مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر مطرح کرد

اکتشافات معدنی مورد غفلت قرار گرفت،فراموشی بهره‌برداری حداکثری در بخش اکتشاف

بخش اکتشافات معدنی به صورت مجزا از سایر بخش های معدنی قرار گرفته و حتی سازمان جداگانه ای هم برای آن در نظر گرفته شد. برای همین در این بخش بهره‌وری حداکثری مورد غفلت مسئولان قرار گرفت.

به گزارش کنکاش فردا: اکتشافات معدنی یکی از مهمترین اجزای معادن است که باید مثل زنجیر عمل کرده و تمامی بخش های معدنی، مثل اکتشاف استخراج، فرآوری و سایر بخش ها به یکدیگر متصل شده و به صورت یه بخش کلی در کنار یکدیگر قرار گیرند. اما متاسفانه بخش اکتشافات معدنی به صورت مجزا از سایر بخش ها قرار گرفته و حتی سازمان جداگانه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است که این مساله در دیگر کشورهای معدنی دنیا مرسوم نیست.

بنابراین انچه که در این راستا اهمیت دارد این است که کل اجزای معادن را به صورت یک اقتصاد معدنی باید در نظر بگیرم که همگی کنار یکدیگر باشند و در کنار هم معنا پیدا کنند. زیرا اکتشافات معدنی به تنهایی و به صورت مجزا از سایر بخش ها هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت.

 

اکتشاف بخشی مجزا از معادن نیست

جاویدان حاجی آقا محسنی، در خصوص اکتشافات معدنی  بیان کرد: بخش اکتشافات معدنی یکی از مهمترین بخش های معدنی کشور است که باید در بخش های مختلف آن شاهد رشد و شکوفایی و توسعه باشیم. بنابراین برای توسعه در این بخش باید کارکردهای مختلف آن در حوزه اقتصاد معدن مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده ای که در بخش اکتشافات معدنی ایران وجود دارد این است که این بخش به عنوان یک بخش مجزا دیده می شود درحالی اکتشافات معدنی نباید به صورت مجزا از سایر بخش ها در نظر گرفته شود.این درحالی است که علاوه بر این که اکتشافات معدنی در ایران به صورت مجزا در نظر گرفته شده بلکه سازمان مشخصی مثل سازمان زمین شناسی را هم برای آن در نظر گرفته اند

وی افزود: این درحالی است که علاوه بر این که اکتشافات معدنی در ایران به صورت مجزا در نظر گرفته شده بلکه سازمان مشخصی مثل سازمان زمین شناسی را هم برای آن در نظر گرفته اند. درحالی که در کشورهای پیشرفته جهان چنین دیدگاهی وجود ندارد بلکه به عنوان یک کل در اقتصاد معدن دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، اکتشافات مجزا از بخش استخراج و فناوری نیست، بلکه یک مفهوم بهم پیوسته است. یعنی این که همزمان با اکتشاف، طراحی معدن برای استخراج و در ادامه فرآوری نیز اتفاق می افتد.

محسنی افزود: بنابراین وقتی چنین شرایطی به وجود آید می توان گفت اکتشافات هدفمند شده، موثر و بهره ور می شود و می دانیم اکتشافی که انجام می شود با چه بهایی و به چه چیزی منتهی می شود. درواقع باید اکتشافات به عنوان یک عملیات به هم پیوسته باشد که دیگر موارد را تقویت کرده و آ نها را هم پوشش دهد. یعنی باید نگاه جزیره ای به آن وجود نداشته باشد.درواقع باید اکتشافات به عنوان یک عملیات به هم پیوسته باشد که دیگر موارد را تقویت کرده و آ نها را هم پوشش دهد. یعنی باید نگاه جزیره ای به آن وجود نداشته باشد

 

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر گفت: اگر در اکتشافات از واژه ” ژئو متالوژی” استفاده شود یعنی از ابتدا به دنبال ماده معدنی هستیم. بنابراین باید بدانیم که چگونه کارخانه نهایی تولید محصول را تشکیل دهیم. با این حال چنین نگاهی وجود ندارد و نهادهای سرمایه گذار ما نیز به این مساله توجه خاصی نمی کنند.

وی اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته ایم موضوع اقتصاد معدن را در کشور جا انداخته و مهندسی معدن را بخش پیوسته اقتصاد معدن ببینیم. درواقع عدم توسعه معادن در ایران ناشی از عدم کارکرد اقتصاد معدن است و متاسفانه تبدیل به یک اقتصاد کارآمد نشده است، بلکه آنچه می بینیم تبدیل شدن آن به یک اقتصاد نفتی است.

وی در خصوص این که برخی ها عنوان می کنند ما در معدن به توسعه دست نیافته ایم بیان کرد: برخی ها عنوان می کنند ما در معدن به توسعه دست نیافته ایم چون به عمق نرفته ایم که این اصطلاح کاملا غلطی است. بلکه درست تر است بگوییم چون اقتصاد معدن را توسعه نداده ایم و فهم درست از آ ن نداشتیم، به رشد و توسعه کافی دست پیدا نکرده ایم.

به گفته وی؛ بنابراین برای رشد و شکوفایی باید در تمامی حوزه ها به رشد و شکوفایی برسیم و به عمق مسائل توجه خاص و ویژه ای داشته باشیم که این توجه به مسائل ریشه ای عمق نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

محسنی افزود: به طور مثال در استرالیا سالیانه به طور متوسط یک میلیون کیلومتر حفاری انجام می شود، اگر هزینه هر متر طول حفاری در کشورمان، از مرحله طراحی گرفته تا حفاری، مغزه گیری، تهیه نمونه و ارسال آن به آزمایشگاه را ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، آنگاه در مقیاس کشوری همچون استرالیا به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهیم داشت . اما آیا این مساله همین قدر سهل الوصول است و ما معطل ۶ همت برای توسعه معدنی هستیم؟

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر تصریح کرد: درحال حاضر مشکل ما این است که به دنبال عملیات سهل الوصول برای منافع رفته ایم و از کسب حداکثر بهره برداری از آنچه در اختیار داریم غفلت کردیم. بر این اساس بخش قابل توجهی ازذخایرمان را از دست داده ایم. درحالی که در کشورمان ذخایر بسیار زیاد و ارزشمندی داریم که هنوز نتوانسته ایم برای انها کاری کرده و به بهره وری برسانیم. زیرا ایران یکی ازبهترین کشورهای معدنی با پتانسیل های بسیار بالاست.

وی تاکید کرد: ورود فولاد سازان به مقوله اکتشاف منجر به کشف ذخایر جدید و خلق ارزش افزوده نخواهد شد. زیرا فولاد سازان عطش شدیدی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز خود دارند و این دلیل اصلی ورود آنها به مقوله اکتشافات است و فکر می کنند می توانند زنجیره را کامل کنند.

محسنی اظهار داشت:مروری بر برخی تجارت های جهانی در این زمینه نیز حاکی بر این است که حتی ورود فولادسازان بزرگ جهانی به عرصه اکتشافات و تکمیل زنجیره نیز نهایتا تا مرحله کنسانتره بوده و حتی نتوانسته اند وارد مرحله گندله سازی شوند.

وی افزود: بنابراین همان طور که در جهان به مقوله اکتشاف توجه ویژه داشته و به این بخش مهم در کنار سایر مقوله ها می پردازند ما هم باید در این حوزه چنین عملکردی داشته باشیم . یعنی اکتشاف را درکنار سایر بخش ها قرار دهیم که مثل یک زنجیر به یکدیگر وصل شده و اقتصاد واحدی را در بخش معادن تشکیل دهند.