اعلام آمادگی دانمارک برای توسعه همکاری‌ها در حوزه مدیرت منابع آب با ایران

یادداشت تفاهم تبادل ظرفیت‌های علمی و فنی زمین‌شناسی بین ایران و دانمارک با حضور سفیر این کشور و معاون وزیر صمت امضا شد.

به گزارش کنکاش فردا، تفاهم‌نامه علمی و فنی در روز جاری به امضای «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و «کار ینسن» – Kaare Jensen – مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند رسید.

بر اساس این گزارش، یاداداشت تفاهم‌ مذکور توسعه مناسبات و فعالیت‌های زمین‌شناسی دوجانبه در زمینه‌های مخاطرات زمین‌شناسی شامل زمین‌ساخت فعال و زمین‌لرزه، فرونشست زمین و زمین لغزش، تغییرات اقلیمی، خشکسالی و سیل شدید و طوفان‌های گرد و غبار و ریزگردها، پیشرفت در مطالعات هیدروژئولوژی شامل مطالعات ایزوتوپی و مطالعات عناصر ردیاب، اکتشاف و مدیریت منابع آب با استفاده از ژئوفیزیک از جمله نظارت بر نوسانات آب‌های زیرزمینی، مدل‌سازی مخازن و استخراج منابع آب جایگزین مانند منابع آب‌های عمیق، همچنین پیشرفت در تهیه نقشه زمین‌شناسی کاربردی از جمله سنجش از دور، پایش ژئوفیزیکی و مدل‌سازی محیط‌زیست و سامانه‌های هشدار سریع، مطالعات آب‌های زیرزمینی و چشمه‌های آب گرم مربوط به پیش‌بینی زمین‌لرزه و آتشفشان، مطالعات هیدروترمال، مطالعات آتشفشان‌های گل‌فشان و آب‌فشان، انتقال پیشرفت‌های دانش و فناوری، تجهیزات و تجارب مدیریتی و مطالعات زمین‌شناسی زیست‌محیطی و زمین‌شناسی پزشکی را در دستور کار دارد.

تاکید بر توسعه پایدار و اقدامات آب و هوایی

«یسپر وار» – Jesper Vahr- سفیر دانمارک در تهران در این مراسم اظهار داشت: دانمارک و اتحادیه اروپا هیچ‌گاه از سیاست فشار حداکثری آمریکا حمایت نکردند و همچنین اتحادیه اروپا برای برگرداندن توافق هسته‌ای و برجام به مسیر اصلی با تلاش خستگی‌ناپذیری کار کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این یک واقعیت است که در سال‌های اخیر شرایط عمومی و سیاسی، چالش‌ها و موانعی را بر توسعه روابط دو طرف ایجاد کرده و ما همچنین نمونه‌هایی از عزم تزلزل‌ناپذیر برای پیگیری راه‌های همکاری که به نفع همه طرف‌های ذینفع است را دیده‌ایم که همکاری بین سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و دانمارک دقیقاً در همین راستا قرار می‌گیرد.

سفیر دانمارک در تهران با تقدیر از تلاش‌ها برای ایجاد روابط نزدیک بین سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و دانمارک، افزود: همکاری دو جانبه بین دو سازمان زمین‌شناسی ایران و دانمارک به سال‌ها پیش در در سال ۲۰۰۹ باز می‌گردد که تفاهم‌نامه‌ای امضا و ملاقات‌ها و بازدید بین دو طرف انجام شد.

وی از تفاهم‌نامه قبلی به عنوان تجربه‌ای با بنیان محکم یاد کرد و گفت: اکنون باید دید که چطور باید پیش رفت که بر همین اساس ما در سفارت به عنوان تابعه وزارت خارجه دانمارک مفتخریم که سازمان‌های زمین‌شناسی ایران و دانمارک بر پایه این تفاهم‌نامه فاز جدیدی از همکاری را آغاز کنند.

وار، با بیان اینکه همکاری‌های علمی دو طرف در نوع خود بسیار مهم است و هیچ شکی در آن نیست، تصریح‌کرد: این یک واقعیت است که یک هدف سیاسی کلی دانمارک از مشارکت بین‌المللی در سال‌های اخیر، پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل بوده و من خوشحالم که این تفاهم‌نامه در بسیاری از حوزه‌های تمرکز خود، تاکید روشنی بر دستورات توسعه پایدار و اقدامات آب و هوایی دارد.

تغییرات اقلیمی، تهدیدی برای ایران

پیش از امضای این تفاهم‌نامه، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، انجام مطالعات در زمینه مخاطرات طبیعی را به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های بزرگ این سازمان یاد کرد و افزود: در ایران مخاطرات طبیعی بسیار زیادی وجود دارد و حدود ۳۴ موضوع مخاطره طبیعی در ایران شناسایی شده که یکی از مهمترین آنها زلزله است.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: تغییرات اقلیمی یکی دیگر از مخاطرات است که به‌تازگی ایران را تهدید می‌کند و به واسطه تغییرات اقلیمی که جزو مهم‌ترین بلایای طبیعی جهانی است در ایران نیز شاهد بروز مخاطرات دیگری هستیم.

شهیدی با بیان این‌که ایران حدود ۱۵ سال است که دچار پدیده خشکسالی شده و به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده هم این موضوع ادامه داشته باشد، خاطرنشان‌کرد: بر اساس نقشه تنش آبی جهان، تا سال ۲۰۳۰  ایران جزو کشورهای پُر تنش در بحث آب خواهد بود و به خاطر پدیده خشکسالی در بسیاری مناطق ایران برای تامین آب از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم.

فرونشست زمین، زلزله خاموش

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به این‌که در ایران حدود ۶۰۸ دشت وجود دارد که بیش از ۴۰۰ دشت در وضعیت بحرانی قرار دارند، گفت: موضوع فرونشست یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که ایران با آن مواجه است و از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود و در حال حاضر در اصفهان به عنوان یکی از شهرهای مرکزی ایران سالیانه به طور میانگین حدود ۱۷ سانتی‌متر فرونشست مشاهده شده است.

وی اضافه‌کرد: بروز خشکسالی‌های شدید موجب کاهش آب مخازن زیرزمینی و بروز ترک‌های گسترده در سطح دشت‌ها و همچنین خشک شدن بسیاری از مناطق مرکزی ایران و کاهش مراکز جمعیتی مواجه شویم.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: بروز سیل به عنوان یکی دیگر از مخاطرات موجود در ایران به دنبال تغییرات اقلیمی است که با ایجاد سیل ما با دو مخاطره دیگر از جمله زمین‌لغزش و تخریب خاک‌های حاصلخیز مواجه می‌شویم.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که برای تامین آب در ایران از آب‌های کارست بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: حدود ۱۱ درصد از سطح کشور دارای پتانسیل آب کارست است که این میزان درصد قادر به تولید حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب است.

شهیدی افزود: مصرف آب ایران حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است که از این مقدار نزدیک به سه درصد برای صنعت، هشت درصد برای شرب و حدود ۸۹ درصد در کشاورزی مصرف می‌شود.

مخالفت سازمان زمین‌شناسی با بهره‌برداری از آب‌های ژرف

وی گفت: در ایران کشاورزی به صورت سنتی است که باعث می‌شود آب خود را به راحتی از دست بدهیم که به‌تازگی برخی به دنبال اکتشاف آب‌های ژرف هستند که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با موضوع مخالف است.

این مسوول با اشاره به فعالیت‌های بسیار گسترده این سازمان در تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف معادن به عنوان وظیفه اصلی، خاطرنشان‌کرد: بیش از یکصد عنوان نقشه‌های زمین‌شناسی در این مجموعه تهیه می‌شود.

شهیدی افزود: همچنین مسوولیت تهیه نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه از سوی CGMW نیز به سازمان زمین‌شناسی ایران واگذار شده‌ و ایران تاکنون توانسته نقشه‎های زمین‌شناسی، تکتونیک، متالوژنی، کواترنری را برای خاورمیانه و همچنین نقشه سایزموتکتونیک جهان را به سفارش CGMW تهیه کند و همچنین در سال ۲۰۲۱ کرسی علوم زمین یونسکو در مخاطرات ساحلی آب را کسب کند.

وی در ادامه از انجام مناسبات بین‌المللی سازمان زمین‌شناسی ایران  با دانشگاه «پیرکوری» فرانسه تحت عنوان پروژه‌های DARIUSH و Middle East Basin Evolution(MEBE)  خبر داد و گفت: به دنبال اجرایی شدن این پروژه بسیاری از همکاران ما برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه‌های اروپا از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان اعزام شدند و با دانشگاه سوربن فرانسه نیز تفاهم‌نامه‌ای به منظور تهیه و آموزش تهیه نقشه‌های سه بعدی ایران امضا کردیم.