‌فروش تولیدات بار اول در صنایع‌ با قانون «ترک تشریفات» تضمین حاکمیتی گرفت

به گفته یکی از کارشناسان انرژی، قانون ترک تشریفات مناقصه نوعی تضمین حاکمیتی برای فروش محصولات تولید بار اول ایجاد کرد و دانش‌بنیان‌ها انگیزه لازم را دارند که در راستای تولید کالاهای راهبردی و مورد نیاز کشور، فعالیت کنند.

به گزارش کنکاش فردا، یکی از مهم‌ترین خلاء‌های موجود در اقتصاد کشور، حلقه‌ گمشده ‌ارتباط بین صنایع و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان است‌ به طوری که اغلب دانش‌بنیان‌ها در پیدا کردن جامعه‌ هدف مشکل دارند و نمی‌توانند محصول‌شان را به فروش برسانند.

در قالب طرح تولید بار اول، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش رگولاتوری بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده گرفته است، انواع و اقسام روابط وجود دارد که کارگروه تولید بار اول با توجه به نوع محصول نیازمند بومی‌سازی، سطح تولیدات شرکت‌های توانمند حوزه دانش‌بنیان و همچنین میزان پیچیدگی تولید محصول اقدام به رگولاتوری و تنظیم قرارداد بومی‌سازی و تولید بار اول می‌کند.

جایی نیاز است که تست آزمایشگاهی اخذ شود؛ جایی نیاز است تست کارخانه‌ای انجام شود؛ گاهی نیاز است شرکت دانش‌بنیان استانداردهای لازم را کسب کند و سپس به سراغ تست کارخانه‌ای یا آزمایشگاهی برود. همه این دسته‌بندی‌ها و نوع روابط توسط کارگروه تولید بار اول و سناریو منحصر به فرد بومی‌سازی جلو می رود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها اقدام ضروری‌ است و باید در راستای حمایت از آن‌ها و به منظور افزایش سهم این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور به اجرا بگذاریم.

‌مصطفی ناظمی‌ کارشناس انرژی درباره استفاده از تولیدات بار اول و محصولات دانش‌بنیانی در صنایع کشور گفت: قانون ترک تشریفات مناقصه به کاهش هزینه‌های فرآیند مناقصه، عقد قرارداد و بازاریابی برای محصولات تولید بار اول منجر شده است.

وی تصریح کرد: از زمانی که قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب شد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت وظیفه‌ سنگینی در این زمینه برعهده گرفتند. محصولات ساخت داخل فهرست و به صنایع ارائه شد. برای صدور مجوز واردات باید ابتدا این بررسی صورت بگیرد که آیا این کالا در داخل تولید می‌شود یا خیر، این قانون بسیار کمک کننده بود.

وی ادامه داد: حالا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش رگولاتوری را در زمینه‌ ارتباط دادن دانش‌بنیان‌ها با صنایع بر عهده گرفته است، راحت‌تر می‌تواند در زمینه‌ تولیدات بار اول نقش آفرینی کند و حمایت از دانش‌بنیان‌ها را در دستور کار قرار دهد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کارگروه تولید بار اول ریاست جمهوری در مرحله ‌اول کمک کرد که نیازهای صنایع احصاء شود. این فهرست در اختیار جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی قرار گرفت تا در این حوزه های مورد نیاز به فعالیت بپردازند.

ناظمی گفت: اقدام دیگر کارگروه این بود که بعد از انجام تحقیقات توسط شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، مواردی که به نتیجه رسیده است را جزو تولیدات بار اول به حساب آورد و در فهرست تولیدات داخلی قرار داد. به نحوی که امکان واردات آن ها وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش تنظیم‌گری را در زمینه‌ ارتباط دادن دانش‌بنیان‌ها و صنایع برعهده گرفته است. در این راستا، یک بستر حمایتی و معرفی محصولات بار اول ایجاد شد، به طوری که در حال حاضر شاهد بازارسازی چند میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول تجهیزات راهبردی هستیم.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش بنیان این است که بازاری برای فروش محصول شان پیدا کنند، از آنجا که این شرکت ها اغلب به تولید محصولاتی می پردازند که برای بار اول در کشور تولید می شوند، فروش این کالاها به ویژه به سازمان‌های دولتی با مشکلاتی مواجه است.

این کارشناس انرژی ‌تأکید کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه نوعی تضمین حاکمیتی برای فروش محصولات تولید بار اول ایجاد کرد و دانش‌بنیان‌ها انگیزه  لازم را دارند که در راستای تولید کالاهای راهبردی و مورد نیاز کشور فعالیت کنند.