راندمان نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد

جایگزینی نیروگاه‌های با راندمان پایین با نیروگاه‌های با راندمان بالا از ابتدای دولت در دستور کار قرار گرفته و در آخرین خبرها نیز اعلام شده که ارتقای توان و راندمان نیروگاهی در ۶۰ نقطه اجرایی می‌شود.

به گزارش کنکاش فردا، در حال حاضر سهم تولید گاز در تولید برق کشور قابل‌توجه است به طوری که حدود ۸۲‌ درصد از برق نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال ۱۴۰۰ توسط گاز و مابقی توسط سوخت مایع تولید شده، به عنوان مقایسه در کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۶‌درصد از برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی با گاز طبیعی و یک‌درصد توسط سوخت مایع و مابقی توسط زغال‌سنگ تولید شده است.

وجود منابع عظیم گاز درکشور ما و ایجاد زیرساخت‌های عظیم و پرهزینه انتقال گاز درتقریبا کل کشور به طوری که قریب به اتفاق نیروگاه‌ها متصل به شبکه انتقال گاز هستند و در هر نقطه از کشور که احداث نیروگاه جدیدی برنامه‌ریزی شود تامین گاز آن با هزینه اندک قابل انجام است این فرصت مغتنم را برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است که توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور را در آینده برمبنای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان بالا برنامه‌ریزی کند و به تدریج با بازنشسته کردن نیروگاه‌های قدیمی‌تر متوسط راندمان شبکه بهبود یابد.

در خصوص راندمان نیروگاه‌ها باید گفت که درحال حاضر متوسط راندمان سالانه نیروگاه های کشور بیش از ۳۹.۶ درصد است. نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بیش از ۵۵ درصد در کشور فعال هستند، معمولا ‌در فصل زمستان از نیروگاه های فرسوده با راندمان ۱۷ یا ۱۸ درصد که سهم کوچکی از ظرفیت نیروگاه‌های ایران را دارند، استفاده نمی شود و بهره برداری از این نیروگاه‌ها فقط در زمان اوج مصرف تابستان که تقاضای برق افزایش پیدا می کند جهت کمک به افزایش تولید صورت می‌گیرد.

راندمان نیروگاه‌ها به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان نیروگاه‌ها به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. آنطور که اعلام شده قرار است راندمان نیروگاه‌ها  سالانه ۰.۷ درصد افزایش پیدا کند. طبق گفته‌های پیش‌آهنگ – مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی – در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۶ درصد است که با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی این عدد به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته وی  دو سال پیش موفق شدیم ۱۰۳۵ مگاوات واحدهای موجود را ارتقاء دهیم، از ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی در کشور ۶۸ درصد مالکیت خصوصی و ۳۲ درصد مالکیت دولتی دارند که با همکاری‌های صورت گرفته موفق شدیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد که برنامه های متعددی را برای نیروگاه های با راندمان پایین در دستور کار داریم، به طور مثال در بندرعباس نیروگاه دو کوهه و زرند کرمان و نیروگاه سهند در دستور کار برای افزایش راندمان قرار دارند.

ارتقای توان و راندمان نیروگاهی کشور در ۶۰ نقطه کشور اجرایی می‌شود

مجید عمیدپور رئیس پژوهشگاه نیرو نیز به‌تازگی از ارتقای راندمان و ظرفیت نیروگاهی کشور با بهره‌مندی از توان پژوهشگران صنعت آب و برق و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خبر داد و گفت: به منظور پیشبرد این امر، حدود ۶۰ نقطه نیروگاهی شناسایی شد و با همکاری شرکت برق حرارتی و نیروگاه‌های کشور این مهم در ابعاد گسترده‌تری انجام می‌شود.

به گفته وی پژوهشگاه نیرو در حوزه بهره‌وری در بخش تولید، انتقال و توزیع فعالیت‌های موثری را صورت داده است که می‌توان به ارتقا ظرفیت تولید نیروگاه‌های گازی با انجام برخی اصلاحات در پره‌های توربین‌های نیروگاهی اشاره کرد.   با تحقق این مهم توان توربین V۹۴ به حدود ۱۰ مگاوات افزایش یافت،   این فرآیند در کل دنیا بی‌سابقه است. به عبارت دیگر پژوهشگران پژوهشگاه نیرو با همراهی یک شرکت دانش‌بنیان موفق به اعمال تغییرات در توربین‌های نیروگاه‌های گازی شدند که با افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه‌ها همراه شد.

طبق اعلام رئیس پژوهشگاه نیرو افزایش ۱۰مگاواتی راندمان نیروگاهی، مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی است اما این امر با کمترین سرمایه‌گذاری و انجام تغییراتی در پره‌های توربین‌های نیروگاه‌های گازی محقق شد. به منظور پیشبرد این امر، حدود ۶۰ نقطه نیروگاهی کشور شناسایی شد و با همکاری شرکت برق حرارتی و نیروگاه‌های کشور این مهم در ابعاد گسترده‌تری انجام می‌شود. هم‌اکنون این فرآیند در شش نیروگاه سیکل گازی به سرانجام رسیده و در چنین شرایطی به توان تولید نیروگاه‌های کشور به صورت ویژه افزوده می‌شود.

با افزایش توان نیروگاه‌ها و از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده نه تنها می‌توان میزان تولید را افزایش داد بلکه میزان راندمان نیروگاه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، دولت فعلی نیز برنامه جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده را با راندمان بالا در دستور کار دارد که می‌توان نسبت به آن امیدوار بود.