کلاف پیچیده تولید سیم و کابل غیراستاندارد در خراسان رضوی

تازگی‌ها گزارش‌هایی مبنی بر تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد در خراسان رضوی منتشر شده است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد تبعات منفی این صنعت سیاه در درازمدت، هزینه‌های زیادی را بر شهروندان تحمیل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سیم وکابل مسی در سیم‌کشی ساختمان به عنوان اصلی ترین بخش تاسیسات در یک منزل مسکونی و یا مجتمع تجاری مطرح است، سامانه های روشنایی، سرمایشی، گرمایشی و حفاظتی ساختمان در ارتباط مستقیم با این تاسیسات قرار دارند و از سوی دیگر در برخی حوادث، لوله کشی های گاز ساختمان نیز از کارآیی یا نابه‌کاری سیستم سیم‌کشی اثر می‌پذیرد.

بازدید میدانی از بازار عرضه سیم وکابل در مشهد نشان می‌دهد هرچند به ظاهر سیم های غیراستاندارد در این بازار وجود ندارد، اما بازار خرید و فروش این اقلام در فضای مجازی داغ است و برخی فروشندگان در مناطق حاشیه شهر به فروش اقلام غیراستاندارد این کالا اقدام می‌کنند.

منابع نظارتی رسمی استان از جمله اداره کل استاندارد خراسان رضوی نیز در گزارشی به تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد در استان اشاره کرده و نسبت به آن هشدار داده اند.

بر اساس گزارش شش ماهه نخست سال جاری، این اداره کل هفت هزار و ۳۷۴ مورد بازرسی در قالب طرح “طاها” در سطح واحدهای توزیعی استان داشته که ۳۰۰ قلم محصول غیراستاندارد در این بازرسی ها شناسایی شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این مدت در مجموع  ۹ فقره اعلام جرم علیه واحدهای تولیدی برای تولید محصولات غیراستاندارد صورت گرفته و متخلفان نیز به پرداخت جزای نقدی از ۳۶۰ تا یک میلیارد ریال به خزانه دولت محکوم شده اند.

عرضه سیم و کابل غیراستاندارد در صدر

جواد کریم پور، کمبود بودجه برای خرید نمونه از سطح بازار را چالش اصلی استاندارد اعلام کرد و گفت: از آنجا که حدود ۶۰ درصد واحدهای توزیعی بازرسی شده در طرح طاها مربوط به صنایع غذایی است، لذا به همین میزان تخلفات در این بخش بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: اگر بر اساس فراوانی اقلام مصرفی در سطح بازار بخواهیم سهم تخلفات را در اصناف و صنایع تعیین کنیم به ترتیب عرضه سیم و کابل و عایق های رطوبتی غیراستاندارد نسبت به سایر اقلام دارای بیشترین فراوانی بوده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی تخلفات عرضه کالای استاندارد را در سه رده جزیی، عمده و بحرانی دست بندی کرد و گفت: تخلف در جنس و ضخامت سیم برق مسی از تخلفات بحرانی محسوب می شود و بیشتر موارد غیراستاندارد در تولید عایق های رطوبتی مانند نشت عایق رطوبتی تخلف عمده محسوب می شود که ضرر آن مالی و به مرور زمان رخ می دهد.

سوداگری با تولید سیم آلومینیومی با روکش مس

یکی از عرضه کنندگان کلی سیم و کابل در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: برندهایی مانند اهورا، اطلس خراسان، افشارنژاد از جمله تولیدکنندگان معتبر سیم و کابل در استان هستند که وجهه بسیار خوبی در بازار استان و حتی کشور دارند.

علی ملایی افزود: اما تولیداتی نیز با نام های مشابه در سطح بازار وجود دارد که در حقیقت کابل های تولیدی آلومینیومی هستند که تنها روکش مس دارند.

وی گفت: علت اصلی افزایش عرضه این اقلام، اقبال مردم به خرید جنس ارزان در بازار است که متاسفانه می تواند خطرات بسیاری نیز برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد.

این عرضه کننده سیم و کابل افزود: مصرف کنندگان معمولی که اقدام به ساخت منازل قولنامه ای در حاشیه شهر می کنند به واسطه ۴۰ درصد ارزان تر بودن این اقلام در مقایسه با کالای اصلی، آگاهانه به سمت خرید سیم و کابل بی کیفیت و ارزان می روند.

یکی دیگر از فروشندگان عمده سیم و کابل در مشهد به ایرنا گفت: هم اینک سیم و کابل های با روکش مسی در بازار وجود دارد اما عرضه آن در فروشگاه های عمده فروش و بورس این کالا انجام نمی شود بلکه این اقلام با تماس تلفنی و بیشتر از طریق سایت “دیوار” و توسط پیک موتوری به فروش می رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مصرف این اقلام فاقد استاندارد در پروژه های ساختمانی حاشیه شهر و همچنین پروژه های مسکن مهر در شهر جدید گلبهار صورت می گیرد.