معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

ترسیم آینده بخش کشاورزی و برون‌رفت از روزمرگی دو راهبرد اساسی تات

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با بیان اینکه امنیت غذایی با ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی محقق می‌شود، گفت: ترسیم آینده بخش کشاورزی و برون رفت از روزمرگی ناشی از دو راهبرد اساسی این سازمان است.

به گزارش کنکاش فردا، «سید مجتبی خیام نکویی» در سومین اجلاس سراسری موسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده، مراکز ملی و استانی سازمان تات، افزایش مشارکت در انتخابات را بیمه کننده نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: کلام نخبگان در جذب حداکثری مشارکت تاثیر دارد.

وی اظهارداشت: تبیین دستاوردها و جایگاه سازمان تات در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، برون از وزارتخانه و عرصه بین‌الملل ناشی از سه راهبرد سازمان تات در دو سال گذشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر استمرار دو راهبردِ معرفی سازمان تات در وزارتخانه و خارج از آن تصریح کرد: در سال آینده باید دستاوردهای این سازمان در فراتر از مرزها و کشورهای منطقه معرفی شوند.

خیام نکویی ارائه آمار مقایسه‌ای دقیق، تبیین رویکردها و ترازسازی میزان انحراف از اهداف سازمان و تبادل تجربیات و نوآوری در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و ترویج را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس دانست.

رییس سازمان تات، موسسات و مراکز تابعه این سازمان را بال‌های پرواز وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: اقدامات انجام شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی حضور ریاست جمهوری و سه تن از معاونین قوه مجریه طی دو سال اخیر در سازمان تات را نقطه عطفی در تغییر نگاه دولت به مجموعه سازمان تات و موسسات و مراکز تابع دانست.

خیام نکویی با اعلام اینکه در دو سال گذشته ۷۰ سفر استانی انجام شده است، تصریح کرد: دیدار با استانداران و گفتگو با آنها سبب گسترش حامیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اقصی نقاط کشور شد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی سازمان تات در حل چالش‌های امنیت غذایی گفت: جایگاه سازمان تات در کشور باید به جایی برسد که کسی نتواند در کوچک‌ترین قسمت از امکانات آن را دخل و تصرف کند و این مهم باید دغدغه مدیران موسسات و مراکز در سراسر کشور باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ریل‌گذاری ۱۰ ساله در بخش کشاورزی گفت: برون رفت از روزمرگی و ترسیم آینده بخش کشاورزی دو راهبرد اساسی سازمان تات در افق ۱۴۱۳ است.

وی سند دانش بنیان امنیت غذایی کشور را راهبرد آینده بخش کشاورزی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این مهم که محور تاکید مقام معظم رهبری است باید در دستور کار روسای موسسات و مراکز تابع سازمان تات باشد.

وی از آمادگی وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور جهت همکاری با سازمان تات در راستای تبادل اطلاعات و رسیدن به امنیت غذایی کشور خبر داد.

خیام نکویی طرح الگوی کشت را در رسیدن به اهداف افق ۱۴۱۳ حائز اهمیت دانست و گفت: نقشه راه ۳، ۵ و ۱۰ ساله باید برای این افق ترسیم شود.

رییس سازمان تاا گفت: سازمان تات بازوی وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود و روسای موسسات و مراکز نیز باید دو بال روسای جهاد کشاورزی در استان‌های خود باشند.

خیام نکویی سازمان تات را سازمانی دانش بنیان، بهره‌ور و پاسخگو عنوان کرد و گفت: نقش آفرینی مراکز در بهره‌وری و دانش بنیانی و پاسخگویی به جامعه حائز اهمیت است این مفهوم باید به معنای واقعی در قالب عمل باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سن کشاورزان بالا رفته است، گفت: کشاورزان و بهره‌برداران سرمایه‌هایی هستند که نباید از دست بروند و باید به فکر تربیت کشاورزان جوان باشیم.

وی وی اصلی‌ترین ماموریت این سازمان را رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی دانست که موجب افزایش ارزش افزوده و سرمایه در بخش کشاورزی شده است و گفت: امنیت غذایی با ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی محقق می‌شود و راه فائق آمدن بر آن علم و فناوری است.