صرفه‌جویی سالانه ۷۷ میلیارد تومان در نیروگاه منتظر قائم با جلوگیری از هدررفت آب

پژوهشگران گروه پژوهشی شیمی و فرآیند پژوهشگاه نیرو با تغییر رژیم شیمیایی چرخه خنک‌کن نیروگاه منتظر قائم، موفق شدند هدررفت آب در نیروگاه را به نصف کاهش داده و صرفه‌جویی سالانه ۷۷ میلیارد تومان را محقق سازند.

به گزارش کنکاش فردا، افسانه سادات لاریمی، مجری طرح تغییر رژیم شیمیایی چرخه خنک‌کن نیروگاه منتظر قائم اظهار داشت: روش سنتی تبدیل آب خام به آب نرم موجود در نیروگاه (استفاده از کلاریفایر و تزریق مواد شیمیایی فریک کلرید و آهک) کارایی مطلوبی نداشت و منجر به خوردگی شدید و تحمیل هزینه سالانه ۹۰ میلیارد تومان و هدر رفت آب (بلودان) به میزان ۵۰ مترمکعب بر ساعت می‌شد.
وی افزود: در روش جدید، هدر رفت آب (بلودان) به ۲۵ مترمکعب بر ساعت کاهش یافته و کاهش ۷۷ میلیارد تومانی هزینه سالیانه نیروگاه را به دنبال داشته است.

مجید قهرمان افشار، مدیر این طرح نیز گفت: در روش نوین سیستم کلاریفایر قدیمی حذف شده و تزریق مواد نوین (آنتی اسکالانت، آنتی کروژن و بیوساید) جایگزین آن شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بررسی هزینه‌ها، میزان هزینه‌های سالانه حفظ کلاریفایر برابر ۳۶ میلیارد تومان و هزینه‌های اعمال رژیم شیمیایی جدید در حدود ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، در نتیجه اعمال تغییر رژیم شیمیایی و حذف کلاریفایر ۴۰ درصد کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

قهرمان افشار خاطرنشان کرد: خوردگی فلزات پدیده مخرب و هزینه آفرینی است که همه ساله موجب هدر رفت مبالغ هنگفتی از سرمایه کشورها می‌شود و صنعت برق در نیروگاه‌ها به طور گسترده‌ای با پدیده خوردگی مواجه هستند.

به گفته وی، کاهش خسارات ناشی از خوردگی در چرخه آب- بخار نیروگاه‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف بهره‌برداری این مجموعه بوده که وظایف بهره‌برداری این پروژه بر عهده گروه شیمی نیروگاه منتظر قائم به مدیریت نعمت حبیبی و کارشناسی محمدرضا عظیمی است.

قهرمان افشار گفت: امروزه حدود یک‌پنجم از خسارات ناشی از خوردگی در صنایع، مربوط به خوردگی میکروبی است که در سال‌های اخیر توجه فراوانی به آن معطوف شده است.