افزایش کشت توتون و تولید سیگار در گیلان

مدیر مجتمع دخانیات گیلان گفت: تولید سیگار در گیلان افزایش یافته است و امسال شاهد افزایش کشت توتون نیز خواهیم بود.

به گزارش کنکاش فردا، مصطفی صابر صبح امروز در نششت خبری مجتمع دخانیات گیلان که در سالن اجتماعات این مجتمع برگزار شد، اظهار کرد: نیمی از دخانیات کشور در گیلان تولید می شود و  این مجمتع تنها واحد فرآوری دخانیات کشور است.

وی به افزایش تولید مجتمع دخانیات گیلان اشاره کرد و افزود: با وجود شرایط تحریمی کشور طی سه ماه گذشته تولید را از ۹ میلیارد نخ به ۱۱ میلیارد نخ رسانده ایم.

صابر ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۴ دو برابر سال ۱۴۰۰ تولید سیگار داشته باشیم و برای تحقق این امر برآنیم موانعی نظیر فرسودگی ماشین‌آلات را از میان برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در این مجمتع چنان خودباوری ایجاد شده است که نه تنها با فساد در سیستم مبارزه خواهد شد، بلکه همه تلاشگران عرصه دخانی در سود فروش شرکت سهیم خواهند بود

مدیر مجتمع دخانیات گیلان به حذف شرکت های واسطه کارگری در این مجتمع اشاره کرد و گفت: ۱۶۰ نفر از کارگران روزمزد این مجمتع نیز تبدیل وضعیت شده‌اند و سیاست فعلی شرکت دخانیات گیلان این است که همه چیز به نفع کارگر تغییر کند.

صابر تصریح کرد: شاید برخی ها نگران تامین مالی و افزایش حقوق کارگران هستند و باید گفت که این منابع فقط با جلوگیری از درصدی فساد تامین می‌شود.

وی از کوتاه شدن دست دلالان در این عرصه خبر داد و گفت: متاسفانه بیشترین سود گردش مالی دخانیات کشور به جیب شرکت های خارجی می‌رود این در حالیست که هیچ نقشی در اشتغالزایی جوانان کشور ندارند.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان با بیان اینکه قطعی برق خسارت فراوانی به مجتمع دخانیات گیلان می‌زند، گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از صد میلیارد تومان خسارت وارد شد و برآنیم امسال با راه اندازی ژنراتورهایی که قدمت ۶۰ ساله در این مجمتع دارند از وارد شدن خسارت در سال جاری جلوگیری شود.

وی به بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزاد انزلی جهت واردات مواد اولیه اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدامات افزایش بسته حمایتی توتونکاران، افزایش قیمت خرید توتون کشاورزان به دو برابر قیمت پیشین است و می‌تواند مجمتع دخانیات گیلان را به دوران طلایی برگرداند.

صابر با اشاره به اینکه بیمارستان توتونکاران رشت از قدیمی ترین بیمارستان های رشت باید وضعیت بهتری به خود بگیرد، افزود: برای تحقق این امر صد میلیادر تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا خدمات بیشتری از سوی این شرکت به قشر زحمتکش کارگر ارایه شود.

مدیر مجتمع دخانیات گیلان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هکتار از اراضی گیلان به کشت توتون اختصاص دارد این در حالیست که در گذشته ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان به  کشت توتون اختصاص داشت و در برهه ای از زمان به دلیل به صرفه نبودن توتونکاری بسیاری از کشاورزان از پرداختن به این شغل جانبی صرفنظر کرده بودند.

وی با بیان اینکه توتون گیلان از با کیفیت ترین توتون های دنیا و قابل‌رقابت با توتون‌های خارجی است، گفت: با مشوق هایی که برای افزایش تولید در نظر گرفته شده است از این پس توتونکاری توسعه خواهد یافت.