موافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا می شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت که در ۲۵ دسامبر در سن پترز بورگ موافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا می شود.

به گزارش کنکاش فردا،  مهدی صفری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران IranExpo2024 گفت : مقام معظم رهبری بر روی صادرات غیرنفتی تاکید زیادی دارند و دولت سیزدهم بر همین اساس اولویت کار خود را در سیاست خارجی بر روی صادرات و ارزآوری  البته ارزآوری از طریق صادرات و صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار داده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: سال گذشته این نمایشگاه احیا شد و در برگزاری پنجمین دوره این نمایشگاه از موفقیت نسبی  به علت همکاری تنگاتنگ وزارت امور خارجه و وزارت صمت از موفقیت نسبی برخوردار بودیم بطوری که ۷۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند.

صفری اظهار داشت : تنوع صادرات کالاهای ما با چهار یا پنج سال پیش تغییر کرده است و اساس کار ما روی صادرات کالاهای دانش بنیان است به طوری که معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز اعلام کرده اند که از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش بنیان داشته‌ایم.‌

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اظهار داشت: با توجه به اهمیت برگزاری این نمایشگاه به سفرا و سرکنسول‌هایمان در سراسر جهان اعلام کرده‌ایم تا جلسات مختلفی در سفارتخانه‌ها برگزار کنند و تلاش کنند تا با مقامات سیاسی و تجاری کشورها برای حضور در این نمایشگاه برگزار کنند.

وی افزود : تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه سال آینده به ما علامت مثبت داده‌اند و امیدواریم که این تعداد از ۱۲۰ کشور عبور کند.

صفری اظهار داشت: سیاست دولت علاوه بر صادرات محصولات غیر نفتی تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان است و در اغلب کشورها در زمینه صادرات دانش بنیان رشد خوبی داشته‌ایم لذا پیرو برگزاری این نمایشگاه امیدواریم نتایج خوبی در خصوص صادرات غیر نفتی حاصل شود.

وی با اشاره به شعار امسال در خصوص رشد تولید گفت : گفته می شود امسال واردات بیشتر از صادرات بوده که با توجه به شعار امسال طبیعی است زیرا برای تولید نیازمند مواد اولیه هستیم.

صفری اظهار داشت : ایران اکنون در بین کشورهای مختلف  به عنوان کشور صادر کننده محصولات تکنولوژی و محصولات دانش بنیان شناخته شده است.

وی با اشاره به علاقمندی کشور عربستان برای تجارت با ایران اظهار داشت: این کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی سال آینده ایران شرکت خواهد کرد اما در خصوص تجارت عربستان علاقمند است تا با بخش خصوصی ما در ابتدا ارتباط تجاری داشته باشد.

وی بیان داشت : در ۲۵ دسامبر در سن پترز بورگ موافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا امضا می شود.