رئیس سازمان بورس

برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس نداریم

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس وجود ندارد، گفت: سود سهام عدالت امسال هم به صورت 2 مرحله‌ای واریز می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، رئیس سازمان بورس اظهار داشت: هنوز شورای عالی بورس در مورد نحوه پرداخت سود سهام عدالت تصمیم‌گیری نکرده، اما تلاش می‌کنیم مانند سال گذشته این سود به صورت دو مرحله‌ای پرداخت شود.

وی همچنین در مورد معاملاتی شدن نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت، گفت: در مورد این هم باید شورای عالی بورس تصمیم‌گیری کند، اما قبل از آن باید مجامع شرکت‌های استانی برگزار شود تا سهام عدالت قابل معامله شود و هنوز این جمع‌بندی نهایی انجام نشده و تلاش داریم جمع‌بندی در شورای عالی بورس به اتفاق آراء انجام شود.

برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا نداریم

عشقی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا هم گفت: فعلا برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا نداریم، البته شرکت‌های خودروسازی بر اساس تعهدی که در سامانه خودرو داشته‌اند تا یک سال و نیم آینده باید به تعهدات خود عمل کنند و ما تلاش داریم خود شرکت‌های خودروساز به این نتیجه برسند که محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس کالا ارائه کنند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: تلاش داریم زیان انباشته خودروسازان اضافه نشود، هر چند از کاهش این زیان ناامید شده‌ایم، اما تلاش می‌شود این زیان اضافه نشود.

 برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس وجود ندارد

وی در مورد عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا گفت: دولت طبق ماده ۱۳ قانون جهش مسکن تلاش دارد امکان پیش خرید مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد فراهم شود و در این زمینه هیچ برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس وجود ندارد و ما تلاش می‌کنیم در ماده ۱۳ قانون جهش مسکن به دولت کمک کنیم.

عشقی در پاسخ به سوالی در مورد انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه گفت: طبق تعهدی که در قانون بودجه امسال بر دوش دولت گذاشته شده، اوراق منتشر می‌شود، البته تلاش بر این است که حجم انتشار اوراق اسناد خزانه به اندازه سررسید اوراق سال‌های قبل باشد و در مدت معین انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: خریداران اوراق اسناد خزانه دولت، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای هستند.

۳٫۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت در طول ۱۷ سال گذشته فوت شده‌اند

وی در مورد سهام عدالت و متوفیان گفت: ۳٫۵ میلیون نفر از سهامداران عدالت در طول ۱۷ سال گذشته فوت شده‌اند که ورثه آنها حدود ۱۶ میلیون نفر هستند و تلاش شده است با همکاری قوه قضائیه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال سهام به متوفیان به صورت قهری و از طریق مراجعه به کارگزاری‌ها انجام شود.

عشقی در مورد انتشار اوراق سلف مسکن اظهار داشت: در مرحله دوم انتشار این اوراق انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در مورد حمایت بازارگردان‌ها از بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط ریزش بازار، صندوق‌های بازارگردانی ورود پیدا می‌کنند. در مورد اتفاق دیروز فلسطین و رژیم صهیونیستی هم اثر آن بر بازار موقتی است.

وی همچنین در مورد ترس سرمایه‌گذاران حقیقی گفت: طی دو سال گذشته در دو نوبت فعالان بازار سرمایه دچار ترس و دلهره شدند که البته توصیه می‌کنیم سهم‌های بنیادی در بازار ارزشمند هستند و سهامداران سهام ارزشمند خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفروشند و اجازه دهند بازار به تعادل برسد.

عشقی در مورد نظارت بر گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها گفت: بخش نظارت سازمان بورس بر موسسات حسابرسی و گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها نظارت می‌کند و تلاش بر این است با ارتقاء جایگاه حسابرسی، گزارش‌های شرکت‌ها متقن باشد.

رئیس سازمان بورس همچنین اظهار داشت: مجامع شرکت‌های بورسی باید به صورت آنلاین هم برای سهامداران پخش شود و اگر یک شرکت بورسی این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکند، برخورد می‌شود و ما تلاش داریم پلتفرمی طراحی کنیم که فیلم مجامع شرکت‌ها در آن ذخیره شود و در دسترس همگان قرار گیرد.

 در حال حاضر بازار سرمایه با صدور بیش از ۶۰ میلیون کد سهامداری با احتساب سهام عدالت به بازاری تبدیل شده که ۷۰ درصد جمعیت کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود و یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه تجمیع پس اندازهای خرد و انتقال آن به تولید و سرمایه‌گذاری است و بازار سرمایه باید به محلی برای تامین مالی شرکت‌ها و اقتصاد کشور تبدیل شود.