بیش از ۸ هزار قرارداد بین دانشگاه‌ها و صنایع وجود دارد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هشت هزار و ۷۱۰ قرارداد جاری بین دانشگاه ها و صنایع منعقد شده است تاکید کرد: در قراردادها پایش مقطعی انجام می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، محمد سعید سیف روز سه شنبه در همایش توسعه همکاری های دانش بنیان و ارزش آفرین صنعت مس و دانشگاه در سالن سینما آزادی شهر سرچشمه رفسنجان در عین حال اظهارکرد: ارتباط منسجمی با مراکز علمی در ایران وجود ندارد و کیفیت پایین مهارت آموزی در دانشگاه ها هم یکی دیگر از مشکلات است.

وی بیان کرد: دانشگاه های ایران در دهه ۶۰ به آموزش، دهه ۷۰ به تحصیلات تکمیلی، دهه ۸۰ نیز به فناوری روی آوردند و اینک باید به سمت جامعه محوری و مساله محوری گام بردارند تا بتوان مسایل جامعه را حل کرد.

این مسئول ادامه داد: در وزارت علوم و دانشگاه ها به دنبال تکمیل پازل ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم و بنا داریم برنامه های متنوع را از دیدگاه پایان نامه ها، پژوهش ها و غیره اجرا کنیم تا ارتباط برقرار و تقویت شود.

سیف بیان کرد: از بعد نیروی انسانی در ایران کمتر از هزار محقق و حدود یک میلیون نفر استاد و پژوهشگر داریم که با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران این میزان نیروی انسانی محقق و پژوهشگر بسیار اندک است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تنها چیزی که می تواند به رشد و توسعه کشور کمک کند هم افزایی و پیدا کردن روش های مهم است؛ در این زمینه رصد کردن میزان اشتغال دانش آموختگان و مهارت افزایی دانشجویان دانشگاهی را چهار سال است که شروع کردیم تا پی ببریم این افراد چه میزان کارآمد شده اند.

سیف ادامه داد: باید دوره های مهارت افزایی را افزایش دهیم، فرصت مطالعه اعضای هیات علمی را تصویب کردیم تا عضو هیات علمی دانشگاه با دریافت حقوق تنها بتواند به مدت ۶ تا یک سال در صنعت حضور داشته باشد و موارد را برای رفع مشکلات جامعه  بررسی کند.

وی بیان کرد : اگر بخواهیم پایان نامه ها و رساله های دکترا تأثیرگذار و دارای اهمیت باشند باید تقاضامحور کار کنیم که بخشی از آن به صنعت بر می گردد که تقاضای موضوع دهند و دانشگاه ها در همان زمینه تحقیق و پژوهش و پایان نامه کاربردی ارائه دهند.

به گزارش ایرنا این همایش همزمان با مناسبت گرامیداشت سوّم خرداد – سالروز آزادسازی خرمشهر- و تولید نخستین آند مس در سرچشمه رفسنجان برگزار شده است.

محمدمهدی اردبیلی مدیرعامل اسبق شرکت مس در سال های ۶۰ تا ۶۵ نیز در این همایش با تشریح فعالیت های این شرکت در دوران گذشته به اهمیت و جایگاه این شرکت از ابعاد مختلف و نیز ظرفیت های بومی و توانمندی متخصصان داخلی در شروع به کار این شرکت و بالندگی آن اشاره کرد.

محمد محمودی مومن آبادی مدیر امور تحقیق و توسعه مس سرچشمه رفسنجان نیز اظهارامیدواری کرد که برگزاری این گردهمایی علمی -تخصصی بتواند در خلق ثروت و کارآفرینی برای جامعه نقش آفرین باشد.

حجت الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان هم در این مراسم با اشاره به ضرورت های دانش بنیان شدن فعالیت های تولیدی در حوزه های صنعتی و معدنی اظهار کرد: بسیاری از رساله ها، تحقیقات و پایان نامه های علمی امروز در کتابخانه ها خاک می خورد و به صحنه نیامده اند؛ همچنین از نیروهای انسانی و توانمندی دانشمندان نیز استفاده نمی شود که باید این مشکل حل شود.

سرپرست شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این همایش با تشریح برنامه های این شرکت بویژه در دانش بنیان کردن فعالیت ها و استفاده از فناوری گفت: قرار است تولید فعلی شرکت از ۲۸۵ هزار تن مس کاتد را به ۴۰۰ هزار تن برسانیم.

علی رستمی افزود: برای تحقق این هدفگذاری باید ظرفیت کنستانتره را به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهیم که کار شروع شده و نخستین کارخانه در سرچشمه راه اندازی کریم که طی ۳۶ ماه آینده آماده خواهد شد.

رستمی اظهار کرد: در خاتون آباد نیز ظرفیت را به ۲۰۰ هزار تن خواهیم رساند و سه طرح توسعه ای شامل معدن مس دره زار، درآلو و فلوتاسیون مس را امسال بهره برداری می کنیم.

وی تصریح کرد: خروجی این توسعه رشد ۲۵ درصد تراز بازرگانی ایران خواهد بود و به ۱۲ میلیارد دلار صادرات دست خواهیم یافت.

به گزارش ایرنا این همایش به مدت ۲ روز در حال برگزاری است و استادان دانشگاه های مختلف به تبادل نظر می پردازند تا روند رشد و توسعه با استفاده از همکاری صنعت و دانشگاه تسهیل شود.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.