کاهش ۳٫۵ درصدی منابع حاصل از فروش‌ فرآورده‌های نفتی در سال آینده ‌

بر اساس بخش اول لایحه بودجه 1403 کل کشور منابع حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در سال آینده نسبت به سال جاری 3.5 درصد کاهش خواهد داشت.

به گزارش کنکاش فردا، بر اساس مصوب نمایندگان مجلس در بخش اول لایحه بودجه سال آینده که شامل منابع درآمدی دولت است، منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در سال آینده ۵۸۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال جاری ۳٫۵ درصد کاهش خواهد داشت.

همچنین منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و سایر ردیف‌ها ۶۱٫۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم مشابه قانون بودجه سال جاری ۵۱٫۹ درصد کاهش داشته است و این کاهش دلیلی بر این گفته است که معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ارقام لایحه بودجه واقعی‌تر شده و از بیش‌برآوردی پرهیز شده است که درواقع عمده این رقم مربوط به طرح مولدسازی دارایی‌های دولت است که با توجه به عملکرد سال جاری، سال آینده رقم برآورد از کاهش حدود ۵۲ درصدی برخوردار شده است.

همچنین بر اساس بخش اول لایحه بودجه جمع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در سال آینده ۶۴۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم مشابه بودجه امسال ۱۲ درصد کاهش دارد و خالص دارایی‌های سرمایه‌ای دولت در سال آینده ۲۶۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم مشابه سال جاری ۲۴٫۵ درصد کاهش خواهد داشت.

در بخش دیگری منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی برای سال آینده ۲۵۴٫۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم مشابه امسال از رشدی معادل ۳۶٫۱ درصد برخوردار است. منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم مشابه امسال ۴۳٫۴ درصد کاهش خواهد داشت.

جمع واگذاری دارایی‌های مالی در سال آینده ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم مشابه امسال ۷٫۸ درصد رشد خواهد داشت و خالص دارایی‌های مالی در سال آینده ۳۵ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری ۶۳٫۲ درصد کاهش خواهد داشت.