در همایش بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی مطرح شد

معامله ۱۳۰ میلیون کالا تا پایان سال در بورس کالا

در پیش‌نشست دوم پانزدهمین دوره همایش بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی (ICM) بر نیاز مبرم صنایع به ابزارهایی برای مدیریت ریسک تاکید شد.

به گزارش کنکاش فردا، سرمایه (سنا)، پیش‌نشست دوم پانزدهمین دوره همایش بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی (ICM) از سوی اداره مطالعات مالی اسلامی در شرکت تامین سرمایه نوین با حضور «مجید پیره» سرپرست اداره مطالعات مالی اسلامی، مدیریت پژوهش، توسعه ومطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، «مرتضی چشان» رییس اداره نظارت برانتشار اوراق بدهی ومدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس واوراق بهادار، «مهسا رادفر» معاون خدمات مالی تامین سرمایه نوین، «محمدحسین رحمتی» معاون توسعه بازارو مطالعات اقتصادی بورس کالا و «قاسم محسنی» عضو کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، «میثم حامدی» مدیر پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار ومدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان سخنرانی برگزار شد.

راه‌هایی برای تامین مالی کوتاه مدت
درابتدای این نشست، میثم حامدی، مدیر پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که این پنجمین نشست از نشست‌هایی است که در طول امسال برگزار شد، گفت: این پیش‌نشست جلسه‌ای برای هماهنگی برگزاری پانزدهمین دوره همایش بین‌المللی بازارهای سرمایه، در آذر ماه بود.

وی افزود: براساس دیدگاه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌بایست بستری را خارج از سازمان به منظور گفتمان در راستای جمع‌آوری نظرات با متخصصان، کارشناسان و فعالان برگزار کنیم.

حامدی با تاکید براین که یکی از موضوعات مهم بحث تامین مالی کوتاه مدت است، بیان کرد: راه‌هایی برای این امر در بازار سرمایه همانند تامین مالی جمعی فراهم شده اما نیازمند جمع‌آوری راهکارهایی به منظور توسعه و بهبود آن هستیم.

محمدحسین رحمتی، معاون توسعه بازارو مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز در ادامه با بیان اینکه اوراق گام سال ۹۹ از سوی سازمان بورس و بانک مرکزی با مصوبه شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار اجرایی شد، گفت: سال گذشته نیز اقداماتی برای توسعه این اوراق صورت گرفت.

او با بیان این که مجموع معاملات بورس کالا سال گذشته به هزار و صد و پنجاه هزار میلیارد تومان رسید، افزود:همچنین نزدیک به یک میلیون کد بورسی در حوزه بورس کالا وجود دارد.

معاون توسعه بازارو مطالعات اقتصادی بورس کالا با اشاره به این که سال گذشته ۱۱۸ میلیون تن کالا معامله شد، بیان کرد: برآورد می‌شود تا پایان سال جاری این عدد به ۱۳۰ میلیون تن به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برسد.

رحمتی در پایان تصریح کرد: اوراق گام، زمانی در زنجیره به چرخش در می‌آید که صنایع بالا دست آن را بپذیرند و درعین حال براساس برنامه‌ریزی‌ها از اول بهمن ماه نیز تغییراتی با همکاری بانک مرکزی به صورت سیستمی ایجاد می‌شود.

نیاز صنایع به ابزارهای نوین
مجتبی عزیزیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین نیز در ادامه با بیان این که شاهد تفکیک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت در بازار پول و بازار سرمایه هستیم، گفت: تامین سرمایه‌ها برای‌اینکه بتوانند در بحث ریسک نقدی مسائل خود را حل کنند به یکسری ابزارهای تامین مالی کوتاه مدت نیاز دارند. از این رو؛ متناسب با صنف و صنعت خدمات تامین مالی راه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عموما نهادهای تولیدی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دارند، گفت: نهادهای خدماتی و بازرگانی اما نیاز به تامین مالی کوتاه‌مدت دارند چرا که تراکنش ‌سودهایشان منافع و نرخ سودهای بیشتری را به نسبت واحدهای تولیدی پرداخت می‌کنند بنابراین لازم است که ابزارهای تامین‌مالی کوتاه مدت در بازار سرمایه شکل بگیرد.

عزیزیان ضمن تشکر از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار بیان در خصوص ارائه ابزارهای تامین مالی گفت: با توجه به چالشی که در بحث تخصیص منابع کشور وجود دارد، ضرورت دارد در تخصیص منابع نیز رویه درستی پیش گرفته شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین ادامه داد: پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاری ابزارهای جدید را از سازمان‌های نظارتی جدا کنند چرا که به دلیل وجود پیچیدگی‌های ابزاری، و نیاز است بخش خصوصی نقش پر رنگ‌تری در این مورد ایفا کند.

عزیزیان با بیان این که یکی از عوامل مهم تورم بحث دستکاری قیمتی است، گفت: در موضوع شفافیت اطلاعاتی ابزارهای متعددی می‌توانند کمک کننده باشند. به عنوان مثال؛ با توجه به این که همه شاخص‌ها یک حجم مبنای معاملاتی دارند ابزارهای موجود اجازه نمی‌دهد به راحتی دستکاری قیمتی شکل بگیرد. از طرفی این ابزارها می‌توانند ابزارهای مدیریت ریسک هم باشند.

انجام فرآیند باز خرید اوراق در آینده نزدیک
رئیس اداره نظارت برانتشار اوراق بدهی ومدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه گفت: پیشنهاد ابزارهای مالی از گذشته توسط تامین سرمایه‌ها مطرح شده است به نحوی که در این رابطه می‌توان به اوراق رهنی و وکالت اشاره کرد.

مرتضی چشان تصریح کرد: برای ایجاد رقابت برای طرح ابزارها میان تامین سرمایه‌ها پیشنهاداتی به هیئت مدیره سازمان بورس ارجاع شده و احتمال دارد، برای آن دستورالعملی تنظیم شود.

رئیس اداره نظارت برانتشار اوراق بدهی ومدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس واوراق بهادار بیان کرد: ابزارهای فعلی به سبب شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان قدیمی شده و برای تقویت بیشتر بازار سرمایه و تسریع در روند تامین مالی نیاز به ارائه طرح‌های جدید داریم.

چشان گفت: در گذشته تامین مالی زمان‌بر بود اما با تلاش‌های صورت گرفته این مسئله در مدت زمان کوتاه‌تری صورت گیرد.

او گفت: ابزارهایی که تا کنون برای تامین مالی وجود داشته است عموما دارای دیدگاه‌های سه و چهارساله و بلند مدت بودند، اکنون مشکلی برای تامین مالی کوتاه مدت نداریم حتی یکساله نیز امکان پذیر است و در حال انجام اقداماتی برای باز خرید اوراق هستیم.

رئیس اداره نظارت برانتشار اوراق بدهی ومدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس واوراق بهادار در پایان تصریح کرد: ابزارهای فعلی، تامین مالی‌های بلند مدت و کوتاه مدت را پوشش می‌دهد.