۷۹۱ گواهینامه صادراتی و وارداتی استاندارد در استان اردبیل صادر شد

مدیرکل استاندارد استان اردبیل اعلام کرد: سال گذشته ۷۹۱ گواهینامه ارزیابی انطباق استاندارد برای کالاهای صادراتی و وارداتی در استان اردبیل صادر شد.

به گزارش کنکاش فردا، هاشم علایی با اشاره بر نظارت کامل اداره کل استاندارد بر کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی کالا در سطح استان گفت: ۱۳۴ فقره از این گواهینامه‌ها از نوع ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی و ۶۵۷  فقره نیز از نوع ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی بوده است.

وی از تحقق ۱۴۹ درصدی برنامه عملیاتی پیش بینی شده در صدور گواهینامه صادراتی و ۲۱۹ درصدی در تحقق عملکرد در صدور گواهینامه وارداتی اداره کل استاندارد استان اردبیل در سال گذشته خبر داد.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل افزود: بیشترین اقلام صادراتی از مبداء استان اردبیل در سال‌جاری شامل خرما، کشمش، سنگ ساختمانی، رویه درب، زغال آخال و ماسه سیلیسی بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل و کارشناسان آزمایشگاه‌های همکار تایید صلاحیت شده، به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

علایی، بیشتر اقلام وارداتی مشمول کنترل استاندارد اجباری از مبادی گمرکی استان اردبیل را شامل کامیون کشنده، تخته چندلا، کاغذ دکوراتیو و شیرآلات صنعتی اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: این بسته حمایتی با تاکید بر تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صادرات و واردات کالا و تامین مواد اولیه و حد واسط واحدهای تولیدی کشور تدوین شده است.

دبیر شورای استاندارد استان اردبیل، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی را از وظایف مهم سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد.

وی اظهار کرد: کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی نیز جزو وظایف سازمان ملی استاندارد است و اداره کل استاندارد استان در این دو حوزه نظارت کامل دارد.