۲۵ هزار تن بذر گندم و جو بین کشاورزان ایلام توزیع می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۲۵ هزار تن انواع بذر گندم و جو باکیفیت و سالم در حال توزیع بین کشاورزان استان است.

به گزارش کنکاش فردا، علیرضا طولابی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام ایرنا اظهار داشت: ۲۴ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، مادری، گواهی شده و پرورشی سه و یک هزار تن بذر جو اصلاح شده بین کشاورزان توزیع می شود.

وی افزود: از این مقادیر تاکنون سه هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم و ۳۰۰ تن بذر جو در بین کشاورزان توزیع شده و این روند تا زمان فصل کاشت ادامه خواهد داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: امسال برخلاف سال گذشته مشکلی در زمینه تامین و توزیع بذر در استان وجود ندارد و کشاورزان می توانند با ثبت نام در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی بذر خود را تحویل بگیرند.

طولابی به توزیع کود بین کشاورزان نیز اشاره و اضافه کرد: ۳۰ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع می شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی ایلام با بیان اینکه تحویل بذر به کشاورزان برخلاف گذشته به صورت حواله ای نیست، یادآور شد: متقاضیان برای دریافت بذور مورد نیاز خود با ثبت نام در سامانه پایش کاشت، بذر مورد نیاز خود را دریافت کنند.

طولابی اضافه کرد: امسال ۶۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۸۸ هزار هکتار از زمین های آبی استان به زیر کشت گندم می رود که طبق پیش بینی های اولیه انتظار داریم ۳۰۰ هزار تن گندم سال زراعی جاری در استان تولید شود.

وی در مورد کشت جو نیز گفت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان به زیر کشت جو می رود که عمده این اراضی را آبی تشکیل داده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ادامه داد: همچین در طرح عملیاتی جهش تولید دیم زارها در سال زراعی جاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان به زیر کشت غلات به ویژه گندم، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه می رود که سهم گندم از سایر محصولات بیشتر است.

براساس این گزارش، سال گذشته به علت خشکسالی و تنش های کم آبی در مجموع ۲۴۰ هزار تن گندم تولید شد که از این مقدار ۱۹۹ هزار و ۶۲۷ تن با قیمت تضمینی خریداری شد.

میزان خرید گندم سال آبی گذشته ( ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰) ۱۷۰ هزار و ۳۵۵ تن گندم معمولی، چهار هزار و ۷۰۰ تن گندم دروم و ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن گندم بذری بود. همچنین پارسال کشاورزان ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن جو تولید کردند.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی است.