عزم جدی برای تکمیل پرونده گازرسانی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان این که در کنار پروژه‌های جاری گازرسانی در سیستان و بلوچستان ۶۶۶ کیلومتر خط لوله گاز دیگر برای تکمیل گازرسانی به شهرهای باقیمانده این استان برنامه‌ریزی شده گفت: با ساخت این خطوط همه شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش کنکاش فردا، رضا نوشادی با بیان اینکه هم‌اکنون هشت پروژه فعال خط لوله گاز در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست، گفت: پروژه احداث خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» به طول ۲۹۰ کیلومتر از مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌آید.

وی افزود: این پروژه در قالب چهار قطعه مجزا در سایزهای مختلف، هریک به طول ۲۵، ۲۰، ۴۵ و ۲۰۰ کیلومتری به قطرهای ۲۰، ۱۶، ۴۲ و ۵۶ اینچی با بهره‌مندی از توانایی چهار پیمانکار به‌طور هم‌زمان در حال پیشرفت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره مزیت‌های واگذاری پروژه خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» به چهار پیمانکار مختلف تصریح کرد: پروژه‌ای با این گستردگی که ۲۰۰ کیلومتر آن ۵۶ اینچ و اجرای آن با سختی شرایط جغرافیایی منطقه، حجم عظیم عملیات مسیرسازی و مشکلات تأمین کالا روبه‌روست، از سوی یک پیمانکار با ریسک بالایی روبه‌رو می‌شود.

نوشادی از پیشرفت حدود ۹۳ درصدی پروژه خط لوله گاز «ایرانشهر به چابهار و کنارک» خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه، نیروگاه‌های چابهار و کنارک که هم‌اکنون از سوخت مایع استفاده می‌کنند، از نعمت انرژی پاک برخوردار می‌شوند و افزون بر صرفه‌جویی قابل‌توجهی که در این بخش عاید کشور می‌شود، خوراک صنایع مکران نیز از طریق این پروژه تأمین خواهد شد.

گازرسانی به شهرهای میرجاوه، خاش در سیستان و بلوچستان

وی پروژه «خوشه – خاش» را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در سیستان و بلوچستان برشمرد و افزود: این پروژه با انشعاب از خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز و در قالب دو گستره تعریف شده که عملیات اجرایی گستره نخست شامل ۱۰۴ کیلومتر خط ۲۰ اینچ «ایرانشهر – پالیزان» و ۴۲ کیلومتر خط ۱۶ اینچ «پالیزان – خاش» با پیشرفت ۸۸ درصد است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: پروژه «خاش – میرجاوه» به‌عنوان گستره دوم به طول ۱۰۷ کیلومتر و قطر ۱۰ اینچ با پیشرفت ۹۷ درصد است که افزون بر شهرهای خاش و میرجاوه، کارخانه سیمان خاش و شهرک‌های صنعتی اطراف شهرها را از نعمت گاز بهره‌مند خواهند کرد.

نوشادی گفت: فاز دوم پروژه «خوشه – خاش» نیز با انشعابی که از سه‌راهی پالیزان گرفته شده آغاز و اهالی شهرهای پسکوه، زابلی، سوران، جالق، هیدوج و سیرکان را از نعمت گاز بهره‌مند که پس از انجام طراحی پایه این طرح، اجرای آن به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران واگذار شد.

گازرسانی به زابل تا پایان سال

وی هدف از اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ۳۶ اینچ «ایرانشهر – زاهدان به دوراهی دشتک» را رساندن گاز به شهرستان زابل در شمال شرقی استان خواند و گفت: بخش نخست این پروژه به طول ۱۰۹ کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ با پیشرفت ۹۶ درصد و بخش دوم آن به طول ۱۱۰ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ با پیشرفت ۹۳ درصد است که هر دو پروژه تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسند تا افزون بر استفاده مردم شریف زابل و شهرهای مجاور، کارخانه سیمان این منطقه نیز از موهبت گاز بهره‌مند شود. همه خطوط لوله گاز در حال اجرا در این پروژه شامل ایستگاه‌های لانچر – رسیور، CGS، LBV، مخابرات و سیستم‌های حفاظت از زنگ کامل است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ایستگاه کنترل فشار بندرعباس به ظرفیت ۲.۱ میلیون مترمکعب در ساعت واقع در کیلومتر ۳۶۹ خط لوله هفتم سراسری گاز واقع شده است، گفت: این ایستگاه به‌منظور فیلتراسیون گاز دریافتی از خط هفتم سراسری و کاهش فشار از psi ۱۳۰۵ به psi ۱۰۵۰ و حفظ پایداری خط مذکور تعریف شده که هم‌اکنون به‌طور کامل اجرا شده و آماده بهره‌برداری است. ایستگاه کنترل فشار سرخون نیز به ظرفیت ۶۲۵ هزار مترمکعب در ساعت به‌منظور فیلتراسیون و تأمین گاز خط ۲۴ اینچ سرخون – رفسنجان احداث شده و آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

نوشادی دور بودن از مراکز صنعتی، محرومیت از امکانات لجستیکی و پشتیبانی، شرایط جغرافیایی ‌و بادهای ۱۲۰ روزه را مسائل و دشواری‌ کار در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: بهره‌مندی مردم خونگرم و مهربان این استان از نعمت گاز طبیعی، تمامی مصائب بالا را نزد همکاران من به حلاوت و شیرینی غیرقابل وصفی تبدیل کرده است و سبب شده همه این ناملایمتی‌ها را به جان بخریم و لبخند و شادمانی را به هموطنان در آن استان هدیه کنیم.

وی اجرای ۶۶۶ کیلومتر خط لوله گاز برای گازرسانی به شهرهای باقیمانده سیستان و بلوچستان را از برنامه‌های آینده برشمرد و گفت: با اجرای طرح ساخت این خطوط لوله، همه شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره وضع اجرای طرح خط لوله یازدهم سراسری انتقال گاز نیز توضیح داد: طراحی پایه پروژه خط لوله سراسری یازدهم در دو بخش از سوی دو مشاور و به‌صورت مجزا انجام شده است که شامل گستره ۵۶ اینچی به طول ۳۸۷ کیلومتر و گستره ۴۲ اینچی به طول ۲۳۵ کیلومتر خواهد بود.