تقویت دیپلماسی بین‌المللی از اولویت‌های سازمان محیط زیست است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: از موارد مهمی که همواره به دنبال تقویت آن هستیم بخش دیپلماسی بین‌المللی است که در پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد نیز بر آن تاکید کردیم.

به گزارش کنکاش فردا، سید حسین موسوی فر دستاوردهای سفر نمایندگان ایران به پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد را تشریح کرد و افزود: خوشبختانه بعد از پاندمی کووید – ۱۹ پنجمین اجلاس مجمع محیط‌زیست ملل متحد (UNEA-۵) یکی از اجلاس‌های مهم و فراگیر محسوب می‌شود و همه نمایندگان کشورهای دنیا در سطح بالا از جمله وزرای کشورهای جهان حضور داشتند که علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده ایران در این نشست حاضر شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست ادامه داد: پیش از شروع مجمع محیط‌زیست، در مدت هفت روز کاری فشرده تا مدتی از شب از دوم تا هشتم اسفندماه با حضور و مشارکت کارشناسان و صاحب‌نظران نمایندگان دائم نزد یونپ به‌ منظور بررسی پیش‌نویس ۱۸ قطعنامه برگزار شد که حضور فعال نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در تهیه این پیش‌نویس حائز اهمیت بود و در نهایت، ۱۳ قطعنامه، یک مصوبه و ۲ بیانیه وزیران (برای UNEA-۵ و UNEP-۵۰  ) برای تصویب به نشست عالی‌رتبه تسلیم شد که ماحصل این اجلاس بود.

وی به پر سروصداترین قطعنامه پلاستیک اشاره کرد و گفت: قطعنامه پلاستیک که از ترکیب چهار قطعنامه پیشنهادی به وجود آمد، پرسروصداترین قطعنامه‌ای بود که در روزهای پایانی اجلاس خرسندی بیشتر کشورها را به همراه داشت زیرا در قالب این قطعنامه، یونپ و کشورها به دنبال تدوین پیمان و ابزاری الزام‌آور درمورد کاهش آلودگی‌های پلاستیکی در همه اشکال و در همه مکان‌ها (خشکی و دریا) است.

موسوی فر تقویت دیپلماسی بین‌المللی را دستاورد دیگر این اجلاس دانست و گفت: از موارد مهمی که همواره به دنبال تقویت آن هستیم بخش دیپلماسی بین‌المللی است که در این اجلاس معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۲ سخنرانی مهم و اثرگذار داشت که می‌توان به سخنرانی در پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد و سخنرانی در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس برنامه محیط‌زیست ملل متحد اشاره کرد و مورد استقبال حاضرن جلسه قرار گرفت.

وی از دیگر برنامه‌های مهم و اثرگذار را دیدار نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه را با اینگراندرسون مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست ملل متحد و دیدار با رئیس‌جمهور کنیا و وزاری محیط‌زیست کشورهای عراق، کنیا، عمان، فلسطین، قطر و هند را از دیگر برنامه‌های این اجلاس عنوان کرد.

همچنین مشارکت در موضوع بسیج منابع برای حفاظت از تنوع زیستی که به دعوت اتحادیه اروپا بود را از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه این مراسم انجام شد.

موسوی فر تصریح کرد: در همه این نشست‌ها و گفت و گوها با نمایندگان مختلف کشورها به پیشبرد مناسبات محیط‌زیست دوجانبه و افزایش همکاری‌ها و مواضع هماهنگ تأکید شد.

وی ابراز امیدواری کرد با انتخاب ایران که برای دو سال به‌ عنوان نایب‌ رئیس مجمع محیط‌زیست سازمان ملل شده است بتوانیم از این فرصت مناسب برای پیشبرد اهداف محیط زیستی جهان، منطقه و ایران قدم‌های مؤثر برداریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط‌زیست افزود: از آنجا که روزهای انتهایی این اجلاس به پنجاهمین سالگردتاسیس برنامه محیط‌زیست ملل متحد ختم می‌شد، مراسم باشکوهی نیز به همین مناسبت برگزار شد.

بیانیه وزیران پنجمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد با عنوان «تقویت اقدامات برای طبیعت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار»  پس از گذراندن دو ویرایش و اضافه کردن نتایج بیست و ششمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات اقلیم و پیمان گلاسکو و اشاره به پانزدهمین نشست آتی اجلاس اعضاء کنوانسیون تنوع زیستی و توافق بر ایجاد چارچوب جاه‌طلبانه تنوع زیستی پس از ۲۰۲۰ (GBF ) تصویب شد.