تولیدکننده، سیبل مشکلات ریز و درشت است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان گفت: هر روز باید آمادگی برخورد با یک معضل تازه را داشته باشیم که در همین راستا، با وجود شرایط ناسازگار، همواره سعی کرده‌ایم تا روند تولید را به هر نحوی که می‌توانیم، حفظ کنیم؛ به جز چالش‌های ناشی از شیوع کرونا طی دو سال اخیر، هر روز با معضلات جدیدی از سوی سازمان‌های دولتی روبه‌رو می‌شویم که رفع این مشکلات، مستلزم برنامه‌‌ریزی‌های منطقی و درست دولت است تا بیش از این به تولید و صنعت کشور آسیب وارد نشود.

سعید یوسفی‌ اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل نور زنجان از سال ۱۳۸۸ در زمینه تولید انواع سیم با عایق PVC، کابل‌های مخابراتی و کابل‌های کواکسیال فعالیت دارد و عمده فعالیت کارخانه در بخش سیم‌های ولتاژ پایین است. ظرفیت اسمی که در پروانه بهره‌برداری قید شده، ۶ هزار تن است و در حال حاضر با ۷۰ درصد ظرفیت یعنی حدود چهار هزار تن در حال تولید سیم و کابل هستیم. در اوایل سال ۱۳۸۸ که فعالیت خود را آغاز کردیم، به تولید انبوه رسیدیم و صادرات را نیز آغاز کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه در صنعت سیم و کابل، چه معضلاتی وجود دارد، اذعان کرد: برای بیان چالش‌های موجود در صنعت سیم و کابل‌سازی به موارد زیادی می‌توان اشاره داشت. به طور کلی در حوزه صادرات فعالیت مطلوبی داریم اما با توجه به نابه‌سامانی‌هایی که در کشور افغانستان شکل گرفته است، صادرات محصولات ما به این کشور تحت تاثیر اوضاع نامطلوب سیاسی قرار گرفته است که به عنوان یک چالش تازه باید از آن یاد کنیم. دومین معضل به وجود آمده در سال جاری، تعطیلات پی‌درپی به علت محدودیت‌های کرونایی است که بی‌حساب بوده و روند تولید، دریافت سفارش و تحویل محصولات به مشتری از طریق ارسال بار به نقاط مختلف کشور و همچنین انجام امور بانکی را مختل کرده است. وقتی تعطیلی‌ها بدون برنامه قبلی باشد، در تحویل بار به مشتریان تاخیر ایجاد می‌شود که نارضایتی آن‌ها را به همراه دارد.

تجمیع معضلات، برای تولید خسارت‌آفرین است

این تولیدکننده سیم و کابل در ادامه به معضل قطعی‌های پی‌درپی برق اشاره کرد و گفت: جدیدترین معضلی که به طور کلی برای بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع مختلف به وجود آمده، قطعی‌های مداوم جریان برق است که البته باید این نکته را متذکر شد که شاید سهم این معضل ۱۰ درصد باشد اما قرارگیری همه معضلات با همین میزان درصد کم در کنار دیگر، مشکل بزرگی را در روند تولید ایجاد کرده‌اند. رفع این موانع، مستلزم برنامه‌‌ریزی‌های منطقی و درست دولت است تا بیش از این به تولید و صنعت کشور آسیب وارد نشود.

با اصناف الکتریکی کشور در تعامل هستیم

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در ارتباط با مشتریان این شرکت گفت: محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود، مورد مصرف صنایع ساختمانی و مخابراتی است و به همین جهت نیز عموم مشتریان ما از اصناف الکتریکی سراسر کشور هستند که نیاز خود به سیم و کابل‌های ولتاژ پایین را از این شرکت تامین می‌کنند. ضمن اینکه در خصوص کار با سازمان‌ها و شرکت‌های به‌نام، باید گفت که نمی‌توان به طور دائمی روی آن‌ها حساب ویژه باز کرد؛ مگر در شرایطی که به عنوان مثال، پروژه‌های صنعتی بزرگی در دست اجرا داشته باشند. برای فروش محصولات نیز از طریق نمایندگی‌هایی که در سراسر استان‌های کشور داریم، اقدام می‌کنیم.

تامین مواد اولیه از منابع داخلی

یوسفی‌ اصل در ادامه در خصوص مواد اولیه مورد استفاده عنوان کرد: برای تولید انواع سیم و کابل مس، از فلزهای مس، آلومینیوم و برای عایق روکش نیز از پلی‌اتیلن و  PVC استفاده می‌کنیم. با توجه به کار با ۷۰ درصد ظرفیت تولید، ماهانه ۲۰۰ تن هادی که دارای فلز مس و آلومینیوم است و ۲۰۰ تن PVC و پلی‌اتیلن جهت تولید انواع سیم و کابل وارد خطوط تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که فقط فلزات مورد نیاز مانند مس و آلومینیوم را از بورس کالای ایران تهیه و عایق و روکش‌ها را از شرکت‌هایی که تولیدکننده گرانول هستند، خریداری می‌کنیم.

دانش فنی به‌روز اروپا را در اختیار داریم

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در خصوص تکنولوژی به کار رفته در خط تولید شرکت نور زنجان اذعان کرد: در سراسر کشور ماشین‌آلات و تجهیزاتی که برای تولید سیم و کابل مورد استفاده اکثر شرکت‌ها قرار گرفته است، عمدتا ترکیبی از ماشین‌های ایرانی، چینی و بخش بسیار کمی نیز اروپایی هستند اما به صورت کلی بیش از ۹۰ درصد از تجیهزات و دستگاه‌ها متعلق به کشور چین است. دانش فنی تولید نیز متعلق به اروپا بوده و استاندارد تولید کارخانه IC متعلق به اروپا است.

وی در پاسخ به اینکه چنانچه ماشین‌آلات یا قطعات خارجی دچار خرابی شوند، با چالشی مواجه می‌شوید یا خیر، اظهار کرد: اگر هنگام تولید محصول یکی از قطعات به مشکلی برخورد کند، برای تامین آن دچار معضلی نیستیم؛ چراکه در داخل کشور نمایندگی‌هایی که خدماتی در این زمینه ارائه می‌کنند، وجود دارند و بحرانی در این زمینه تولید کارخانه را تهدید نمی‌کند.

در مقابل چالش‌های متعدد، جان‌سخت شده‌ایم

این تولیدکننده سیم و کابل در تشریح وضعیت فروش محصولات در بازار، مطرح کرد: این را آموخته‌ایم که هر روز باید آمادگی برخورد با یک معضل تازه را داشته باشیم و به همین علت هم با وجود شرایط ناسازگار، سعی کردیم تا روند تولید خود را به هر نحوی که می‌توانیم، حفظ کنیم. به جز شیوع کرونا طی دو سال اخیر، هر روز با معضلات جدیدی روبه‌رو می‌شویم اما باید این نکته حائز اهمیت ذکر شود که هم‌اکنون بیشترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، از سوی سازمان‌های دولتی به وجود آمده‌اند که عمده آن‌ها به سازمان‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی و همچنین بانک مرکزی برمی‌گردد.

دردسر فروش غیر رسمی محصول

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان بیان کرد: خرید‌ و فروش رسمی و غیر رسمی برای سازمان مالیات در اولویت است؛ خریداران محصولات ما که عموما از اصناف الکتریکی هستند، تمایلی به خرید قانونی و رسمی ندارند و ما که مواد اولیه خود را به صورت رسمی تامین می‌کنیم، به این علت که این اصناف از فروش رسمی خودداری می‌کنند، مجبور هستیم تا بدون ارائه فاکتور فروش رسمی، به خریداران خود کالا تحویل دهیم. در این شرایط اداره مالیات به هیچ عنوان این امر را نمی‌پذیرد که برای بررسی حساب‌های یک شرکت، با مشتریان مواجهه داشته باشد؛ پس تولیدکننده را زیر ذره‌بین می‌برند و به خاطر فروش‌های غیر رسمی، مبالغ بسیار بالایی را به عنوان جریمه در نظر می‌گیرند.

افزایش دائمی قیمت مس، افت میزان تقاضا را به همراه دارد

یوسفی‌ اصل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه افزایش جهانی قیمت مس چه تاثیری روی روند فعالیت شرکت گذاشته است، اذعان کرد: طبیعتا این افزایش سبب می‌شود قیمت تمام شده محصول نهایی نیز بالا برود و مشتری تمایلی به خرید نداشته باشد. درست است که در نهایت برای ادامه فعالیت خود مجبور به پذیرش قیمت بالای محصول می‌شود اما رخ دادن دائمی این نوسانات، باعث می‌شود میزان خرید مصرف‌کنندگان کاهش یابد و یا به سختی انجام شود؛ چراکه اگر مواد اولیه را به نرخ روز خریداری کرده باشیم، مشتری تمایل به خرید محصول با قیمت قبل دارد. از این دست مشکلات نه تنها برای صنعت سیم و کابل مسی بلکه برای تمام صنایع به وجود آمده است که تولید و فروش را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است.

فروش محصول به صورت اعتباری

این فعال صنعت سیم و کابل در ارتباط با نحوه فروش محصولات شرکت سیم و کابل نور زنجان، گفت: عمده فروش محصولات به صورت اعتباری بوده و در حقیقت، ساختار فروش محصولات الکتریکی کشور به این روش پایه‌گذاری شده است. تمایل هر تولیدکننده‌ای به سمت فروش نقدی است اما به دلیل اینکه یک رقابت ناسالم بین اصناف الکتریکی با کارخانه‌های تولید سیم و کابل مسی در زمینه فروش محصول شکل گرفته است که مجبور هستیم از روش اعتباری برای فروش اقدام کنیم. با این که اگر در هنگام فروش نقدی، خیلی بهتر می‌توانیم برای تامین مواد اولیه و تولید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: معمولا سررسید و زمان تسویه به صورت میانگین دو ماه بعد از تحویل کالا به مشتریان در نظر گرفته شده است. این نوع فروش حتی قبل از وضع تحریم‌ها علیه کشور و نوسانات نرخ ارز هم وجود داشته و تا به حال تغییری در انجام آن رخ نداده است. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا برای فروش اعتباری تغییرات احتمالی قیمت در آینده لحاظ می‌شود که در جواب باید گفت خیر؛ معاملاتی که انجام می‌شود قطعی هستند و امکان انجام تغییر در آن وجود ندارد که متاسفانه یکی از عللی که باعث شده فروش سیم و کابل سوددهی نداشته باشد، همین قطعی بودن معاملات است.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در پایان یادآورد شد: در اکثر بحران‌هایی که به صنعت کشور تحمیل می‌شود، عموما ریسک‌ها را تولیدکننده می‌پذیرد نه مصرف‌کننده. مثل همیشه برای تولید محصول، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کنیم. در طول هفته قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کنند و چون همه خریدهای ما از بورس کالا به صورت نقدی است، بعد از تولید محصولات و رساندن آن‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی، فروش با قیمتی که از قبل در قرارداد تعیین شده و پایین‌تر از نرخ روز است، انجام می‌‌شود که این امر نقدینگی شرکت را دچار ضعف می‌کند.