توسعه روابط اقتصادی، محور رایزنی‌ها در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان

توسعه روابط اقتصادی بین ایران و تاجیکستان با امضای اسناد اقتصادی، محور اصلی رایزنی‌ها در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی بین دو کشور است.

به گزارش کنکاش فردا، شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان، فعالیت خود را از روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف گسترش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور به ریاست «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو در شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) آغاز کرده است.

«علیرضا حقیقیان» سفیر ایران در تاجیکستان نیز گفت: بسیاری از اسنادی که تاکنون امضا و وارد اجرا شده در بخش اقتصادی است.

«مجتبی اکبری» رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو در حاشیه این اجلاس گفت: در این دوره از کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان، پنج کمیته اصلی برای مذاکره در بخش‌های مختلف تشکیل شده است که شامل کمیته‌های انرژی، زیرساخت، فرهنگی- اجتماعی، تجارت- بازرگانی و کمیته مالی- سرمایه‌گذاری می‌شود.

دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان افزود: قرار است در حوزه‌های حمل‌ونقل، لجستیک، پشتیبانی صنایع معدنی و ماشین‌آلات و نیز ادوات کشاورزی گفت‌وگو شود.

نماینده سازمان توسعه تجارت نیز در این زمینه گفت: بحث تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور مطرح شده است که می‌تواند در توسعه تجارت موثر باشد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز که در این اجلاس حضور دارد، گفت: در زمینه آهن، استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران برای طرف تاجیکی، مسائل پروازی و تسهیل حمل‌ونقل جاده‌ای در حال مذاکره هستیم.

همچنین نماینده وزارت آموزش‌وپرورش در حاشیه شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان، گفت: مجتمع بین‌المللی رودکی را در شهر دوشنبه تاجیکستان در حال احداث داریم و امید است در این نشست مراحل بعدی و شرایط طرفین را مورد بررسی قرار دهیم و به نتایج لازم دست یابیم.

برپایه این گزارش، نخستین نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» با هدف معرفی توانمندی‎های جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه با حضور ۳۰ شرکت برتر ایرانی در روزهای پنجم تا هشتم دی‌ماه جاری در شهر دوشنبه تاجیکستان برپا شده است.

این رویداد بزرگ، فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات، برقراری ارتباطات تجاری جدید، افزایش توانمندی کسب‌وکار و آشنایی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی است و به‌عنوان پلی برای توسعه صادرات و تبادل تجارب با کشور مذکور است.

در سال ۲۰۲۱ ارزش مبادلات تاجیکستان و ایران از ۱۲۰ میلیون دلار فراتر رفت که ۲.۱ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود. در سال گذشته حجم مبادلات تجاری دوجانبه به ۲۴۰ میلیون دلار رسید که ۲ برابر سال قبل از آن است.

حجم سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در اقتصاد تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۳ میلیون دلار بود که نزدیک‌به ۱۰ درصد از کل ورودی این سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تشکیل می‌دهد.