کاهش ۸ درصدی غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در تهران

«سنجش از دور» سازمان فضایی ایران با پردازش تصاویر ماهواره‌ای، از کاهش غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری خبر داد. غلظت این آلاینده در تهران حدود هشت درصد کاهش داشته است.

به گزارش کنکاش فردا، «سنجش از دور» سازمان فضایی ایران با پایش ماهواره‌ای بیشینه غلظت آلاینده دی‌ اکسید نیتروژن در دی‌ ماه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، خبر از کاهش سطح آلودگی داده است.

دی اکسید نیتروژن (NO۲) از آلوده کننده‌های مهم هوا به شمار می‌رود، فناوری سنجش از دور با بکارگیری تصاویر ماهواره‌ای، توانایی اندازه‌ گیری عناصر موجود در اتمسفر را دارد.

در این مطالعه‌ با پردازش تصاویر ماهواره  Sentinel-۵p، میانگین بیشینه غلظت دی‌ اکسید نیتروژن در دی‌ ماه ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۷۶ و ۱۹۲ میکرومول بر مترمربع تخمین زده شده است.

یکی از دلایل اصلی کاهش غلظت آلودگی دی‌ اکسید نیتروژن در دی‌ ماه ۱۴۰۰، ورود چندین سامانه بارشی به کشور است که علاوه بر بارندگی بسیار خوب، منجر به کاهش آلودگی شهرهای صنعتی شده است.

همچنین، میزان آلاینده‌ دی‌ اکسید نیتروژن استان تهران در دی‌ ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۱۸۳ و ۹۴۲۳ میکرومول بر مترمربع تخمین زده شده است.

اندازه‌ گیری میزان بیشینه غلظت آلاینده NO۲ بر روی کشور نشان می‌دهد که در دی‌ ماه ۱۴۰۰ حدود ۸ درصد نسبت به دی سال گذشته و در استان تهران حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

استان تهران جزو استان‌هایی است که غلظت این آلاینده درآن با رنگ قرمز و زرد مشخص شده که حکایت از بالا بودن آن دارد. استان‌های گیلان، البرز، سمنان، قم، اصفهان، قزوین و مرکزی نیز درگیر غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن هستند؛ بقیه استان‌ها اما در وضعیت خوبی قرار دارند و همانطور که در نقشه می‌بینید، وضعیت‌شان آبی است.

به گزارش ایرنا، از میان هفت اکسید نیتروژن شناخته شده موجود در هوای محیط، اکسید نیتریک (NO ) و دی اکسید نیتروژن (NO۲) از آلوده کننده‌های مهم هوا به شمار می‌روند. دی اکسید نیتروژن گازی است مرئی با رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای مایل به قرمز که طی فرایندهای پیچیده اتمسفر به ذرات معلق نیترات (NO۳) تبدیل می‌شود. به علاوه دی اکسید نیتروژن نیز همچون اکسید نیتریک یکی از آلاینده‌های اصلی مه دود است. این گاز در شهرها به علت فعالیت‌های انسانی از غلظت بالایی برخوردار است. احتراق سوخت‌ها در دمای بالا سبب تولید این آلاینده می‌شود.

کاهش ۸ درصدی غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در تهران