نشست پنج‌جانبه عربی در امان/ عراق: زمان ایفای نقش مثبت اتحادیه عرب درباره سوریه فرا رسیده

نشست پنج جانبه پیرامون سوریه روز دوشنبه میان وزرای خارجه اردن، مصر، عراق و عربستان با حضور وزیر خارجه سوریه در امان آغاز شد. وزیر خارجه اردن کمی پیش از شروع نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی درباره سوریه، با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

به گزارش کنکاش فردا، این نشست در یکی از هتل‌های امان، پایتخت اردن و پشت درهای بسته برگزار شده است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در این نشست تعهد کشورش را به دیپلماسی در حل و فصل اختلافات در راستای تامین منافع منطقه ابراز کرد.

حسین در سخنرانی خود در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی در امان گفت: «ما در عراق متوجه هستیم که هیچ چیز خطرناک‌تر از تروریسم نیست و هدف آن تضعیف اعتبار دولت است، بنابراین، کمک به تثبیت ارکان کشورهای برادر که به دلیل تعدد برنامه‌ها، تداخل آنها و تعارض اراده‌ها و ایدئولوژی‌ها در رنج هستند، وظیفه ما شده است. زمان آن فرا رسیده است که به دنبال بازگرداندن ثبات و توسعه به سوریه باشیم و منابع اقتصادی آن را در خدمت دولت و شهروندانش قرار دهیم، هرچند موانع و مشکلات پیش روی این وظیفه زیاد است؛ اما مهمترین چیز رسیدن به آغاز واقعی است و پس از آن می‌توان در مورد بررسی و اصلاح صحبت کرد.

وی افزود: عراق براساس مبانی‌ای که از آن صحبت کردیم و با توجه به چشم‌اندازهای راهبردی که گستره آن را می‌دانیم، بارها خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده است. زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه عرب نقش مثبت خود را در رابطه با پرونده سوریه ایفا کند و آن را به گونه‌ای ارزیابی کند که منافع مشترک را تامین کند. امروز این کشور با یک پروژه بزرگ کشورسازی مواجه است و این امر مستلزم حمایت بیشتر ما است تا سوریه جایگاه خود را پس بگیرد و در مواجهه با چالش‌ها کشوری فعال باشد.

وزیر خارجه عراق اعلام کرد: امروز باید برای یکپارچه سازی تلاش‌ها با هدف تحکیم ارکان ثبات و امنیت در منطقه تلاش کنیم. در این راستا، رویکرد کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای خروج از بن بست را گامی شجاعانه می دانیم. ما در عراق همواره تلاش کرده‌ایم تا یک فرمول توافقی بین سوریه و کشورهای عربی برای باز کردن کانال‌های گفت‌وگو و آشتی در روابط پیدا کنیم چرا که معتقدیم تفاهم در چارچوب اتحاد عرب است و اختلاف بر سر جزئیات خاص به معنای توقف تعامل با یکدیگر نیست. امروز ما کاملا مطمئن هستیم که تغییرات مثبتی که در روابط کشورهای عربی و سوریه رخ داد به نتایجی خواهد رسید که ثمره آن را خواهیم دید.

حسین تاکید کرد: این دیدار فرصت مناسبی برای عراق است تا از گام‌های مثبت عملی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پس از توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کند. اهمیت این گام‌ها این است که ما کاملاً مطمئن هستیم که تقویت روابط به ثبات در منطقه و افزایش امنیت آن منجر خواهد شد. عراق سخت تلاش می‌کند تا این توافق را به مراحل پیشرفته برساند، زیرا به ایجاد انگیزه قوی برای همکاری بین کشورهای منطقه کمک می‌کند. عراق اعلام کرده که به دیپلماسی در حل و فصل اختلافات در خدمت منافع منطقه و مردم آن متعهد است.

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در اولین سفر یک وزیر سوری به اردن از سال ۲۰۱۱ در این نشست حضور دارد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، سامح شکری وزیر خارجه مصر، فؤاد حسین و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست حضور دارند.

پیشتر ایمن الصفدی در این دیدار با فیصل المقداد، همتای سوری خود تلاش‌های انجام شده برای ایفای نقش رهبری کشورهای عربی به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه بر اساس ابتکار عمل اردن و دیگر پیشنهادات عربی، موضوعات دوجانبه از جمله امنیت مرزها، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، آب و آوارگان را بررسی کرد