ریل‌گذاری در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران آغاز ساخت کارخانه آهن اسفنجی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت در سال جاری عنوان کرد و گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این پروژه بزرگ را زودتر از موعد مقرر به مردم تحویل دهیم.

به گزارش کنکاش فردا مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران آغاز ساخت کارخانه آهن اسفنجی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت در سال جاری عنوان کرد و گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این پروژه بزرگ را زودتر از موعد مقرر به مردم تحویل دهیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مجتبی حمیدیان در تشریح فعالیت‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، به اجرای پروژه توسعه‌ای کارخانه آهن اسفنجی اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه در خرداد ماه امسال آغاز شده و پیشرفت آن تا پایان بهمن ماه به ۲۲.۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه آهن اسفنجی با تکنولوژی سازگار با محیط زیست و الزامات آن اجرایی می‌شود، عنوان کرد: این کارخانه دو نوع محصول خواهد داشت که بریکت سرد آهن اسفنجی برای مقاصد صادراتی است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تصریح کرد: کارخانه آهن اسفنجی جزو طرح‌هایی است که تمامی مجوزهای لازم برای اجرای آن اخذ شده و در بخش زیرساخت‌ها به پیشرفت حدود ۸۵ درصدی رسیده است.

حمیدیان با بیان اینکه میزان اشتغال این کارخانه، ۳۲۰ نفر به طور مستقیم و بیش از سه هزار نفر به طور غیرمستقیم پیش‌بینی شده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این پروژه در خرداد ماه ۱۴۰۳ به پیشرفت ۳۰ درصدی، در خرداد ماه ۱۴۰۴ به پیشرفت ۸۲ درصدی و در بهمن ماه ۱۴۰۴ آماده راه‌اندازی می‌شود؛ البته با حمایت‌های مالی و معنوی می‌توان این زمان را کوتاه‌تر کرد.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه آهن اسفنجی فروش شرکت را به دو برابر افزایش می‌دهد، افزود: رایزنی‌ها برای خرید تجهیزات خارجی انجام شده و به زودی این امر که پروژه‌ای زمان‌بر محسوب می‌شود نیز نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با اشاره به اینکه در تلاش هستیم پروژه زودتر از موعد مقرر افتتاح شود، اظهار داشت: پروژه ۳۶ ماهه تعریف شده است اما امیدواریم بتوانیم این پروژه را ۲۸ ماهه تحویل مردم دهیم.

حمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود به پست برق و نیروگاه‌های ۲۵ مگاواتی اشاره کرد و یادآور شد: هم‌زمان با ساخت کارخانه گندله‌سازی، اجرای پست برق ۱۵۰ مگاواتی نیز در دستور کار مدیران قرار گرفت اما به دلیل برخی مشکلات این پروژه اجرا نشد و کارخانه را با مشکل برق مواجه کرد. به همین دلیل، یکی از طرح‌هایی که در این دوره مدیریت در اولویت قرار گرفت، اجرای این پروژه مهم زیرساختی بود که خوشبختانه انجام شد و بعد از آن نیز اجرای دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی و یک نیروگاه خورشیدی در دستور کار قرار گرفت که تابستان امسال، یکی از نیروگاه‌ها وارد مدار شد و نیروگاه دوم نیز آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها علاوه بر تامین برق شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، برق شهر را نیز می‌تواند تامین کند، اضافه کرد: امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌ها، روند اجرای پروژه‌های توسعه‌ای شرکت سرعت گیرد.

بهره‌برداری از سه معدن جدید از سال آینده

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه از اسفند ماه ۱۴۰۲، عملیات اکتشاف و بررسی چهار معدن ساغند شمالی، ناریگان ۸، ناتک و گیورد در دستور کار شرکت سنگ آهن مرکزی قرار گرفت، اظهار داشت: هم‌اکنون عملیات اکتشافی در این چهار حوزه به مرحله نهایی رسیده و نقشه بهره‌برداری از این معادن در حال آماده‌سازی است؛ از این رو امیدواریم در سال آینده، عملیات بهره‌برداری از سه معدن را آغاز کنیم و ورودی داشته باشیم.

حمیدیان ذخیره معدنی این چهار معدن را در مجموع حدود ۲۵۰ میلیون تن پیش‌بینی کرد و افزود: ذخیره روسطحی در معدن ناریگان ۸ در حال برداشت است و در تلاش هستیم که با تکمیل مطالعات اکتشافی، طراحی مدل بهره‌برداری عمیق را نیز به نتیجه برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده شرکت سنگ آهن مرکزی ایران خرید سنگ نیز در برنامه خواهد داشت، گفت: کارخانه‌های ما نیاز به اصلاح خطوط داشت که این پروژه به تازگی کلید خورده است. برای سال آینده به احتمال زیاد خرید سنگ حداقلی را در برنامه داریم تا به حداکثر ظرفیت تولید خود برسیم اما با بهره‌برداری از معادن جدید، دوباره شرکت در تامین خوراک بی‌نیاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از پیگیری و مذاکره برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های جدید خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم این مذاکرات نیز به زودی به نتیجه برسد.

حمیدیان ضمن اشازه به بهره‌برداری از خط پرعیارسازی چهار میلیون تنی در مهر ماه امسال، بیان کرد: این کارخانه که با مشارکت شرکت معدنی نوظهور اجرایی شده است، سنگ با عیار ۲۰ درصد را به بیش از ۴۰ درصد تبدیل می‌کند و در اختیار کارخانه کنسانتره قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده فولاد، ساخت کارخانه ۱.۲ میلیون تنی کنسانتره نیز در دستور کار قرار گرفت و امسال کلنگ احداث آن به زمین زده شد. با بهره‌برداری از این واحد، خوراک کارخانه گندله و در ادامه کارخانه آهن اسفنجی فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون خط کنسانتره ۳٫۵ میلیون تنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران فعال است، مطرح کرد: کارخانه ۱.۲ میلیون تنی کنسانتره نیز ظرف مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

 کارخانه کنسانتره دیگری به مجموعه افزوده خواهد شد

حمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: به دنبال افزایش ظرفیت خط کنسانتره موجود شرکت هستیم. علاوه‌براین، در برنامه‌های توسعه‌‎ای خود ساخت کارخانه کنسانتره دیگری با ظرفیت دو میلیون تن در سال را در دستور کار قرار داده‌ایم که در حال طی مسیر قانونی خود برای اجراست.

وی میزان پیشرفت احداث کارخانه فولاد آلیاژی مرکزی بافق در فاز اول را ۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: این کارخانه در راستای توسعه ظرفیت صنعتی در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در خصوص میزان تولید گندله در سال جاری، بیان کرد: میزان تولید گندله شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ۶ ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشت.

حمیدیان با بیان اینکه مجموعه کارخانه گندله‌سازی سه چاهون توانست رکورد خوبی در ۶ ماهه اول امسال ثبت کند، تصریح کرد:در برنامه ۹ ماهه نیز طبق برنامه باید به تولید دو میلیون و ۶۱۰ هزار تن می رسیدیم که این میزان به سه میلیون و ۱۳۷ هزار تن گندله رسید اما متاسفانه در سه ماهه پایانی سال با مشکل قطعی گاز مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران همچنین به ثبت رکورد در تولید کنسانتره اشاره کرد و یادآور شد: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در روز ۹ آذر ماه امسال، موفق به ثبت رکورد تولید ۱۷ هزار و ۷۱۲ تن کنسانتره در روز شد که این عدد، بالاترین میزان تولید از زمان فعالیت کارخانه کنسانتره‌سازی است.

حمیدیان تصریح کرد: در تولید کنسانتره طبق برنامه پیش رفتیم و خوشبختانه امسال بیش از چهار میلیون تن کنسانتره در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تولید شد.

 برای آینده و پیشبرد اهداف طبق برنامه پیش می‌رویم

وی به موضوع هوشمندسازی در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در این زمینه نقشه راه تحولی را تعریف کردیم و در تلاش هستیم تا یکی از معادن را به صورت هوشمند به بهره‌‎برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران تاکید کرد: اتفاق مهمی که در شرکت رقم خورده، این است که از امروز برای آینده برنامه‌‎ریزی شده و کارها طبق برنامه در حال انجام است و به طور حتم اهمیت برخی از اقدامات در آینده مشخص خواهد شد.

حمیدیان با اشاره به قراردادهای امضا شده با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های ما این است که بتوانیم در افق چند ساله، ۲۰ درصد درآمد شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را از حوزه دانش‌بنیان تامین کنیم.

وی ضمن اشاره به برخی از چالش‌های پیش روی شرکت، خاطرنشان کرد: کمبود خوراک به دلیل رو به اتمام بودن ذخیره معدن چغارت و عیار پایین معدن سه چاهون، کمبود نقدینگی، وجود بدهی‌های سنواتی و کمبود زیرساخت های انرژی ( آب و گاز)، از جمله چالش‌های موجود است که معتقدیم با همت تمام دلسوزان این آب و خاک می‌توانیم بر آن‌ها نیز فائق آییم.