رئیس سازمان غذا و دارو

کمبودهای دارویی به زیر ۴ درصد رسیده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشکلات تأمین آنتی‌بیوتیک و سرم و کمبود داروهای بیهوشی کاملا مرتقع شده است و امروز مشکلی در تأمین این داروها وجود ندارد.

به گزارش کنکاش فردا، سیدحیدرمحمدی گفت: داشبوردهای سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد اتاق شیشه‌ای به راحتی، فرآیندها، قیمت، وضعیت ترخیص، سیاست‌گذاری و … در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت اختصاص بودجه در حوزه غذا و دارو تصریح کرد: از اول اردیبهشت‌ماه کمتر از پنج درصد از ارز مورد نیاز حواله شده بود، اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، امروز ۷۰۰ میلیون دلار از ارز این حوزه حواله و قول حواله ۵۰۰ میلیون دلار هم از سوی شرکت نیکو به ما داده شده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز در خردادماه ۱۲ هزار میلیارد به حوزه دارو تزریق کرده است و دو هزار میلیارد نیز در خردادماه محقق شده است.

محمدی در ادامه با اشاره به وضعیت تأمین دارو اظهار کرد: مشکلات تأمین آنتی‌بیوتیک سال گذشته کاملا مرتقع شده است و امروز مشکلی در تأمین این داروها نداریم. همچنین کمبود داروهای بیهوشی تا حد زیادی رفع و با تولید داخل دو داروی بیهوشی بخش زیادی از نیاز بازار تأمین شد. تأمین سرم هم که در سال گذشته با اختلالاتی مواجه شده بود امروز به طور کامل حل شده است. همچنین در حوزه تأمین داروهای اعصاب و روان نیز بخش اعظم مشکلات مرتفع شده است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر میزان کمبودها به زیر چهار درصد می‌رسد، گفت: در صورتی که با همکاری دستگاه‌های دخیل مشکلات ارزی حل شود به کاهش بیشتر کمبودها می‌توان امیدوار بود.

محمدی با اشاره به فعالیت ۵۰ شرکت تولید کننده ماده اولیه دارویی گفت: ارزبری این حوزه در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است که ۲۰۰ میلیون دلار آن مربوط به ماده پیش‌ساز بوده است که ۵۰ درصد از نیاز کشور را تأمین کرد، بنابراین مشخص می‌شود که ارزش افزوده ماده اولیه بالا بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با کمک فعالان این حوزه ۱۰۰ درصد نیاز بازار دارویی را تأمین کنیم.

به گفته رئیس و سازمان غذا و دارو در جاییکه تولید به صرفه نیست در قیمت‌گذاری به تولید کنندگان کمک می‌کنیم همچنین در جایی که امکان صادرات وجود داشته باشد نیز همراه خواهیم بود.

وی با اشاره به میزان صادارت دارو نیز گفت: در حال حاضر ارزش صادرات ۱۰ میلیون دلار است که باید با رفع محدویت‌ها، صادرات تقویت شده و این میزان بیشتر شود تا هر روز شاهد تولید داروهای جدید باشیم.

محمدی در پایان با اشاره به حمایت سازمان غذا و دارو از عمق تولید، یادآور شد: ساختار ما حمایت از تولید است و هرچه عمق تولید بیشتر باشد حمایت سازمان غذا و دارو هم بیشتر خواهد بود.