طرح «بازار آب» به افزایش بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب منجر می‌شود

مدیرکل دفتر اقتصاد و بهره‌وری آب، مدیریت مصرف و تقاضای شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام اینکه طرح «بازار آب» به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شده است، گفت: این طرح به افزایش بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب منجر می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، «سید محمد آهویی»  درباره اجرای طرح «بازار آب» اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی که در سطح جهان رخ داده است کل دنیا با کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی مواجه است. ایران هم از سایر کشورها مستثنی نیست. برای مدیریت منابع آب در بخش مصرف و عرضه باید یک نظم بازتخصیص دیگر ایجاد کنیم، تا از این طریق بهره‌وری، مصرف و تقاضا را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه طرح «بازار آب» به صورت آزمایشی در استان قزوین و شهرستان خواف استان خراسان رضوی اجرا شده است، گفت: مطالعات اجرای این طرح در دشت های تهران، اصفهان، اردکان، هرمزگان، البرز و سمنان نیز انجام شده است.

آهویی اظهار داشت: اگر در دشت قزوین و خواف خراسان به نتیجه مطلوب نرسیم، اجرای این طرح در سایر دشت های کشور را متوقف و مکان های دیگری را انتخاب می‌کنیم.

وی در عین حال این نکته را مطرح کرد که بررسی نتایج آن نشان می‌دهد «بازار آب» می‌تواند به افزایش بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب منجر شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد و بهره وری آب، مدیریت مصرف و تقاضای شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: هر متر مکعب آب منتقل شده به دشت قزوین حدود ۱۵۰ تومان به کشاورز فروخته می‌شود. قیمت تمام شده این میزان آب برای شرکت مدیریت منابع آب حدود هشت هزار تومان است.

آهویی تصریح کرد: در طرح نمونه‌ای که در قزوین اجرا شده، کشاورز حاضر است برای آبیاری محصول خود هر مترمکعب آب را به قیمت پنج تا هشت هزار تومان خریداری کند که سهم این عدد در سبد هزینه کشاورز حدود سه تا پنج درصد است.

مدیرکل دفتر اقتصاد و بهره وری آب، مدیریت مصرف و تقاضای شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطر نشان کرد: کشاورزانی که در این طرح آزمایشی وارد می شوند باید الگوی کشت مناسب با آن منطقه را رعایت کنند.