تحقق افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدفگذاری افزایش پنج میلیارد دلاری در حوزه صادرات تا پایان سال محقق می‌شود.
به گزارش کنکاش فردا، رضا فاطمی امین در رویداد ملی صادرات افزود: البته بخش عمده این صادرات، متانول است که نباید تداوم یابد و باید با عبور از آن، به سمت صادرات مواد با ارزش افزوده بالا برویم.
وی اضافه کرد: سیاستگذاری برای صادرات بسیار مهم است و اگر این سیاستگذاری نادرست باشد تا مدت‌ها سیاستگذاری‌های غلط ادامه خواهد یافت.
 وزیر صمت گفت: تراز‌های اشتغال، آب و سرمایه گذاری و مواردی از این دست در حوزه صادرات باید لحاظ شوند.
فاطمی امین افزود: در سال جاری دو ماه این روز (روز ملی صادرات)‌را دیر برگزار کردیم تا معیار انتخاب صادرکنندگان نمونه را تغییر داده و برخی از شاخص‌ها را اعمال کنیم. این معیار‌ها برای انتخاب صادرکننده نمونه برای سال آتی تغییر و ارزش افزوده و دانش بنیان نقش مهمی در انتخاب صادرکنندگان خواهد داشت.
وی گفت: در حال حاضر اکثر روابط تجاری ایران با کشور‌های دنیا دولت با دولت است که باید تبدیل به کسب و کار به کسب و کار شود تا به رابطه اقتصادی مستحکم تری برسیم.
وزیر صمت گفت: ایجاد سکو‌های تولید کالا‌های ایرانی در سایر کشور‌ها در دستورکار است و باید از صادرات مواد اولیه به صادرکنندگان ماشین آلات و تجهیزات پیش رویم.
وی افزود: برای برخی کسب و کار‌ها از جمله صنایع معدنی، لوازم خانگی و صنایع غذایی، بازار ایران کوچک است و باید در سایر کشور‌ها سکوی تولید ایجاد کرده و ماشین آلات و تجهیزات صادر کنیم، پاکستان، سوریه، عراق و ارمنستان این ظرفیت را دارند.
وزیر صمت با بیان اینکه انجام پیمان‌های تجاری از سوی دولت مهم است افزود: با سوریه، پاکستان و ارمنستان کار را دنبال کرده ایم و در این باره مذاکراتی صورت گرفته است.
فاطمی‌امین ادامه داد: ما در وزارت صمت کار‌های مرتبط با تجارت خارجی را به سازمان توسعه تجارت منتقل و عملیات مرتبط با تجارت خارجی را در این سازمان متمرکز کرده ایم.
فاطمی‌امین افزود: پنجره واحدی برای همه کار‌ها در وزارت صمت ایجاد کرده ایم که تا پایان سال عملیاتی می‌شود که بخشی از آن در حوزه تجارت خارجی است. البته تعامل بسیار خوبی میان وزارت صمت با وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه برقرار است.
وی افزود: ابلاغیه سیاست‌های تجارت خارجی که از سوی معاون اقتصادی ابلاغ شد گام نخست حمایت از تجارت خارجی بود و تا پایان امسال طرح جامع تجارت خارجی را نهایی خواهیم کرد.