از سال آینده؛ عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر در بورس

محرابیان، وزیر نیرو گفت: تمام انرژی‌های تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ازسال ۱۴۰۲ در بورس عرضه شود.

به گزارش کنکاش فردا، علی‌اکبر محرابیان درباره رویکرد وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های تجدیدناپذیر اظهار داشت: امروز در دامغان این نیروگاه خورشیدی تجدید پذیر دارای ظرفیت ۱۰ مگاه وات افتتاح شد و اگر بخواهیم ظرفیت تولید این نیروگاه را با مصرف خانگی شهر دامغان مقایسه کنیم، بیش از مصرف خانگی را این نیروگاه تولید کند و اگر بخواهیم کل مصارف شهر را بخواهیم تا ۶۰ و ۷۰ درصد کل مصارف رو این نیروگاه به‌تن‌هایی تأمین می‌کند.

وی گفت: ویژگی نیروگاه تجدیدپذیر این است که قابلیت مصرف آب ندارد و برخلاف نیروگاه حرارتی که مصرف آب بالایی دارد و منابع آبی ما را از بین می‌برد، دوم اینکه از سوخت مصرف نمی‌کند و ازنظر اقتصادی خیلی به‌صرفه است و نکته سوم از همه مهم‌تر اینکه برای محیط‌زیست خیلی مفید و دوستدار محیط‌زیست است و این ویژگی‌ها اقتضا می‌کند که ما بر روی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیروگاه خورشیدی که پتانسیل بسیار خوبی در کشور داریم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وزیر نیرو افزود: کشور ما هم سرزمین وسیع است زمین‌های مناسبی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی دارد و هم اینکه تابش بسیار خوبی دارد، اما به‌طور متوسط در کشور بیش از ۳۰۰ روز در سال تابش داریم.

محرابیان گفت: این نیروگاهی که امروز ساخته شده است و ما می‌خواهیم که سایر نیروگاه‌ها با این فناوری ساخته باشند صفحات نیروگاه به‌صورت در واقع متحرک و متناسب با شعاع تابش خورشید تغییر می‌کند و می‌تواند بالاترین راندمان رو کسب کند مضافاً اینکه تولید برق هم از روی صفحه انجام می‌شود و هم از پشت صفحه پشت صفحه و فایده آن این است که زمانی که نیروی خورشیدی انرژی خورشیدی به زمین تابید بازتاب آن هم از پشت صفحه تولید برق می‌کند.

وی گفت: اگر ملاحظه کنید می‌بینید که در واقع زمین با موادی سفید شده این سفیدی زمین به سطح زمین باعث می‌شود که بازتاب اشعه خورشید منعکس شده و از پشت صفحات هم تولید برق داشته باشیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید ما از هزار مگاوات بیشتر شده است و از هزار مگاوات عبور کردیم؛ الان ظرفیت کل تولید برق ما ۹۰ هزار مگاوات است یعنی هزار مگاوات از ۹۰ هزار مگاوات و خیلی کمتر از ۳ درصد هم هستیم.

محرابیان گفت: در واقع اگر بخواهیم ظرفیت تولید و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را سرعت بدیم تنها راهش این است که سرمایه‌گذاری در این صنعت سودآور شود و پیش‌بینی‌شده که انشالله در سال ۱۴۰۲ تمام انرژی‌های تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق بورس عرضه شود و در بورس نیروگاه تجدیدپذیر روی تابلو مخصوص خودشان با همدیگر رقابت می‌کنند.

وی گفت: حتماً در این تابلو قیمت پایه به نحوی تأمین تعیین می‌شود که حداقل سود در واقع تضمین‌شده باشد و بالاتر از آن در واقع رقابت انجام می‌شود برنامه‌ریزی که انجام شده روش‌هایی که به کار گرفتیم استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که کل سرمایه‌گذاری و سود را از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند.

وزیر نیرو تصریح کرد: تمامی تلاش این است که سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور باشد و مناقصاتی که اخیراً برگزار شده بود یک ویژگی که در این دوره داشته است این است که سرمایه‌گذاران بزرگی کشور وارد این عرصه شدند، شرکت‌های بزرگ تولید فولاد و شرکت‌های معدنی وارد عرصه شدند و امیدوارم با حضور این سرمایه‌گذاران در کوتاه زمان یک‌باره شاهد رشد چشمگیر نیروگاه‌ها خواهیم بود.

محرابیان ابراز امیدواری کرد که با حضور این سرمایه‌گذاری‌ها و این شرکت‌ها در کوتاه زمان در طی چند سال یک‌بار شاهد رشد چشمگیر این در واقع نیروگاه‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در کنار این از سرمایه‌گذاری‌های از سرمایه‌گذاری مردمی هم غافل نشدیم؛ به‌طور مثال برای توسعه اصطلاح اجرای پنل‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی در اطراف منازل برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند؛ به عبارتی به این روش با یک تسهیلات قرض‌الحسنه در منازل این افراد و با پنل ۵ کیلوواتی تولید برق انجام می‌شود و به‌صورت مستمر این افراد و خانواده تحت پوشش درآمد کسب می‌کند که درآمد خوب و مفید و یک‌طرف دیگر هم با رعایت کرامت این افراد است.

وزیر نیرو گفت: مهم‌ترین پارامتر برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اینکه ازنظر اقتصادی به‌صرفه باشد و قول می‌دهیم که صرفه اقتصادی این نیروگاه‌ها را از نیروهای دیگر مثل نیروگاه حرارتی افزایش دهیم.