با هژمونی جهانی دلار مقابله کنید!

کارشناسان چینی از رهبران کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواسته اند تا با هژمونی جهانی دلار مقابله کنند. با این حال، کارشناسان بر این باورند که هر تلاشی برای کاهش تسلط دلار بسیار زمان می برد.

به گزارش کنکاش فردا، در گزارشی آمده است که کارشناسان چینی از دولت کشورهای بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی خواسته اند تا با سلطه جهانی دلار مقابله کنند. به گفته کارشناسان، کشورهای بریکس می توانند با تقویت روابط تجاری و محدود کردن اتکای خود به سیستم مالی که در آن دلار آمریکا غالب است، به این مهم دست یابند.

در گزارش گلوبال تایمز گفته شده، تماس کارشناسان درست قبل از برنامه ریزی وزرای خارجه پنج کشور برای برگزاری نشست مجازی در ۱۹ ماه مه انجام شده است. در این نشست، وزرای خارجه قرار بود در مورد تقویت همبستگی بیشتر بحث و گفتگو کنند. همچنین طی این نشست تصمیم بر این شد که از بازارهای نوظهور جهان حمایت شود.

کائو یوانژنگ یکی از کارشناسان و رئیس تحقیقات بین المللی BOC، در طرح ادعای وابستگی مستمر کشورهای بریکس به سیستم مالی تحت سلطه ایالات متحده، مدعی شد که ایالات متحده تنها نیازهای داخلی خود را اولویت بندی می کند و کمتر نگران پیامدهای احتمالی آن است.

یوانژنگ گفت:معاملات بین المللی و بازارهای مالی که تحت سلطه دلار آمریکا هستند، تناقضات داخلی فزاینده ای را نشان داده اند زیرا سیاست های واشنگتن به جای نیازهای بین المللی، نیازهای داخلی خود را به عنوان اولین هدف در نظر می گیرد.

دلار آمریکا دیگر یک ارز بی طرف نیست

این کارشناس اضافه کرد که تحریم اخیر روسیه و همچنین مسدود کردن ذخایر ارز و طلا توسط دولت ایالات متحده به این معنی است که دلار آمریکا دیگر یک ارز بی طرف نیست. در همین حال، این گزارش حاکی از آن است که ارز یوان چین که در کشورها و مناطقی که در مسیرهای طرح کمربند و جاده ابرشیم هستند، می‌تواند جایگزینی برای دلار باشد. بنابراین گزارش، توافق بین کشورهای بریکس به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش استفاده از یوان در این مناطق شود.

با این حال، کارشناسان دیگری هشدار دادند که کاهش تسلط دلار آمریکا به زمان نیاز دارد. احساسات مشابه اخیراً توسط ژو شیائوچوان، رئیس سابق بانک مرکزی چین ابراز شده است. ژو شیائوچوان قبلاً هشدار داده بود که کاهش تسلط دلار به این بستگی دارد که آیا مشاغل و مردم تمایل دارند ناگهان ارزی را که برای مدت طولانی استفاده می کردند کنار بگذارند یا خیر.

تیان یون، معاون سابق انجمن عملیات اقتصادی پکن، پیشنهاد کرد که شانس یوان برای گرفتن موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی تسویه حساب، به اعتماد سایر کشورها به پیشرفت چین بستگی دارد.

با این حال، یکی دیگر از کارشناسان، ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک اوربریت، از نقش رو به رشد پول چین در پرداخت‌های جهانی، تسویه‌ها و ذخایر ارزی در بلندمدت صحبت کرد.