صنایع بزرگ انرژی‌بر نیروگاه‌ساز می‌شوند

تلاش برای ساخت نیروگاه توسط صنایع از سال گذشته در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفت که اکنون آیین‌نامه آن مصوب شد.

به گزارش کنکاش فردا، سال گذشته وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیرو برای احداث نیروگاه توسط صنایع بزرگ به تفاهم رسیدند. براین‌اساس مقرر شد صنایع بزرگ برای رفع نیازهای برقی خود نسبت به ساخت نیروگاه اقدام کنند.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز همان زمان اعلام کرد که صنایعی که نیروگاه احداث کنند مشمول محدودیت‌های برقی در ایام اوج بار نخواهند شد. براین‌اساس، برخی صنایع برای احداث نیروگاه پیش‌قدم شده و اقدام به ساخت کردند.

اکنون سخنگوی صنعت برق در این باره می‌گوید: آیین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق درباره احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر کشور به تصویب هیات دولت رسید.

طبق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق کشور، آیین‌نامه صنایع انرژی بر که شامل صنایع بزرگ فلزی، معدنی، پترو پالایشی و شیمیایی هستند، موظف به ساخت دست‌کم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ هستند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم دراین‌ زمینه انجام شده است، ادامه‌داد: در تابستان امسال ۶۷۵ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها وارد مدار شد و امید است تا سال آینده این مقدار به یک‌هزار و ۷۱۲ مگاوات افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: با تصویب این آیین‌نامه، فرایند صدور مجوزهای لازم برای ساخت این نیروگاه‌ها توسط صنایع انرژی بر کشور تسریع شده و صنایع کشور می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل نیروگاه‌های خود اقدام کنند.

رجبی مشهدی خاطرنشان‌کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق که به تصویب هیات وزیران رسید، وظایف مشخصی برای تسهیل صدور مجوزهای لازم اعم از مجوز محیط‌زیست، تخصیص سوخت و تخصیص آب و اتصال به شبکه توسط نهادهای مربوطه مشخص شده که امید است با انجام به‌موقع این وظایف، نیروگاه‌های صنایع در سریعترین زمان ممکن به شبکه سراسری برق کشور متصل شوند و در نتیجه مصرف برق آنها از روی شبکه سراسری برق برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مهم انرژی برق در فرایند تولید صنایع مشمول احداث نیروگاه، گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تامین برق مطمئن و پایدار این مصرف‌کنندگان، با خارج‌کردن صنایع مذکور از برنامه‌های مدیریت مصرف، به افزایش سودآوری صنایع کشور نیز کمک شایانی خواهد شد.

برنامه ساخت نیروگاه توسط صنایع همچنین گام موثری برای رفع ناترازی تولید و مصرف برق است که در روزهای اخیر رئیس‌جمهوری بر آن تاکید داشت.