عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌‌های ایران

دست‌انداز قیمت‌گذاری دستوری و تامین ارز در مسیر رشد و صادرات مکمل‌های رژیمی و غذایی

پیرصالحی عضو هیئت ‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌‌های رژیمی و غذایی گفت: اکنون ظرفیت‌های خوبی برای صادرات مکمل‌های رژیمی و غذایی وجود دارد اما قیمت‌گذاری دستوری و تامین ارز مانع شده است.

به گزارش کنکاش فردا،در شرایطی داروسازانی که دست به تولید مکمل‌های رژیمی و غذایی می زنند به دنبال افزایش تولید و صادرات هستند که بتوانند از این محل برای کشور دستاوردهای ارزی داشته باشند، برخی از مسئولان کشور سیاست تکراری قیمت‌گذاری دستوری که بارها نتایج آن با کاهش تولید و کمبود مشاهده شده است را در دستور کار خود قرار داده اند. اتفاقی که می تواند در آینده این صنعت که همسو با شعار امسال یعنی مهار تورم و رونق تولید پیش می رود را به مسیر نامعلومی هدایت کند.

در این باره مهدی پیرصالحی عضو هیئت ‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی و غذایی ایران با اشاره به اینکه صنعت داروسازی از سال ها پیش به حوزه تولید مکمل ها ورود کرده است به بازار گفت: یک زمانی این محصولات جزو فهرست دارویی کشور بودند. برای مثال مکمل های معمولی همچون قرص های آهن، اسید فولیک و مولتی ویتامین ها در لیست دارویی کشور قرار داشتند و شرکت های داروسازی آن ها را تولید می کردند.

وی افزود: به دنبال استقبال مردم از مکمل های رژیمی و غذایی از دهه ۸۰ ورود برخی از مکمل ها به کشور شروع شد. این واردات ابتدا به صورت غیر رسمی انجام می شد و سپس در محدود سال های ۸۳-۸۴ واردات مکمل ها به صورت رسمی آغاز شد.

پیرصالحی اضافه کرد: در ابتدای برای ورود مکمل ها به کشور بازار محدودی وجود داشت و تقریبا این محصول برای کشور ناشناخته بود تا اینکه رفته رفته بر تعداد واردکنندگان افزوده شد و این حوزه مورد توجه داروسازان کشور قرار گرفت. تا قبل از توجه بخش واردکننده به حوزه مکمل ها، داروسازان اغلب همان داروهای قبلی را تولید می کردند و از ابتدای دهه ۹۰ بود که تولید داخلی این محصولات رونق گرفت و تولیدکنندگان به فکر این افتادند که سندیکایی برای این حوزه ایجاد کنند تا از حقوق خود دفاع کنند.

این داروساز ادامه داد: با تشکیل سندیکا، کم کم شرکت ‌های تولیدکننده به صورت انحصاری به حوزه تولید مکمل ورود کردند و اکنون می بینیم که برخی از شرکت ها فقط دست به تولید مکمل می زنند و داروی درمانی تولید نمی کنند. همین موضوع سبب این شد که واردات قدری محدود شود تا اینکه از سه سال پیش تا به امروز واردات مکمل ها به کشور به طور کامل قطع شده است. اکنون نیز کلیه مکمل های کشور توسط همین شرکت های تولیدکننده داخلی تولید می شود.

قیمت‌گذاری دستوری مانعی برای صادرات مکمل‌ها

عضو هیئت ‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ های رژیمی و غذایی ایران با اشاره به اینکه تغییر قوانین در راستای جلوگیری از واردات مکمل ها باعث شده که خیلی از واردکنندگان قبلی اکنون تولیدکننده شوند گفت: بسیاری از واردکنندگان سابق با همکاری شرکت هایی که از طریق آن ها مکمل تامین می کردند دست به تولید تحت لیسانس می زنند. از همین رو خوشبختانه بازار مکمل های کشور رشد خوبی پیدا کرده و تولید نیز رونق یافته است.

تولید و تقاضا در زنجیره مکمل باعث شده داروخانه ها هم بخشی منافع مادی خودشان را که در اثر کمبود دارو از دست داده اند جبران کنند

وی افزود: تولید و تقاضا در زنجیره مکمل باعث شده داروخانه ها هم بخشی منافع مادی خودشان را که در اثر کمبود دارو از دست داده اند جبران کنند. همچنین با توجه به سبک زندگی امروز، استفاده از مکمل ها کمک بزرگی به جلوگیری از کمبود خیلی از آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می کند. کمبودی که اگر با مکمل ها برطرف نمی شد می توانست درآینده مردم را دچار بیماری های متعددی کند؛ مکمل هایی که برخی از آن ها به صورت تخصصی برای دوران بارداری، شیردهی و حتی سالمندی تولید می شوند.

پیرصالحی ادامه داد: تمام آنچه درباره بازار مکمل ها گفته شد به جذابیت این بازار می افزاید و باعث شده طی سال های اخیر این صنعت رشد خوبی را برای خود ثبت کند. بر این اساس امسال تصمیم گرفته ایم که وارد بازار صادراتی شویم و بخشی از محصول را صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم. در ایان بین که شرایط تولید و عرضه خوب است و بسترهای صادراتی هم مطلوب به نظر می رسد تمام هم و غم ما این است که سازمان غذا و دارو برای این صنعت هم همچون قیمت‌گذاری دستوری کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری برای صنعت مکمل ها همچون دارو می تواند این صنعت را به عقب برگرداند تاکید کرد: امروز شرکت‌ های داروسازی بلاتکلیف هستند؛ چرا که دولت اعلام می کند که به همه کالاها ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص می دهد اما همین امروز تامین مواد اولیه مکمل ها که شرکت ها در تالار دوم هم نمی توانند ارز تامین کنند و نیاز به بازار آزاد دارند به دشواری انجام می شود.

این داروساز افزود: با این شرایط که تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی نیازمند افزایش قیمت هستند، دولت به ثابت نگه داشتن یا کاهش قیمت ها اصرار دارد. بنابراین این تناقضاتی است که برای تولیدکنندگان وجود دارد و اگر برطرف نشود بازار مکمل ها که در سال ۱۴۰۱ با رشد خوبی همراه بود در ۱۴۰۲ دچار مشکلات قطعی خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری مکمل‌ها به صلاح کشور نیست

پیرصالحی با اشاره به درخواستی که از مسئولان و تصمیم گیران دولتی دارد گفت: بگذارید بازار مکمل ها به رشد خود ادامه دهد؛ چرا که این مکمل ها این ظرفیت را دارند که وارد بازار صادراتی شوند. البته این مهم مستلزم این است که بازار داخلی را با سیاست گذاری های خود دچار مشکل نکنند.

مسئولان باید هم در بحث ارز به صورت مشخص تصمیم بگیرند که قرار است با چه قیمتی ارز تامین شود؟

وی افزود: مسئولان باید هم در بحث ارز به صورت مشخص تصمیم بگیرند که قرار است با چه قیمتی ارز تامین شود؟ چرا که قیمت تامین مواد اولیه تاثیر مستقیمی بر روی بهای تمام شده محصول دارد و این مهم می تواند بر روی قیمت گذاری که انجام می شود هم اثر گذار باشد. به هر حال باید این موضوع را هم بپذیریم که هر کالایی که در کشور به صورت دستوری قیمت گذاری شده بعد از مدتی گرفتار کمبود شده است.

این داروساز با تاکید دوباره بر اشتباه بودن قیمت گذاری برای تولیداتی از جمله مکمل های رژیمی و غذایی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای کالایی که تا به امروز دستوری اداره نمی شده غلط است. همچنین محصولات این حوزه به این دلیل رشد یافته اند که تاکنون به صورت آزاد قیمت گذاری می شدند. بنابراین به نظر می رسد قیمت گذاری دستوری برای مکمل ها به صلاح سیستم سلامت کشور نباشد.

وی افزود: با قیمت‌گذاری دستوری مکمل ها، خیلی زود اشتغال زیادی که به واسطه این صنعت ایجاد شده از بین می رود و مردم هم مصرف مکمل ها محروم می شوند. همچنین بازاری که برای داروخانه ها هم ایجاد شده نیز مختل می شود و چرخه سلامت کشور به طور کلی دچار اختلال می شود و این به صلاح کشور نیست.