اشتباهی راهبردی بود که با همین اهداف صورت گرفت. پس بد بینانه و غیر کارشناسی است که صادرات این نوع محصول صادرات بد نام بگیرد.

کارشناس حوزه صنعت تاکید کرد: مشخص است که هندوانه با پسته متفاوت است و سنگ آهن و سنگ مرمر با هم تفاوت دارند. بنابراین ماهیت آنها، بازار فروش، روش عرضه و تقاضایشان یکی نخواهد بود. پس شایسته است هر محصول، طی نگاهی راهبردی صادر شود که بتوان به هدف اصلی صادرات و کسب ارزش افزوده بیشتر و قابل امکان دست یافت.

وی در خصوص این که در رابطه با صادرات چه باید کرد؟ ادامه داد: یکی از روش هایی که در کشورهای توسعه مدار در نظر گرفته می شود، مشورت ستادی و اجرایی با بخش خصوصی واقعی و فعالان آن صنعت و خدمات است، که می توانند دولت را در تصمیم گیری ها راهنمایی عملیاتی کنند.

مهدیه ادامه داد: روش دیگر استفاده از تجربیات این کشورهاست که با توجه به برآورد ها، تقابل شرایط و پتانسیل ها می توان به نتایج خوب اجرایی رسید. مثلا در مورد سنگ تزئینی، ایتالیا کشور لیدر این صنعت است که صادرات بلوک های ویژه را هم دارد. همچنین کشورموفق دیگری که در این زمینه وجود دارد ترکیه است که چنین روندی را ادامه می دهد.

این کارشناس تاکید کرد: روش دیگر، ایجاد اتاق های فکر و اجرای مدون و سیستم مند است که این گونه اطلاعات را کارشناسان مربوطه تولید می کنند و می توانند محتوای حاصله را در اختیار تصمیم گیران قرار دهند.