شرکت آلومینای ایران تولید آلومینا را افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: این شرکت آماده یک جهش بزرگ به سمت تولید پودر آلومینا در راستای بی‌نیازی و خودکفایی کشور از این محصول وارداتی است.

به گزارش کنکاش فردا مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: این شرکت آماده یک جهش بزرگ به سمت تولید پودر آلومینا در راستای بی‌نیازی و خودکفایی کشور از این محصول وارداتی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت آلومینای ایران، عبدالله شه‌بخش در خصوص نیاز کشور به این محصول استراتژیک و با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در کشور ۸۰۰ هزار تن تولید شمش آلومینیوم تولید می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه تولید هر تن شمش آلومینیوم دو تن پودر آلومینا مصرف می‌کند، نیاز فعلی کشور از این محصول حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه شرکت آلومینای ایران برای رفع نیاز کشور و افزایش تولید این محصول طرح‌هایی در دست اجرا دارد، تصریح کرد: در حال حاضر یک طرح ۵۰۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا در دست اجرا داریم که با استفاده از بوکسیت‌های کم‌عیار موجود در داخل کشور و با تکنولوژی جدید قرار است انجام شود با اجرای این طرح ظرفیت تولید کارخانه به ۷۵۰ هزار تن خواهد رسید که در این راستا در صدد هستیم بتوانیم وارد فاز بعدی شده و بخش اعظمی از نیاز بازار به پودر آلومینا را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران عنوان کرد: با ایجاد پلنت‌های کوچک‌تر در نقاط دیگری که معدن داریم نیز امکان افزایش تولید وجود دارد. در حال حاضر تلاش می‌کنیم با روش‌های جدید تولید را به بالای یک میلیون تن پودر آلومینا برسانیم که نیاز کشور را در این محصول از واردات کاهش دهیم و تولید پایداری داشته باشیم.

شه‌بخش به ایجاد چندین طرح زیربنایی در این شرکت اشاره کرد و گفت: در سفر محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید شد که ایمیدرو در این طرح‌ها همکاری لازم را داشته باشد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام دهد.

وی در خصوص طرح‌های تامین برق با ایجاد نیروگاه حرارتی و بخار، ابراز کرد: این نیروگاه برنامه‌ریزی کرده است که ۱۸۰ مگاوات تولید برق داشته باشد که کلنگ فاز اول آن با ۹۰ مگاوات به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران همچنین بر تولید برق پاک در این شرکت تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از طرح‌های شرکت آلومینای ایران تولید برق پاک ۳۰ مگاوات با طرح تولید برق از انرژی خورشید است که در این خصوص تمامی مجوز‌های مربوطه را اخذ کرده و شروع به کار خواهیم کرد.

طرح بلند پروازانه شرکت آلومینای ایران

شه‌بخش در ادامه با اشاره به طرح نیروگاه بادی این شرکت، اظهار داشت: این طرح پروژه‌ای بلند پروزانه است اما قابل اجراست و هم‌اکنون نیز مطالعات آن را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر استان خراسان شمالی با خشک‌سالی‌های چند ساله مواجه بوده که کاهش بارش باران و برف موجب افت آب‌های سطحی و زیرزمینی در این خطه شده است؛ در این خصوص می‌طلبد صنایع برای تامین آب مورد نیاز به سمت آب‌های نامتعارف و آب خاکستری بروند تا نیاز آبی صنعت با این روش‌ها برطرف و آب‌های سالم در اختیار بخش شرب و کشاورزی قرار گیرد که در این میان شرکت آلومینای ایران این مهم را اولویت قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران عنوان کرد: در این راستا استفاده از پساب شهرهای گرمه و جاجرم برای این صنعت در دستور کار قرار گرفته است که زیرساخت‌های این مهم را فراهم خواهیم کرد تا از آب استحصال شده بتوانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

شه‌بخش بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار تن سودکاستیک از پتروشیمی بندر امام وارد می‌شود که حمل‌ونقل آن متحمل هزینه‌های زیادی است؛ در این رابطه تلاش می‌کنیم با ایجاد یک کارخانه این مواد را در داخل شرکت تامین کنیم.

وی بر افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف این صنعت نیز تاکید کرد و گفت: برنامه‌های خوبی به منظور افزایش کیفیت و نیز تنوع سبد محصولات با انجام طرح‌های بهره‌وری در شرکت تعریف کرده‌ و تلاش می‌کنیم به سمت صنعت چرخشی حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در خصوص صنعت چرخشی، تصریح کرد: با انجام این طرح سود از کارخانه خارج نخواهد شد؛ به عنوان مثال آبی که بخار می‌شود را مجددا استفاده می‌شود و پودر آلومینیومی که وارد سطل زباله خواهد شد به چرخه تولید بازمی‌گردد. با بازگرداندن محصولات خارج شده به کارخانه باعث رشد اقتصادی شرکت خواهیم شد. در حال حاضر حدود ۱۵ درصد پودر آلومینا در حین فعالیت از کارخانه خارج می‌شود که با برنامه‌های نوآورانه مجددا از سطل زباله به چرخه تولید بازمی‌گردد.

اقدامات نوآورانه شرکت آلومینای ایران

شه‌بخش ابراز کرد: در حال حاضر شرکت آلومینای ایران از ایده تمامی نیروهای شرکت استفاده خواهد کرد، حتی افراد ایده‌پرداز و نخبگان بیرون از مجموعه نیز با این شرکت همکاری دارند و می‌توانند نقطه نظرات خود بر محور دانش را برای بالا بردن کیفیت محصولات شرکت ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در این مسیر شرکت آلومینای ایران به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان رفته و حتی منجر به ایجاد قرارداد نیز شده است، به طرح دانش‌بنیان کارخانه واسطه سنگین اشاره کرد و گفت: هشت شرکت دانش‌بنیان برای راه‌اندازی این کارخانه مشارکت کردند که هر کدام از آن‌ها جداگانه بخشی را به سرانجام رساندند و در نهایت کارخانه پرعیارسازی بوکسیت‌های کم‌عیار با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران خوراک کارخانه را ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: اگر بتوانیم تا ۵۰ درصد را از کارخانه واسطه سنگین تامین کنیم، اتفاق خوبی است که امیدوار هستیم محقق شود.

شه‌بخش در خصوص برگزاری رویداد‌های تانا در حوزه صنعت، یادآور شد: در این رویداد ۲۰ نیاز فناورانه را ارائه دادیم که خوشبختانه با استقبال خوب شرکت‌های دانش‌بنیان، بازخوردهای خوبی داشت و هم‌اکنون همکاران ما مشغول مذاکره هستند تا بهترین‌ها را انتخاب کنند.

وی بر بومی‌سازی نیز تاکید کرد و گفت: اعتقاد داریم یک کارخانه با ایجاد تغییر ساختار و مدیریت مهندسی بومی می‌تواند ارتقا یابد که در این راستا در شرکت آلومینای ایران توانسته‌ایم با بومی‌سازی بخشی از نیاز شرکت را که قبلا از خارج تامین می‌شد، فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه هنوز هم محدودیت بوکسیت باکیفیت را داریم، گفت: با این وجود تلاش می‌کنیم و خوشبختانه سال به سال نیز میزان تولیدات افزایش می‌یابد.

شه‌بخش میزان هدف‌گذاری شرکت را تولید ۲۳۵ هزار تن پودر آلومینا عنوان کرد و افزود: در این راستا ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن آلومینوم تولید خواهیم کرد که با اضافه شدن کارخانه هیدرات، این محصول به سبد محصولات شرکت افزوده خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات قطعی برق و گاز و ناترازی کشور نیز تصریح کرد: این ناترازی در تولید تاثیرگذار است، به طوری که در خصوص برق در تابستان و گاز در زمستان با محدودیت مواجه هستیم. البته با وجود محدودیت‌های موجود به فکر سوخت دوم بوده و در این راستا مازوت کارخانه در سال گذشته تحویل شد که با توجه به اینکه کیفیت آن پایین بود، با دعوت از یک شرکت دانش‌بنیان توانستیم بهبود کیفیت را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اظهار داشت: آب‌گیری مازوت با شرکت دانش‌بنیان باعث شد کیفیت سوخت دوم را امسال افزایش دهیم در نتیجه ارزش گرمایی آن افزایش یافت و توانستیم با وجود محدودیت‌ها تولید را ثابت نگه داریم.