اتمام آبرسانی به بیش از یک هزار روستای کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امسال هدفگذاری آبرسانی به یک هزار و ۴۶۴ روستا با جمعیت ۹۵۹ هزارنفر در دستور کار قرار گرفت و تا امروز طرح آبرسانی به هزار و ۲۹ روستا با جمعیت ۶۰۶ هزار نفر به اتمام رسیده است.

به گزارش کنکاش فردا، «حمیدرضا جانباز» در مراسم افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی با حضور رییس جمهوری، اظهار داشت: هدفگذاری دولت آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قالب موافقتنامه‌های متبادر با سازمان برنامه و بودجه کشور در سال‌های گذشته بود. گرچه تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور، حدود ۵۹ هزار روستا حدود ۳۴ درصد است، اما تنها ۳ درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۶۰۰ هزار نفردر روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.

وی افزود: در راستای رویکرد دولت به توجه به مناطق محروم و آبرسانی به این مناطق، وزارت نیرو علاوه بر آبرسانی به روستاهای بالای۲۰ خانوار، روستاهای پایین‌تر از ۲۰ خانوار را هم در برنامه خود قرار داده است. هدف دولت مردمی ارتقای شاخص جمعیت تحت پوشش آب روستایی از ۸۲ درصد به ۹۰ درصد در پایان دولت است.  در سال ۱۴۰۰ هدفگذاری آبرسانی به ۱۴۶۴ روستا با جمعیت ۹۵۹ هزارنفر در دستور کار قرار گرفت و تا امروز آبرسانی به ۱۰۲۹ روستا با جمعیت ۶۰۶ هزار نفر به اتمام رسیده است.

جانباز بیان کرد: سهم دولت از آبرسانی به ۸۲۵ روستا با جمعیت ۵۱۲ هزار نفر است، یعنی ۸۰ درصد اقدامات در این دولت انجام شده است. با افتتاحیه امروز آبرسانی به ۴۸۰ روستا در ۲۱ استان کشور با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر، تا این لحظه از هدفگذاری سال ۱۴۰۰ جلوتر هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاصلاب کشور گفت: امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قزوین و خراسان شمالی به نمایندگی از ۲۱ استان بهره‌برداری انجام شد. نخستین سفر رییس‌جمهور به خوزستان بود و از تنش آبی حدود ۷۰۲ روستا با بسیج امکانات در حال حاضر ۸۷۲ روستا با اقدامات بهسازی و ارتقای سیستم آبرسانی ارتقا پیدا کرد. احجام عملیاتی طرح‌هایی که امروز در این ۲۱ استان انجام شد با اعتبار بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد. افزایش ظرفیت تامین آب به میزان ۷۰۵ لیتر بر ثانیه، ۳۶ هزارمترمکعب مخزن و ‌۶۷۷ لیتر در ثانیه افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ خواهد بود. ۱۳۳۳ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده که ۷۴۳ کیلومتر از آن اجرای خطوط انتقال بوده و ۵۹۰ کیلومتر هم اصلاح و توسعه شبکه توزیع است.