هوش مصنوعی چه کاربردهایی در هواشناسی دارد؟

رئیس گروه خدمات نرم افزاری کاربردی هواشناسی و تولید محصول سازمان هواشناسی کشور گفت: اکنون هوش مصنوعی کاربردهای فراوانی در اکثر حوزه ها و علوم مختلف دارد که یکی از آنها هواشناسی و خدمات جوی است.

به گزارش کنکاش فردا، «رامین عابدی اصل» در کارگاه آموزشی کاربردهای هوش مصنوعی در هواشناسی اظهار داشت: به طور کلی هوش مصنوعی به سه دسته محدود، عمومی و سوپر هوش مصنوعی طبقه بندی می شود که در حال حاضر در حوزه های پزشکی، اقتصاد، فناوری ارتباطات، رباتیک، تحقیقات علمی، بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی، کنترل ترافیک، هواشناسی و محیط زیست و غیره کاربرد دارد.

وی افزود: اکنون یکی از شرکت های تولیدکننده موبایل، یک گوشی هوشمند معرفی کرده است که در حین مکالمه، یک زبان را به زبان دیگر ترجمه می کند، به‌طوری که شنونده این تغییر را احساس نمی کند. این شرکت این قابلیت را به وسیله هوش مصنوعی ایجاد کرده که قادر است این ترجمه را در سطح ۳۰ زبان رایج جهان انجام دهد.

رئیس گروه خدمات نرم افزاری کاربردی هواشناسی و تولید محصول سازمان هواشناسی کشور تصریح‌کرد: اکنون هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات زنده ویدیویی امکانی را فراهم کرده که یک فرد به زبان مادری صحبت می کند، اما سایرین به زبان دیگری شنونده صحبت های او هستند. این موضوع به‌تازگی به وسیله یکی از مقامات آٰرژانتینی انجام و موجب شگفتی همه شد.

عابدی اصل ادامه‌داد: در حال بیش از ۱۵۰ زبان رایج دنیا به وسیله هوش مصنوعی شبیه سازی شده است که این موضوع نشان می دهد فعالیت های مرتبط با ترجمه به زبان های دیگر بازار سابق را ندارد و ممکن است به زودی از چرخه اشتغال خارج شود.

وی گفت: این اتفاق می تواند برای بسیاری از مشاغل رخ دهد، بنابراین شناخت این فناوری و کاربردهای آن، یادگیری و شروع استفاده از آن در حوزه های شغلی مرتبط و تولید محصولات جدید با کمک گرفتن از این فناوری ضروری است.

این مدرس هوش مصنوعی افزود: بر اساس آمارها در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون ابزار هوش مصنوعی در جهان فعال است که این موضوع نشان از توسعه وسیع و گسترده این فناوری در حوزه های مختلف دارد.

عابدی اصل با بیان اینکه در حال حاضر اکثر شبکه های اجتماعی با هوش مصنوعی کنترل می شوند، خاطرنشان‌کرد: پیش از فراگیری و عمومی شدن کاربردهای هوش مصنوعی، این سیستم در بسیاری از حوزه استفاده می شد.

وی ادامه‌داد: هوش مصنوعی در حوزه هواشناسی نیز کاربردهای گسترده ای دارد و اکنون شرکت های زیادی در سطح دنیا خدمات جوی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می کنند.

رئیس گروه خدمات نرم افزاری کاربردی هواشناسی و تولید محصول سازمان هواشناسی کشور تصریح‌کرد: شرکت WDT یکی از بزرگترین شرکت های تجاری است که نرم افزار های پیش بینی هواشناسی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می دهد. گوگل نیز یک مدل هواشناسی مبتنی بر هواشناسی و یادگیری ماشین ارائه کرده است.

عابدی اصل اضافه‌کرد: DeepMind AI Weather یک پروژه تحقیقاتی دیگر است که به وسیله گوگل انجام شده و برای بهبود دقت پیش بینی های هواشناسی استفاده می شود.

وی گفت: در ایران نیز استارتاپ های هستند که به این حوزه وارد شدند، به گونه ای که علاوه بر خدمات معمول پیش بینی هواشناسی، خدمات جوی کاربردی در حوزه توصیه های عمومی و تخصصی ارائه می کنند.

این مدرس افزود: با توسعه روزافزون هوش مصنوعی، انتظار می رود که کاربردهای نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه هواشناسی نیز افزایش یابد.

عابدی اصل خاطرنشان‌کرد: یکی از نیازهای توسعه هوش مصنوعی، داشتن تخصص در یک حوزه نظیر هواشناسی است، نیاز دیگر این سیستم دسترسی به داده مانند داده های هواشناسی به عنوان ارزشمندترین نیاز یک هوش است که میلیون ها داده در روز در هواشناسی تولید می شود.

وی گفت: هواشناسی یکی از مستعدترین بخش‌ها برای توسعه هوش مصنوعی است که می تواند کاربردهای زیادی به عنوان دستیار در بخش های پردازشگر داده و کنترل کیفی اطلاعات، شبکه و امنیت فنی و تجهیزات، کالیبراسیون و پایش وضعیت سنسورهای شبکه دیدبانی، آنالیز داده و تحلیل آمار، تحقیق و توسعه، تحلیل شرایط جوی، توصیه های تخصصی و غیره استفاده شود.