مراکز رشد و نوآوری در آذربایجان شرقی افزایش می‌یابد

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از صدور مجوز تاسیس ۲ مرکز رشد و یک مرکز نوآوری در استان خبر داد و گفت: با ایجاد این مراکز علمی، تعداد مراکز رشد استان به ۱۳ واحد و مراکز نوآوری به هفت واحد می‌رسد.

به گزارش کنکاش فردا، عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در چهارمین جلسه شورای علم و فناوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، مجوز تاسیس سه مرکز جدید رشد و نوآوری در شهرهای آذرشهر، سراب و شبستر تصویب شد.

وی اعلام کرد: مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای آذرشهر و سراب و مرکز نوآوری هم در دانشگاه آزاد واحد شبستر راه اندازی می شود.

واعظی افزود: مرکز رشد آذرشهر در فضایی به مساحت یکهزار و ۶۰۰ متر مربع در چهار طبقه و پنج هکتار زمین برای ایجاد کارگاه های صنعتی، مرکز رشد سراب در یکهزار و ۸۰۰ متر مربع در ۲ طبقه و پنج هکتار زمین کارگاهی و مرکز نوآوری شبستر با محوریت صنایع غذایی در فضایی به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع در ۲ طبقه ، پنج هکتار زمین قابل واگذاری و سوله های کارگاهی در اختیار واحدهای فناور و دانش بنیان قرار خواهد گرفت.

مرکز رشد، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارایه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند.

استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.

سازمانهای نوپا که با هدف توسعه فناوری آغاز به فعالیت می کنند به طور عموم مؤسسه هایی کوچک و در عین حال دارای نقش مؤثر در تولید فنـاوری و ایجاد کارآفرینی هستند.

مراکز رشد با هدف کاهش موانع و کاستن عوامل بازدارنده فعالیت های آغازین مؤسسه های فناور نوپا ایجاد می شوند و این مراکز با پشتیبانی های لازم و ارائه خدمات اولیه، نقش مؤثری در پا گرفتن و بالندگی و بالاخره افزایش ضریب موفقیت این واحدها خواهند داشت.
مرکز رشد واحدهای فناور سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برای ایفای چنین نقشی در سال ۱۳۸۳ به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرد.