درب‌های پارک علم و فناوری برای اشتغال جوانان باز است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: درب‌های پارک علم و فناوری به روی همه فعالان عرصه فناوری و کسانی که می‌توانند برای اشتغال جوانان و اقتصاد جامعه شرق کشور نقش‌آفرینی کنند، باز است.

به گزارش کنکاش فردا،  مسعود میرزائی شهرابی در نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری استان اظهار کرد: در یکی از تعاریف پیشرفته بودن یک کشور نبود تفاوت‌های چشمگیر بین شهرهای مختلف مطرح است. بنابراین پارک‌های علم و فناوری به عنوان پلت‌فرم‌های توسعه استانی ظهور کردند تا خودباوری را در استان‌ها تزریق کنند.

وی افزود: آیزنهاور، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال ۱۹۵۶ موسسه‌ای به نام دارپا در حوزه پژوهش‌های پیشرفته دفاعی را تاسیس کرد. در این کنار شهید مهندس فخری‌زاده این مهم را تحت عنوان سپند(سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی) و آوا(اندیشه و استانداردسازی) در ایران بومی‌سازی کرده است. بنابراین اهمیت خودباوری و انگیزه بر کسی پوشیده نیست.

میرزائی با بیان اینکه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در چهار سال آینده باید فعالیتی را طی کند که در زندگی مردم ملموس باشد، تصریح کرد: باید ابتدا پایه‌ریزی کار را آغاز و سپس اهداف اجتماعی و اقتصادی را در آن جاری کنیم. صنایع معدنی و غذایی دارای ظرفیت‌های خوبی در شرق کشور است اما مغفول مانده‌ تا حدی که حتی در شرق کشور آزمایشگاه مرجع مواد معدنی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری باید پاتوق جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان باشد بیان کرد: توجه به موضوعاتی مانند مدیریت زنجیره تامین و فرهنگ سازمانی را به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان گوشزد می‌کنم و امیدوارم پارک علم و فناوری خراسان رضوی به گونه‌ای فعالیت کند تا حتی بتواند در نامگذاری سال آینده توسط رهبر معظم انقلاب نقش پیشنهادی داشته باشد.

میرزائی اضافه کرد: پارک علم و فناوری به این منظور تشکیل شده تا دانشگاهیان صاحب ایده و خلاقیت به صنعت نزدیک‌تر شوند، بنابراین این خلا در پارک علم و فناوری خراسان رضوی حتما باید مرتفع شود. همچنین از نماینده ولی فقیه در استان، نهاد بسیج، نهاد رهبری، استانداری، شهرداری و… به عنوان نهادهای استان تقاضا داریم که با پارک خراسان جهت نیل به اهداف و حمایت از جوانان و اشتغال نخبگان همراهی‌های لازم را داشته باشند.

شتاب‌دهنده‌ها به عنوان جریان سازهای حوزه نوآوری می‌توانند نقش موثری داشته باشند

در ادامه مهندس محسن روشنک رئیس هیات مدیره انجمن شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: شهر مشهد، قدمتی دیرینه در شکل‌گیری جریان‌های سیاسی، اقتصادی و سازندگی در کشور داشته است. شتاب‌دهنده‌ها به عنوان جریان‌سازهای حوزه نوآوری و فناوری می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۳ شتاب‌دهنده در شهر مشهد فعالیت دارد که در سه سطح عمومی، تخصصی و سازمانی فعالیت می‌کند و می‌تواند نقش موثری در استفاده از ظرفیت‌های جوانان و رشد اقتصادی استان نیز ایفا کند.

نقش بخش خصوصی در مدیریت و اجرای مباحث اقتصادی بسیار پررنگ است

دکتر سیدمهدی مدنی بستانی، رئیس انجمن دانش‌بنیان خراسان رضوی، در ادامه تصریح کرد: بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران گذشته و نباید بسیاری از مسائل و خطاهای گذشته را مجددا تکرار کرد. نقش بخش خصوصی در مدیریت و اجرای مباحث اقتصادی بسیار پررنگ است و عدم توجه به بخش خصوصی مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

مدنی با بیان اینکه انجمن دانش‌بنیان استان در کشور جایگاه خوبی دارد، عنوان کرد: بخش دولتی و حاکمیتی کمتر درگیر تصدی‌گری شود و این نیاز از طریق تشکل‌های بخش خصوصی نیز تامین شود. همچنین زیرساخت‌های لازم درونی و بیرونی برای انگیزش و ترغیب جوانان به حضور و فعالیت در شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری را باید مورد توجه قرار داد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی دکتر سبحان صفویان، نماینده موسسات آموزشی غیردولتی خراسان رضوی، در ادامه این مراسم بیان کرد: راه‌اندازی شبکه هم‌اندیشی دانشگاهیان که حدود ۲۵ عضو دانشگاهی دارد و در اکوسیستم فناوری و نوآوری استان غیر از دانشگاه فردوسی مشهد به سایر دانشگاه‌ها هم توجه ویژه‌ای شود چراکه خراسان رضوی دارای ۷۶ دانشگاه غیردولتی، علمی و کاربردی با ۱۶۰ هزار دانشجو است و این خود نشان‌دهنده ظرفیت و ظرفیت قوی در این حوزه نیز است.