مدیریت مصرف برق و نگاه ویژه به واحدهای تولیدی

کارشناسان بر این باورند که مدیریت مصرف در ۲ سال گذشته موجب عبور کشور از بحران کمبود برق شده و امسال علاوه بر تحقق این هدف، با نگاه ویژه صنعت برق به واحدهای تولیدی،‌ این واحدها نبز با کمترین آسیب مواجه شده‌اند.

به گزارش کنکاش فردا، بر اساس برنامه‌های توسعه پنجم و ششم برای عبور از بحران برق در فصول گرم سال باید ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش می‌یافت اما اعمال تحریم‌های ظالمانه مانع دستیابی به این هدف در دولت‌‍‌های یازدهم و دوازدهم شد و از سوی دیگر گرمای کم‌سابقه چندسال گذشته بویژه امسال، مصرف برق در کشور را بشدت افزایش داد.

کارشناسان صنعت برق بر این باور بودند که بدون افزایش قابل توجه تولید انرژی الکتریکی و مدیریت مصرف نمی‌توان از بحران برق در فصول گرم سال عبور کرد ولی سیاست‌های دولت سیزدهم نشان داد که مدیریت مصرف درست، نقش بسزا و همسنگ با افزایش تولید در تامین برق کشور دارد.

 

نقش مدیریت مصرف در عبور کشور از بحران برق

مدیریت صنعت برق در ۲ سال گذشته نشان داد که بهترین و کوتاه‌ترین و شاید تنهاترین راه برای عبور از شرایط پُرچالش کاستی برق در کشور مدیریت مصرف است و این مولفه همپای افزایش تولید می‌تواند، چالش مورد نظر را مرتفع سازد.

سال گذشته محدودیت‌هایی برای مصرف برق در واحدهای صنعتی در ماه‌های گرم سال اِعمال شد که هرچند از محدودیت‌های سال قبل‌ از آن کمتر بود ولی کاربرد این سیاست‌ها موجب کاهش تولید در برخی از صنایع برق‌بَر شد و کشور را با مشکلاتی در زمینه کاهش تولید در صنایع بویژه فولاد و سیمان مواجه ساخت.

سال گذشته شرکت‌های توزیع برق و از آن جمله شرکت توزیع برق اصفهان با انعقاد تفاهمنامه‌هایی با بخش‌های اداری، صنعتی و کشاورزی نسبت به اعمال خاموشی‌های از پیش تعیین شده با تعامل در باره ساعات اعمال خاموشی‌ها اقدام کردند تا کمترین ضرر و زیان بابت بی‌برقی به مشترکان برسد.

از خرداد امسال تاکنون با تمهیدات اندیشیده شده وزارتخانه‌های نیرو و صمت در باره تأمین برق صنایع در تابستان ۱۴۰۲، انرژی مورد نیاز بیش از ۹۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، بدون هیچ محدودیتی تأمین شده است.

برنامه تأمین برق صنایع کشور، تابستان امسال با هدف تولید حداکثری در سال “رُشد تولید” و در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات و با بهره‌گیری از تجربه پارسال با تقسیم بندی مصرف‌کنندگان برق در صنایع به سه گروه تدوین و ابلاغ شد.

بر اساس طرح ابلاغی، برق همه تولیدکنندگان گروه(الف) شامل واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی- صنعتی بویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از ۹۰ درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور(حدود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی) را شامل می‌شوند، بدون هیچ محدودیتی تأمین شد.

برق تولیدکنندگان گروه(ب) شامل واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از این شهرک‌ها با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا امروز در شش و نیم روز هفته بطور کامل فراهم شد.

بر اساس تفاهمنامه اداره برق با تولیدکنندگان گروه(ب)، اجرای این طرح تا ۱۷ شهریور امسال ادامه خواهد داشت و تنها نصف روز در هر هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳، برق این واحدهای صنعتی قطع می‌شود و آنها در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت می کنند.

تولیدکنندگان گروه(ب) امکان جبران این محدودیت نصف روز و تحقق تولید حداکثری در سایر شش روز و نیم ایام هفته را با جابه‌جایی ساعات کار و فعالیت بیشتر حتی بصورت شبانه‌روزی دارا هستند و برنامه‌ریزی‌های لازم در این باره صورت گرفته و تاکنون نیز اجرا شده است.

برق تولیدکنندگان گروه(ج) شامل صنایع بزرگ کشور که تعدادشان حدود ۳۰۰ واحد است، طبق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره مزبور تأمین شده است و این برنامه‌ریزی کماکان نیز ادامه دارد.

برنامه تفصیلی تأمین برق صنایع مشمول گروه‌های(ب) و (ج) از خرداد در جداول مشخصی توسط ۲ وزارتخانه نیرو و صمت ابلاغ شده است و بررسی ها نشان می‌دهد که این برنامه‌ریزی تاکنون با دقت رعایت شده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که امسال با توجه به مطالعات گسترده و بکارگیری روش‌های علمی و تجربیات خُبرگان حوزه برق و بخش صنعت کشور، انرژی موردنیاز صنایع، بیش از سال گذشته تأمین شده و این نویدبخش افزایش تولید در سال جاری است.

مشارکت واحدهای صنعتی با جابه‌جایی بخشی از بار مصرفی خود از ساعت اوج مصرف به ساعت غیراوج و مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به برق در برنامه‌های مدیریت مصرف باعث شده است تا امسال بخش خصوصی مانند سال گذشته با کمترین خاموشی مواجه شود و انرژی موردنیاز صنایع کشور نیز بطور حداکثری تأمین شود.

 

مدیریت مصرف برق، جایگاه کشورمان بعنوان هفتمین فولادساز جهان را حفظ کرد

چند روز پیش، انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد خام ایران و فولادسازان عمده جهان را برای ماه “ژوئن” اعلام کرد که در این ماه تولید فولاد کشورمان با رشد ۴.۸ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش به سه میلیون و دویست هزار تُن رسید.

انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه “ژوئن” ۲۰۲۳ میلادی(۱۱ خرداد تا ۹ تیر ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن رسید که ۱.۱ درصد نسبت به تولید “ژانویه” تا “ژوئن” سال ۲۰۲۲ و ۰.۱ درصد نسبت ماه “ژوئن” سال پیش کاهش داشت.

با وجود محدودیت‌های انرژی در کشورمان و همچنین افزایش مصرف برق بخش خانگی در تابستان امسال، در بازه زمانی اعلام شده، تولید فولاد در کشورمان رُشد قابل توجهی داشت و سیاست مدیریت مصرف برق توانست جایگاه کشورمان بعنوان هفتمین فولادساز جهان را حفظ کند.

بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولیدکننده فولاد به انجمن جهانی فولاد، ایران ماه “ژوئن” امسال با تولید ۳.۲ میلیون تُن فولاد خام رشد ۱۷.۴ درصدی نسبت به ماه “ژوئن” سال ۲۰۲۲ را تجربه کرد و مانند ماه گذشته میلادی در جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان قرار گرفت.

تولید یک‌ میلیون و ۲۰۵ هزار تُن فولاد مُذاب در فولاد مبارکه در سایه مدیریت مصرف برق

کارشناس فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مُداوم فولاد مبارکه در این پیوند گفت: ماه‌های خرداد و تیر امسال با وجود گرمای هوا و محدیت‌ برق در کشور در مجموع یک‌ میلیون و ۲۰۵ هزار تُن فولاد مُذاب بدون کاهش کیفیت در فولاد مبارکه اصفهان تولید شد.

ابراهیم روح‌اللهی ادامه داد: برای نخستین بار در خرداد و تیر امسال که همزمان با ماه‌های گرم سال و وجود مشکلات ناشی محدودیت مصرف انرژی در بخش صنعت بود، ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه در واحد کوره‌های قوس الکتریکی موفق شد یک‌ میلیون و ۲۰۵ هزار تُن فولاد مُذاب معادل ۶ هزار ۳۴۰ ذوب را بدون هیچ‌گونه نزول کیفیت(دانگرید) تولید کند و به واحد متالورژی ثانویه تحویل دهد.

وی ادامه داد: این موفقیت بی‌نظیر با مدیریت مصرف در سایه بازنگری مداوم دستورالعمل‌های عملیاتی، تمرکز بر حُسن انجام فعالیت‌ها، مسوولیت‌پذیری کارکنان، کنترل مداوم مواد ورودی و حفظ آماده‌ به کاری ۱۰۰ درصدی سیستم‌های شارژ مواد و فروآلیاژ بدست آمد.

وی اظهار داشت: کنترل مداوم مواد ورودی شامل کنترل آهن اسفنجی، قُراضه، آهک و دولومیت و انواع فروآلیاژها مورد استفاده در فولادسازی در تحقق این هدف موثر بود.

 

سرپرست شیفت تولید در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه نیز دستیابی به این رکورد تاریخی را مرهون مدیریت مصرف انرژی در سایه برگزاری جلسات بررسی و تحلیل ذوب‌های نامنطبق و تعریف اقدامات اصلاحی از ماه‌های قبل، بازنگری در دستورالعمل‌ها، آموزش و کنترل انجام صحیح دستورالعمل‌ها و کنترل تأمین و استفاده از مواد اولیه مناسب برشمرد.

محمدحسین شاه‌نظری گفت: مدیریت مصرف انرژی و دستیابی به بیشترین بازده عمودی کیفیت در ماه‌های خرداد و تیر، بدون همدلی و تلاش مدیریت و کارکنان و در نظر گرفتن تدابیر لازم بدست نمی‌آمد.

اصفهان ۲ نیروگاه بزرگ دارد، نیروگاه حرارتی اصفهان به وسعت تقریبی ۷۴ هکتار در حاشیه زاینده‌رود در جنوب غربی شهر اصفهان و ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد.

این نیروگاه با پنج واحد بخاری به قدرت اسمی ۸۳۵ مگاوات به شبکه سراسری کشور متصل است.

همچنین نیروگاه دیگر، نیروگاه شهید منتظری با ظرفیت یکهزار و ۶۱۶ مگاوات به شکل حرارتی، بخاری در شمال اصفهان مستقر است.

استان اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، نزدیک به سه میلیون مشترک برق دارد.

شهرستان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک برق است.