رشد ۵۰۰ درصدی صادرات برخی محصولات کشاورزی ایران به روسیه

رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه اعلام کرد: واردات برخی اقلام کشاورزی همانند پرتقال، کاهو و فلفل دلمه از ایران طی سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش کنکاش فردا، سرگی دانکورت این سخنان را در نشستی با قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، سفیر ایران در روسیه و رئیس سازمان دامپزشکی ایران در مسکو بیان کرد.
رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه در این دیدار با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دولت و ملت ایران، تجارت دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی را رو به رشد خواند.

دانکورت با اشاره به رشد صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: محصولات ایرانی جایگزین کالاهایی شده است که قبل از این از اروپا وارد روسیه می شد که نشان از کیفیت بالای محصولات تولیدی ایران دارد.
این مقام روس، توسعه همکاریها در حوزه کشاورزی را به نفع مردم دو کشور دانست.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت که مقامات عالی دوکشور و از جمله روسای جمهور بر گسترش همکاریها بخصوص در زمینه اقتصادی و تجاری تاکید دارند و از این رو، دو طرف باید تلاش کنند که این مهم محقق شود.
علیرضا پیمان پاک اضافه کرد که امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گام بلندی در توسعه تجارت بخصوص تجارت محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و از طرف روس درخواست کرد که موانع ورود کالاهای ایرانی به بازار روسیه را برطرف کند.

نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی ایران نیز با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای برخی از صادرکنندگان محصولات لبنی ایرانی، پیشنهاد داد که ایران و روسیه آزمایشگاههای مشترکی در مناطق آزاد ایران تاسیس تا نظارت بر بهداشت محصولات صادراتی ایران، در داخل کشورصورت پذیرد.

در پایان این ملاقات، یادداشت تفاهم همکاریهای ایران و روسیه در استقرار گروههای بازرسی و قرنطینه در مرزها به امضا رسید.

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، در راس هیاتی متشکل از رئیس سازمان دامپزشکی، معاون سازمان حفظ نباتات و مدیران عامل تعدادی از بزرگترین شرکتهای صنعت غذایی ایران به روسیه سفر کرده است.