سرعت اینترنت ایران ۱۰۰ پله بالاتر از افغانستان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: این روزها مردم به جای تردد در اتوبان‌ها در شبکه فیبر نوری کار خود را انجام می‌دهند. کار از طریق شبکه ارتباطات پر سرعت در بستر فیبر نوری توسعه پیدا کرده است.

به گزارش کنکاش فردا، عیسی زارع‌پور آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر شبکه فیبر نوری Fttx گفت: اینترنت در همه عرصه‌های زندگی بشر ورود کرده و کسی نمی‌تواند منکر جایگاه آن در اقتصاد، فرهنگ و آموزش باشد.

وی ادامه داد: بدون فناوری اطلاعات چرخ زندگی نمی‌چرخد و تصور آن محال است. دوران کرونا ظرفیت‌های بهره‌گیری از این فضا را بیشتر از گذشته برای بشر نشان داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زمانی که سخن از تامین اعتبار برای پروژه‌های زیرساختی به میان می‌آید، عده‌ای تعجب می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است در این روزها مردم به جای تردد در اتوبان‌ها در شبکه فیبر نوری کار خود را انجام می‌دهند. کار از طریق شبکه ارتباطات پر سرعت در بستر فیبر نوری توسعه پیدا کرده است. باید نگاه‌ها در کشور تغییر کند و دولت سیزدهم نیز به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباطی پرسرعت، امن و پایدار است.

زارع‌پور با بیان اینکه توسعه شبکه زیرساخت ارتباطی یک کار دشوار و زمان‌بر است، تصریح کرد: این مهم نیاز به هماهنگی‌های زیاد با بخش‌های دیگر دارد. بخش خصوصی باید پای کار می‌آمد و ما باید آنها را متقاعد می‌کردیم که به این پروژه ورود کنند. تعامل‌هایی با وزارت نیرو برای انتقال برق و رساندن فیبر به خانه‌ها داشتیم.

وی با اشاره به لایحه بودجه خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه دو کار اساسی صورت گرفته است؛ یکی از این بندها آن است که تمام دستگاه‌های کشور مکلف شدند هرگونه زیرساختی که دارند، در صورتی که باعث توسعه فیبر نوری می‌شود، با تعرفه‌ای که کمیسیون مشخص کرده است در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد تا سرعت شبکه بیش از گذشته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همچنین تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا آنها تحریک تقاضا کنند و تعدادی بیشتری از این شبکه استفاده کند. این مهم از طریق اپراتورها جلو خواهد رفت. در حال حاضر از ۳۰ درصد ظرفیت استفاده شده است.

زارع‌پور بابیان اینکه ما در دولت به دنبال این هستیم که طعم شیرین ارتباطات را به مردم بچشانیم، ابراز داشت: ما می‌خواهیم به سمتی برویم که مردم بدون حضور فیزیکی از طریق خدمات و پنجره واحد کار خود را پیش ببرد. فاز اول دولت هوشمند در آینده نه چندان دور افتتاح خواهد شد و دستگاه‌ها موظف خواهند شد از طریق یک پنجره واحد خدمات را به مردم قرار بدهند. همچنین کیفیت خدمات اطلاعاتی و سرویس‌ها نیز باید ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به توسعه شبکه تلفن همراه در کشور بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که شبکه اینترنت ثابت نیز در کشور توسعه پیدا کند. ایران برخلاف دیگر کشورهای دنیا بر توسعه موبایل متمرکز شده است این در حالی است که دیگر کشورها تمرکز خود را بر توسعه شبکه خانگی متمرکز کرده‌اند. ما تلاش داریم ترانزیت داده‌ها از جمهوری اسلامی را توسعه بدهیم تا ایران به هاب منطقه‌ای تبدیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی شبکه زیرساختی در کشور یادآور شد: با توجه به تجهیزات و توان داخلی، ۷۰ درصد به شبکه زیرساخت کشور اضافه می‌کنیم. لازمه این مهم آن است که همه مانند گذشته پای کار باشند. شرکت مخابرات سرمایه ملی کشور است و در این پروژه ملی نقش مهمی ایفا کرده است.

زارع‌پور در حاشیه مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX در جمع خبرنگار درباره کاهش سرعت اینترنت ایران و هم‌رتبه شدن آن با افغانستان عنوان کرد: این خبر که کذب است و آن را تکذیب می‌کنم. بر اساس آماری که سایت مورد استناد این ادعا منتشر کرده، ما ۱۰۰ پله از افغانستان بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه رتبه افغانستان ۱۸۳ و ما ۷۷ هستیم، گفت: برخی‌ها این روزها به دروغ‌گویی و برچسب‌زنی عادت کرده‌اند و این خبر نادرست نیز در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: سرعت اینترنت در افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است و سرعت ما در اینترنت همراه میانگین ۲۴ مگابیت بر ثانیه است که نسبت به میانگین جهانی (۲۹ مگابیت بر ثانیه) عدد بدی نیست.