گام نخست کارخانه ذوب آهن شاهرود به بهره‌برداری رسید

گام نخست کارخانه ذوب آهن شاهرود در شرق استان سمنان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک صنعتی این شهر با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ٢ هزار و ٧۵٠ نفر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش کنکاش فردا، فرماندار شاهرود روز چهارشنبه در این آیین که با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد شهرستان شاهرود با وجود ظرفیت های فراوان در چند سال گذشته تهدیدهایی داشت و معیشت ۶ هزار خانوار به دلیل سرمازدگی باغ های زردآلو بامشکل رو به رو شد.

ابوطالب جلالی اضافه کرد: شاید عده ای استقرار صنعت را در این شهرستان مناسب ندانند اما این مهم یکی از ضروریات و از شاخص های محوری توسعه شاهرود است.

وی با تأکید بر اینکه باید بیش از پیش با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران و شناساندن مزیت‌های شهرستان فرصت های بهتری برای سرمایه گذاری ایجاد کرد، افزود: زمینه سازی برای توسعه نیازمند تمهیداتی از جمله تأمین آب به عنوان یکی از شاخص های اصلی است.

فرماندار شاهرود با اشاره به تلاش های انجام شده برای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید در استان سمنان یادآور شد: از مجموع ۳۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد احیا شده در استان هفت مورد متعلق به شاهرود است که دچار مشکلات مدیریتی، تأمین سرمایه و یا تأمین خدمات و امکانات شده بودند.

اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲٧۵۰ نفر در ذوب آهن شاهرود

مدیرعامل شرکت ذوب آهن شاهرود با بیان اینکه این مجموعه تنها شرکت در ایران است که کوره های القایی را با ظرفیت و مقیاس نیمه‌سنگین ۲۰ تن ساخته است، ابراز کرد: این کارخانه در گام نخست ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار شمش فولادی را دارا است.

مرتضی کربلاعلی دباغ با بیان اینکه برای راه اندازی این مجموعه تاکنون حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است، افزود: در گام نخست برای ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شد.

وی ادامه داد: گام نخست این مجموعه صنعتی در زمینی به وسعت ۱۱ هکتار با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع ساخته شد و شامل یک پست اختصاصی ۶۳.۲۰ کیلوولت برق و یک ایستگاه گاز با ظرفیت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن شاهرود با بیان اینکه سامانه های غبارگیر کارخانه مطابق استانداردهای روز محیط زیست است، یادآور شد: خط ریخته‌گری مجموعه هم توان تولید و صادرات شمش های با استانداردهای به روز را دارد.

ذوب آهن شاهرود از مهمترین واحدهای صنایع مادر استان سمنان است که توانسته تحت شرایط بحران های اقتصادی و تحریم ها با تکیه بر دانش و سرمایه بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کند.

شرکت ذوب آهن شاهرود در سال ۱۳۹۷ توسط جمعی از فعالان باسابقه صنعت فولاد در استان سمنان تاسیس شد.

پروژه فولادسازی این شرکت در گام اول با هدف تولید ۱۰۰ هزار تن در سال بیلت فولادی تعریف شده است و در گام‌های بعدی توسعه صنایع پایین دست و تولید ورق فولادی در دستور کار قرار دارد.