توسعه صادرات از مرزهای کردستان جزو اولویت‌های دولت است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: این استان دارای ظرفیت فراوانی در تجارت مرزی است و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای توسعه فعالیت های تجاری به ویژه صادرات انجام شده است.

به گزارش کنکاش فردا، بختیار خلیقی با اشاره به اینکه کردستان دارای ۲۳۰ کیلومتر مرکز مشترک با کشور عراق است، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۴۴۴ میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شده که سهم صادرات سایر گمرکات ۳۹۹ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در مجموع ۸۴۳ میلیون دلار صادرات و ۱۱۶ میلیون دلار واردات و ۴۰۷ میلیارد دلار ترانزیت از گمرکات استان انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: طی سال‌های اخیر با رشد و رونق فعالیت‌های تجاری ظرفیت‌های موجود در مرزهای استان بیشتر از گذشته نمایان شده است.

خلیقی توسعه رویه‌های تجاری به ویژه صادرات را در اولویت برنامه‌های استان خواند و بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی هم در این راستا انجام شده است و امید می رود با همکاری فعالان اقتصادی و بازرگانی شاهد اجرایی شدن و تحقق آن خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مبادلات تجارت خارجی استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت است، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجارت خارجی از مرزهای استان بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه بیشترین مبادلات تجاری استان به کشور عراق انجام می شود، گفت: از دیگر مزایای مرزی بودن استان وجود سه بازارچه موقت غیررسمی در شهرستان های مریوان، سروآباد و بانه است.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات هم فعال است.