کشاورزان کرمانشاهی نسبت به ثبت کشت قراردادی خود اقدام کنند

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: کشاورزانی که تاکنون به ثبت کشت قراردادی خود اقدام نکرده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه این طرح به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند.

به گزارش کنکاش فردا، ایرج صفایی امسال براساس سیاست های دولت و وزارت جهاد کشاورزی سه دستگاه متولی کشت قراردادی شده اند که پشتیبانی امور دام در رابطه با محصول جو و ادارات کل غله و تعاون روستایی در محصولات گندم آبی، دیم و کلزا این اقدام را انجام می دهند.

وی افزود: سامانه ای در این راستا طراحی شده است که کشاورزان می توانند با ورود به این سامانه و انتخاب اداره کل غله یا تعاون روستایی با وارد کردن اطلاعاتی مانند ابعاد زمین، حدود اربعه ، اطلاعات فردی و سایر موارد خواسته شده پس از طی چند مرحله و پس از تایید آن توسط اداره کل مربوطه کار ثبت قرارداد خود را انجام دهند.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه یادآور شد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به لینک https://farm.mcinext.com و یا نصب برنامه از سایت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به آدرس www.corc.ir بر روی گوشی خود نسبت به عقد قرارداد خود به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

مزایای طرح کشت قراردادی برای بهره برداران

صفایی با اشاره به مزایای این طرح برای ثبت نام کنندگان گفت: کسانی که در این طرح شرکت می کنند از ۲۰ درصد تخفیف بیمه محصولات کشاورزی برخوردار می شوند ضمن آنکه از جایزه قرارداد به میزان هر تن ۱۵۰ هزار تومان نیز برخوردار می گردند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت در برابر ثبت نام کنندگان در این طرح متعهد می شود که محصولات آنها را به قیمت تضمینی که ابلاغ می کند با هر شرایطی خریداری کند.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به سهمیه تعاون روستایی در عقد کشت قراردادی در سال جاری افزود: بیش از ۷۰ هزار هکتار گندم آبی و ۲۵ هزار هکتار دیم به عنوان سهمیه تعاون روستایی استان در نظر گرفته شده است.

کشاورزانی که اراضی خود را کشت کرده‌اند نیز می توانند ثبت‌نام کنند

وی اضافه کرد: بهره بردارانی که کار کاشت محصول در اراضی کشاورزی خود به پایان رسانده اند نیز می توانند قرارداد خود را منعقد و به ثبت برسانند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

صفایی با بیان اینکه از ابتدای آذر (زمان آغاز طرح) تا روز گذشته ۷۰۴ هکتار قرارداد بهره برداران اراضی کشاورزی استان در این سامانه به ثبت رسیده است افزود: کشاورزان با ثبت قرارداد خود در این سامانه علاوه بر اینکه از تخفیف بیمه محصولات کشاورزی استفاده می کنند می توانند از دیگر مزایای آن نیز برخوردار شوند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

یکی از طرح‌های مهمی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار دارد، توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی است.

کارشناسان بخش کشاورزی عقیده دارند که کشت قراردادی باعث افزایش توان اکولوژیک زمین می‌شود که در چارچوب توان محیطی و سازگار با اقلیم‌های حیاتی و همچنین تغییرات منابع ناپایدار محیط (بویژه آب و خاک)، توسعه متعادل و متوازن فعالیت کشاورزی در گستره کشور به وجود آید.

به نظر عده‌ای از کارشناسان اقتصادی، مزیت کشت قراردادی آن است که کشاورز خُرده‌ مالکیت مشکل تامین مالی نخواهد داشت.

مقالات علمی پژوهشی درباره کشت قراردادی نشان می دهد که این نوع از کشاورزی در کشورهای مختلف با موفقیت انجام شده است و براساس اعلام نظر سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، کشت قراردادی «کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود.»