اگر تا اول دی ماه مشکل خرید توتون حل نشود، مجوز صادرات برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر خواهد شد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در جلسه حل مشکلات توتون کاران استان گلستان گفت: اگر تا اول دی ماه مشکل خرید توتون حل نشود مجوز صادرات را برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر خواهیم نمود.

به گزارش کنکاش فردا، اکبر شهباززاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در جلسه حل مشکلات توتون کاران استان گلستان که با حضور نمایندگان علی آبادکتول و گرگان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان علی آباد کتول، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، مدیر مجتمع دخانیات استان و جمعی از توتون کاران استان گلستان در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان علی آباد کتول برگزار گردید، گفت: اگر تا اول دی ماه مشکل خرید توتون حل نشود مجوز صادرات برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر خواهد شد و کشاورزان نگران فروش محصول توتون خود نباشند.
وی با اشاره به قبول مسئولیت وی در ۶ماهه اخیر، گفت: طی این مدت در حال رصد مشکلات این حوزه بوده و برنامه مدونی جهت ساماندهی مشکلات توتون کاران در دستورکار داریم که ان شالله با حمایت نمایندگان مجلس شرایط صادرات محصولات را فراهم آورده و کشت توتون را افزایش خواهیم داد.
فرماندار شهرستان علی آباد کتول نیز در این جلسه، خواستار حل مرحله ای مشکلات توتون کاران شد.
نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه خود را مشکلات اقتصادی استان بیان نموده و با توجه به اینکه استان گلستان استانی کشاورزی محور است، خواستار حمایت از کشاورزان بویژه توتون کاران شدند.

لزوم اجرای تعهدات خرید برگ توتون توسط واحد‌های فرآوری تا پایان آذر ماه سال جاری

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به همراه رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، مجتبی جمالی فرماندار شهرستان علی آباد کتول و علیرضا بابازاده رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از انبارهای نگهداری توتون در روستاهای پیچک محله و برفتان بازدید به عمل آورده و طی گفتگو با کشاورزان توتون کار منطقه، به بررسی مشکلات آنان پرداختند.
در این بازدید از نزدیک میزان توتون های موجود در انبارهای کشاورزان مورد ارزیابی قرار گرفت و کشاورزان توتون کار نیز به تشریح میزان هزینه های تولید کشت توتون و قیمت تمام شده آن پرداختند.
در ادامه علیرضا بابازاده رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به سهم کشت توتون در اشتغال زایی منطقه و همچنین سهم بالای میزان تولید توتون استان در کل کشور پرداخته و خواستار رفع مشکلات توتون کاران و حمایت از این محصول شد.
وی همچنین بر ایجاد صنایع جانبی توتون و حضور سرمایه گذاران کشوری برای انجام این مهم در استان با توجه به حجم توتون تولیدی استان تاکید نمود.
در ادامه بازدید کنندگان ضمن حضور در واحد صنعتی کاراپارسیان ۱۱۰ واقع در شهرک صنعتی فاضل آباد که در زمینه فرآوری برگ توتون فعالیت مینماید و نشست با مدیریت مجموعه فوق به بررسی فرآیند عملکرد واحد مذکور در زمینه انجام تعهدات به کشاورزان توتون کار پرداختند.
در این بازدید اکبر شهباز زاده رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تذکرات و توصیه های لازم را در خصوص خرید برگ توتون از کشاورزان به مدیران این واحد تولیدی داشت.
وی همچنین بر اجرای تعهدات خرید برگ توتون توسط واحد های فرآوری تا پایان آذر ماه سالجاری تاکید نمود.