مانع‌زدایی یا مانع‌زایی در مسیر تولید

مدیر کارخانه صنایع زرین مس پاسارگاد گفت: باید توجه داشت که فعالیت صنایع باعث گردش چرخ اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی می‌شود و تولیدکنندگان مفتول مسی با تولید خوراک اصلی صنایع سیم و کابل‌سازی نقش مهمی در رشد آن‌ها دارند؛ به همین دلیل حمایت از تولیدکنندگان بسیار مهم بوده و سازمان‌های دولتی باید در راستای تسهیل فرایندها گام بردارند.

به گزارش کنکاش فردا مدیر کارخانه صنایع زرین مس پاسارگاد گفت: باید توجه داشت که فعالیت صنایع باعث گردش چرخ اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی می‌شود و تولیدکنندگان مفتول مسی با تولید خوراک اصلی صنایع سیم و کابل‌سازی نقش مهمی در رشد آن‌ها دارند؛ به همین دلیل حمایت از تولیدکنندگان بسیار مهم بوده و سازمان‌های دولتی باید در راستای تسهیل فرایندها گام بردارند. البته علی‌رغم اینکه در چند سال اخیر شعارهای سال پیرامون حمایت از تولید و رفع موانع انتخاب می‌شود، شاهد انجام اقداماتی برخلاف آن هستیم و خود تولیدکنندگان با اتخاذ راهبردهایی کاربردی و تامین سرمایه از منابع شخصی نسبت به رفع چالش‌ها اقدام می‌کنند.

حمید مژده‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد، بیان کرد: این مجموعه در اواسط دهه ۹۰ به ثبت رسید و فعالیت خود را با هدف تامین مواد اولیه (مفتول مسی) صنایع سیم و کابل‌سازی در سال ۱۳۹۷ آغاز کرد؛ در حال حاضر با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مختلف، خرید و نصب ماشین‌آلات جدید (دستگاه‌های کشش و تابنده) در خطوط تولید و متنوع‌سازی سبد محصولات، شرکت علاوه بر تولید مفتول مسی در زمینه هادی‌سازی نیز مشغول به کار است. شایان ذکر است که مفتول مسی خوراک اصلی واحدهای تولیدکننده سیم و کابل محسوب می‌شود که اکنون ما با خریداری دستگاه‌هایی مانند مولتی وایر، امکان تولید محصولاتی در سایزهای مختلف حتی ۰٫۲۰ میلی‌متر و کابل‌های هوایی را داریم. پس از تولید هادی‌ ‌مسی و انجام بخش اعظمی از فرایند تولید محصولات نهایی، تولیدکنندگان سیم و کابل محصولات شرکت را خریداری کرده و فقط نسبت به روکش آن‌ها اقدام می‌کنند. به همین دلیل تولید این محصولات هم برای ما دارای صرفه اقتصادی است و هم برای واحدهای تولیدی که توان خرید ماشین‌آلات مذکور و پرداخت هزینه‌های نصب، راه‌اندازی و نگهداری را ندارند. البته شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در نظر دارد تا در سال‌های آینده با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در زمینه کابل‌سازی نیز ورود پیدا کند.

محدودیت، میانبری برای توسعه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد از توسعه سبد محصولات چه بوده است، عنوان کرد: همواره باید به خاطر داشت که محدودیت‌، عامل شکوفایی به شمار آید؛ البته برخی از افراد دیدگاه منفی نسبت به این موضوع دارند اما ما معتقدیم که اگر از زاویه درستی به مسائل نگریست، می‌توان از این فرصت‌ها به نحو مناسب در راستای رشد و توسعه بهره برد. این شرکت در ابتدای فعالیت خود تک محصولی بود که همین مسئله باعث می‌شد تا رقبا بتوانند ما را از میدان رقابت خارج کنند و یا مجموعه امکان دستیابی به شاخص‌های عملکردی مطلوبی نداشته باشد؛ به عنوان مثال تولیدکنندگان باسابقه و قدرتمند برای حفظ سهم بازار خود، تولیدکنندگان جدید را که فقط یک محصول تولید می‌کنند، با ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت‌ها، تحت فشار قرار می‌دهند. در این شرایط واحدهای تازه تاسیس ناچارند برای ادامه فعالیت، حاشیه سود خود را کاهش داده و یا محصولات را با قیمت تمام شده به فروش برسانند. از این رو، بر آن شدیم تا با راهبرد متنوع‌سازی محصولات و گسترش فعالیت‌های مجموعه، این محدودیت را به فرصتی طلایی تبدیل کنیم؛ در همین راستا از حاشیه سود پایین مجموعه برای سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید نهایت استفاده را کردیم که نتیجه آن تولید محصولات مختلف، توسعه بازارهای هدف و جذب طیف گسترده‌‌تری از مشتریان بود. به همین دلیل با اتخاذ این راهبردها، امکان اینکه رقبا مشتریان ما را جذب کنند، به حداقل رسیده است.

مدیر کارخانه صنایع زرین مس پاسارگاد با اشاره به چالش‌های تولیدکنندگان، تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی به خصوص این مجموعه، همواره تلاش می‌کنند تا میزان تولیدات خود را نسبت به گذشته افزایش داده و در مسیر توسعه گام بردارند؛ در حالی که سازمان‌های دولتی متولی برخلاف این مسیر حرکت می‌کنند و روز‌به‌روز موضوع حمایت از تولیدکنندگان کمرنگ‌تر می‌شود. به عنوان مثال هزینه گاز و برق واحدهای تولیدی در سال جاری نسبت گذشته چندین برابر افزایش یافته است و تولیدکنندگان تحت فشار حداکثری قرار دارند؛ با وجود اینکه هزینه‌های تولید روند صعودی به خود گرفته است، امکان افزایش قیمت محصولات برای واحدهای تولیدی فراهم نیست. شایان ذکر است که در دی ماه سال جاری شرکت توزیع نیروی برق طی اقدامی غیرکارشناسی، هزینه برق مجموعه و بسیاری از واحدهای تولیدی تا شهریور ماه را تغییر داد. در همین راستا پیگیری‌های لازم را به عمل آوردیم اما در جلسه‌ای که با حضور مسئولان ذی‌ربط و تولیدکنندگان برای حل این چالش برگزار شده بود، با پاسخ‌های غیرمنطقی مسئولان روبه‌رو شدیم و نتیجه مطلوبی حاصل نشد. باید توجه داشت که برق، کالا و محصولی نیست که به ترانزیت نیاز داشته باشد و احداث خطوط انتقال و پست برق یک بار انجام می‌شود که هزینه آن هم از مجموعه دریافت شده است. در حال حاضر فقط هزینه‌ تعمیر و نگهداری شبکه بر دوش شرکت توزیع نیروی برق قرار دارد که این هزینه حتی پس از گذشت چندین سال هم صرف این امور نمی‌شود. باید توجه داشت که صورت‌های مالی مجموعه به صورت روزانه و ماهانه بسته می‌شود و امکان تغییر ارقام ثبت شده در فاکتورها وجود ندارد. در این میان باید به نکته جالبی اشاره کنم که مسئولان در جواب به ما اعلام کردند، نامه‌ای در این خصوص برای واحدها ارسال شده است، در حالی که تمام تولیدکنندگان حاضر در جلسه از این موضوع بی‌خبر بوده و چنین نامه‌ای را دریافت نکرده بودند. علاوه‌براین، با وجود اینکه کشور دارای منابع غنی انرژی است، واحدهای تولیدی به دلیل سو مدیریت مسئولان با محدودیت مصرف انرژی در فصول مختلف مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه برق و گاز دو مولفه اصلی برای واحدهای ذوب به شمار می‌آیند، با هر بار قطع شدن آن‌ها تولیدکنندگان متحمل خسارات مالی زیادی می‌شوند. به عنوان مثال اگر کوره‌های ۱۰۰ تنی مجموعه دچار شوک حرارتی شده و نیاز به تعویض آجر داشته باشند، ۱۵ میلیارد تومان هزینه برای ما در بر دارند. اگرچه در اکثر مواقع، زمان قطعی انرژی به واحدها اعلام می‌شد اما تولیدکنندگان نمی‌توانند خطوط تولید را برای مدت طولانی غیرفعال کنند و مولدهایی که در مجموعه استفاده می‌شوند، امکان پاسخگویی به نیاز ما را ندارند. در این شرایط پیشنهاد شد که نسبت به خرید مولدهای برق با توان بالا اقدام کنید اما هزینه خرید آن‌ها بسیار بالاست و حمایتی از تولیدکنندگان در این خصوص به عمل نمی‌آید. به همین دلیل علی‌رغم اینکه هدف تولیدکنندگان رشد تولید و اعتلای صنایع است، با سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی‌های سازمان‌های دولتی مواجه می‌شوند.

درخواست‌هایی غیرمنطقی

وی در خصوص سایر چالش‌های تولیدکنندگان با سازمان‌های دولتی، ابراز کرد: سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نهادهای دیگری است که از سرعت حرکت تولیدکنندگان در مسیر توسعه می‌کاهد. به طوری که این سازمان به واحدهای ذوب فلزات اعلام می‌کند که آلاینده هستند، در حالی که ماهیت فعالیت‌ این واحدها دودزاست و تولیدکنندگان با نصب سیستم‌های فیلتراسیون روی دودکش‌های خروجی و اسکرابر هوا، در تلاشند تا میزان آلودگی را به حداقل برسانند؛ با این وجود، صنعتگران دائما نگران هستند که در صورت قطع این سیستم‌ها جریمه شوند. لازم به ذکر است که واحدهای تولیدی قبل از شروع فعالیت خود تمام مجوزهای لازم به خصوص مجوزهای زیست‌محیطی را اخذ می‌کنند؛ به همین دلیل اگر واحدهای ذوب خطری برای محیط زیست دارند، این سازمان نباید این مجوزها را صادر کند. متاسفانه یکی از نظرات غیرمنطقی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییر مکان مجموعه و انتقال آن به منطقه دیگری است که با هزینه‌های هنگفتی که برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها صرف شده است، این کار امکان‌پذیر نیست. علاوه‌براین، اداره آب و فاضلاب به ما اعلام می‌کند که سختی پساب خروجی مجموعه پس از فرایند تولید نباید بیشتر از ۱۲۰۰ باشد؛ این در حالی است که سختی آب ورودی مجموعه ۱۵۰۰ است و ما باید ماهانه هزینه زیادی را صرف تعویض فیلترهای دستگاه‌ها کنیم.

مدیر کارخانه صنایع زرین مس پاسارگاد با اشاره به معضلات تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه (کاتد مس)، اظهار داشت: در حال حاضر سهمیه‌ای که برای خرید مواد اولیه از بورس کالا تعیین شده است، نیاز ما را برطرف نمی‌کند و در خصوص تامین کاتد مس با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. کوره‌های این مجموعه به طور متوسط توانایی تولید ۱۵ تن مفتول در ساعت را دارند که برای رسیدن به این راندمان با کیفیت مناسب، ۱۲۰ تن کاتد در مرحله اول ذوب باطله محسوب می‌شود. با این حال به جای اینکه سهمیه مجموعه حدود ۶ هزار تن در ماه باشد، ۵۰ تن سهمیه خرید مواد اولیه برای ما در نظر گرفته شده است. متاسفانه زمانی که برای رفع این چالش به سازمان صمت مراجعه کردیم، با این پاسخ مواجه شدیم که افزایش سهمیه امکان‌پذیر نیست و مجموعه توانایی تولید این مقدار مفتول را ندارد. به همین دلیل باید ساعت فعالیت خود را کاهش دهد، در حالی که کارشناسان سازمان صمت به صورت حضوری از خطوط تولید بازدید کرده‌اند و شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد توان تولید۱۷ تن مفتول در ساعت را دارد. در مقابل شرکت‌های بزرگ در بورس کالا با یکدیگر رقابت کرده و مواد اولیه مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کنند و حتی برای کسب سود بیشتر باعث افزایش رقابت در بازارهای خرید مفتول مسی نیز می‌شوند. به همین دلیل تا زمانی که نحوه عرضه مواد اولیه اصلاح نشود، افزایش میزان تولید کاتد مس کارساز نخواهد بود. حدود چهار است که با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنیم، در صورتی که مراحل اداری آن باید حداکثر ۶ تا هفت ماه زمان نیاز داشته باشد. لازم به ذکر است که بروکراسی‌های اداری طولانی و رقابت زیاد در بورس کالا باعث شده است که برخی از واحدهای تولیدکننده مفتول، دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشند.