حفاظت از منابع طبیعی اصلی ترین وظیفه سازمان جنگل هاست

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: حفاظت اصلی ترین وظیفه سازمان است و دارای سه ضلع است که یکی از اضلاع آن این است که عرصه منابع طبیعی باید دارای طرح و مجری باشد و وظیفه مجری در وحله نخست حفاظت از این عرصه است.

به گزارش کنکاش فردا، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: حفاظت اصلی ترین وظیفه سازمان است و دارای سه ضلع است که یکی از اضلاع آن این است که عرصه منابع طبیعی باید دارای طرح و مجری باشد و وظیفه مجری در مرحله نخست حفاظت از این عرصه است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، دکتر مسعود منصور عصر روز سه شنبه در بیست یکمین جلسه ستاد بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال ۱۴۰۰ که به عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان فارس اختصاص داشت افزود: ضلع دوم حفاظت از منابع طبیعی هوشمندسازی و بهره گیری از فناوری های نو مانند: نصب دوربین، استفاده از ظرفیت بیسیم و بهره گیری از پهباد در رصد و پایش است و ضلع سوم حفاظت نیز حضور فیزیکی در عرصه های منابع طبیعی است.

بهره گیری از فناوری های نو امری لازم در منابع طبیعی 
منصور گفت: مجهز شدن به فناوری های روز دنیا برای پایش و مونیتورینگ جنگل‌ها و مراتع امری لازم و ضروری است و سازمان جنگل‌ها برای تشید اقدامات حفاظتی، مرکز پایش و هشدار مخاطرات منابع طبیعی را روز چهارشنبه راه‌اندازی می‌کند.
این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه احیا و بازسازی معادن را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی توسط معدن‌کاران که بر اثر اکتشاف و برداشت معادن تخریب شده بود احیا و بازسازی شده است.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اقدامات منابع طبیعی استان فارس را در بخش های مختلف ستود و پایش فعالیت‌های قرقبانان از طریق سیستم جی پی اس را کاری نو در منابع طبیعی این استان برشمرد و از دیگر ادارات منابع طبیعی استان‌ها خواست از کارهای جدید و خلاقانه در منابع طبیعی الگوبرداری و در استان مربوطه بهره گیری نمایند.

حریق بیشترین چالش منابع طبیعی فارس

در این جلسه دکتر صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گزارشی از اقدامات منابع طبیعی استان ارائه کرد و گفت: در زمینه مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت جوامح محلی اقدامات خوبی در سطح استان فارس انجام شده و ۶۶۰۰ نفر افراد از جوامع مختلف تا کنون به عضویت «هنگ امداد طبیعت» در آمده اند.
صمدنژاد افزود: حریق جنگل ها و مراتع بزرگترین چالش منابع طبیعی استان در ۶ ماهه نخست سال جاری بوده و منابع طبیعی همه امکانات خود را برای پیشگیری ازحریق جنگل ها بکار خواهد بست.
او گفت: کلکسیونی از عوامل نظیر کوره های زغال گیری، حضور چوپانان و دامداران در عرصه، شکارچیان و وجود اختلافات قومی در مراتع و غیره در حریق جنگل ها نقش دارند.

از نابودی بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل های ارسباران جلوگیری شد
بر اساس این گزارش، در عصر روز دوشنبه و در بیستمین جلسه ستاد بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال ۱۴۰۰، عملکرد منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز مورد بررسی قرار گرفت و در این نشست رحیم مهردادی به ارائه گزارش عملکرد منابع طبیعی استان در ۶ ماهه نخست سال پرداخت و افزود: در زمینه محلول پاشی جنگل های ارسباران اقدامات خوبی در سال جاری در استان صورت گرفته و آذربایجان برای پیشگیری از حریق و مبارزه با آفات جنگلی هموازره پیشرو بوده است.
او همچنین گفت: با محلول پاشی و پیشگیری و کنترل به موقع آفات از تخریب و نابودی بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل های ارسباران جلوگیری شده است.