۲ هزار و ۵۰۰ نفر با احیای واحدهای راکد استان سمنان از بیکاری رهایی یافتند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر با راهبرد احیای واحدهای تولیدی راکد این استان در دولت سیزدهم از بیکاری رهایی یافته و شاغل شدند.

به گزارش کنکاش فردا، نادر مالکی گفت: ۱۲۷ واحد تولیدی راکد استان سمنان در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشت و زمینه اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فراهم شد.

وی ادامه داد: افزایش تولید ناخالص داخلی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد از جمله راهبردهای در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان برای تحقق رشد اقتصادی در این استان است و با همین رویکرد سمنان با نرخ رشد اقتصادی پنج و ۲ دهم درصد، جزو سه استان کشور در شاخص پویایی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان با بیان اینکه مبنای توزیع اعتبار، جمعیت و میزان محرومیت است و تلاش دولت در تخصیص اعتبار اتمام طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت قابل قبول در استان است، افزود: ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیصی در بخش استانی در سال مالی ۱۴۰۱ جذب و برای اجرای برنامه‌ها و تکمیل طرح های نیمه‌تمام هزینه شد.

به گفته کارشناسان دهه ۸۰ میانگین رشد اقتصادی کشور ۳.۲ درصد بود ولی در دهه ۹۰ با فراز و نشیب‌های شدید اقتصادی در بعضی از سالها رشد اقتصادی کشور منفی بود و برای جبران روند منفی در دهه ۹۰ باید ۶ سال پیاپی رشد اقتصادی هشت درصدی برنامه ریزی شود.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن سهم ٣٧ درصدی از اشتغال استان و سهم ۲۲ درصدی از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

استان سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.